Geplaatst op: 30-08-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Zorgen om vrijetijdssector na hele mooie zomer

Zorgen om vrijetijdssector na hele mooie zomer

Leisure-experts van ABN-AMRO maken zich grote zorgen over de vrijetijdssector door de hoge inflatie en het lage vertrouwen van zowel consumenten als ondernemers. En dat na een prachtige zomer waar in bijna alle deelsectoren de omzetten fors boven het niveau van 2019 uitkwamen. 

De vrijetijdssector heeft -als we kijken naar de transactiedata van ABN-AMRO- twee hele mooie maanden (juni-juli) achter de rug. In de meeste sectoren lagen de pin- en online transacties fors boven het niveau van 2019. Daarbij moet wel worden aangetekend dat mede door de pandemie veel meer mensen digitaal zijn gaan betalen. Deze zomer hadden vanwege het mooie weer alleen de bioscopen een zware tijd. Ook de catering is nog niet van de pandemie hersteld door meer thuiswerk. 

PintransactiesABNAMRO

Vertrouwen daalt

Maar in augustus zakte het consumentenvertrouwen weg naar een historisch dieptepunt van -54 en ook de koopbereidheid daalde van -18 in januari naar -41 in augustus. Dat is heel vervelend voor de vrijetijdssector die traditioneel gevoelig is voor het consumentenvertrouwen. Dat had ook gevolgen voor het ondernemersvertrouwen dan scherp daalde.

Stijgende kosten maar deels doorberekend

Een ander pijnpunt is de hoge inflatie, gedreven door sterk oplopende prijzen voor energie. Veel ondernemers in de vrijetijdssector kunnen de gestegen kosten niet geheel doorberekenen in de tarieven die ze aan consumenten rekenen. Een kwart van de ondernemingen in de cultuur, recreatie en sport geeft aan de gestegen kosten aan energie, inkoop van voeding, personeel, en transport geheel niet te kunnen doorberekenen aan hun klanten en bijna 55% kan dit slechts voor een klein deel. Van de ondernemers in de horeca geeft slechts 7,2% aan de kosten niet te kunnen doorberekenen, al zegt ruim 62% dit maar voor een klein deel te kunnen. Ook musea, dierentuinen, theaters en congressen berekenen de gestegen kosten niet door in hun prijzen. Voor andere vrijetijdsproducten en -diensten zijn de prijzen de afgelopen maanden wel fors gestegen zoals kampeerwagens (10,5%), hotelkamers (15,7%) en pakketreizen naar het buitenland (18,1%). Ook fastfood en afhaalmaaltijden zijn flink duurder geworden met een stijging van 9,7% in juli. Restaurants en cafés hadden meer moeite de gestegen kosten volledig door te berekenen; hier stegen de prijzen in juli met 6,2%.

Oplopende verliezen

Veel ondernemers in de sector vrijetijdssector zagen als gevolg hun resultaten in de eerste helft van 2022 verslechteren, zo laten data van het CBS zien. Hoewel in de horeca 47% van de ondernemers winstgevend was, leed 17% verlies. In de cultuur, sport en recreatie waren deze percentages respectievelijk 36% en 20% . Hiermee zijn de resultaten van de ondernemers in de sector leisure het minst positief van alle sectoren van de Nederlandse economie. Gemiddeld boekte namelijk ruim 63% van alle Nederlandse bedrijven winst en 9% verlies.

Zorgen om personeelstekorten

Naast de stijgende kosten zorgen personeelstekorten voor een afnemend vertrouwen van ondernemers. In de horeca stonden in het tweede kwartaal 44.600 vacatures open; een toename van 3.000 vacatures ten opzichte van het eerste kwartaal. Het digitaliseren van werkzaamheden kan in deze tijden van personeelsschaarste verlichting bieden. Maar liefst 73% van alle taken in de horeca lenen zich vanwege de mate van herhaling en voorspelbaarheid voor digitalisering en automatisering. Het in- en uitchecken in hotels, het bijbestellen van drankjes, het optimaliseren van de inkoop en voorraadposities en het afrekenen zijn voorbeelden van zaken waar techniek kan helpen.

Link: https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights/sectoren-en-trends/leisure/index.html
Trefwoorden: attractieparken, cultuur, dagrecreatie, evenementen, horeca, leisure, reisbranche, toerisme, vakanties, verblijfsrecreatie, ondernemen, consumenten, omzetten, vertrouwen

CELTH
 






||| Nieuws |||

23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiƫnter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
15/04/24
Uitstoot industrie omlaag maar luchtvaart omhoog
In 2023 was de uitstoot van de Nederlandse bedrijven binnen het Europese Emissiehandelssysteem (EU ETS) 13,2% lager dan in 2022. In tegenstelling tot de luchtvaart die noteerde een stijging van 11%.
15/04/24
Inchecken met betaalpas in buurtbus
In- en uitchecken met de betaalpas nu ook mogelijk in alle buurtbussen van vervoerder Arriva.
11/04/24
NIEUWE ROUTES AMSTEL GOLD RACE 365
Vanaf8 april een nieuwe vierde lus toegevoegd aan de bewegwijzerde routes van de Amstel Gold Race 365 dagen peer jaar te fietsen.
08/04/24
Hollandse snackmuur in Schiphol open
Wat is er nu Hollandser dan even wat uit de muur trekken. Alle toeristen kunnen dat ervaren in de luchthaven Schiphol bij de FEBO.
08/04/24
Exclusief voor leden
Graag een portie zon in de meivakantie 2024
Uit data van reisplatform Skyscanner blijkt dat vooral zonnige bestemmingen als Spanje, Italiƫ en Portugal in trek zijn.
04/04/24
Meer luchtvaartpassagiers in Caribisch Nederland
In 2023 reisden 504.000 passagiers met het vliegtuig van en naar Bonaire, Saba en Sint Eustatius. Dat is 6% meer dan in 2022 en 10% meer dan in 2019.

||| Agenda |||

27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...