Geplaatst op: 30-08-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Zorgen om vrijetijdssector na hele mooie zomer

Zorgen om vrijetijdssector na hele mooie zomer

Leisure-experts van ABN-AMRO maken zich grote zorgen over de vrijetijdssector door de hoge inflatie en het lage vertrouwen van zowel consumenten als ondernemers. En dat na een prachtige zomer waar in bijna alle deelsectoren de omzetten fors boven het niveau van 2019 uitkwamen. 

De vrijetijdssector heeft -als we kijken naar de transactiedata van ABN-AMRO- twee hele mooie maanden (juni-juli) achter de rug. In de meeste sectoren lagen de pin- en online transacties fors boven het niveau van 2019. Daarbij moet wel worden aangetekend dat mede door de pandemie veel meer mensen digitaal zijn gaan betalen. Deze zomer hadden vanwege het mooie weer alleen de bioscopen een zware tijd. Ook de catering is nog niet van de pandemie hersteld door meer thuiswerk. 

PintransactiesABNAMRO

Vertrouwen daalt

Maar in augustus zakte het consumentenvertrouwen weg naar een historisch dieptepunt van -54 en ook de koopbereidheid daalde van -18 in januari naar -41 in augustus. Dat is heel vervelend voor de vrijetijdssector die traditioneel gevoelig is voor het consumentenvertrouwen. Dat had ook gevolgen voor het ondernemersvertrouwen dan scherp daalde.

Stijgende kosten maar deels doorberekend

Een ander pijnpunt is de hoge inflatie, gedreven door sterk oplopende prijzen voor energie. Veel ondernemers in de vrijetijdssector kunnen de gestegen kosten niet geheel doorberekenen in de tarieven die ze aan consumenten rekenen. Een kwart van de ondernemingen in de cultuur, recreatie en sport geeft aan de gestegen kosten aan energie, inkoop van voeding, personeel, en transport geheel niet te kunnen doorberekenen aan hun klanten en bijna 55% kan dit slechts voor een klein deel. Van de ondernemers in de horeca geeft slechts 7,2% aan de kosten niet te kunnen doorberekenen, al zegt ruim 62% dit maar voor een klein deel te kunnen. Ook musea, dierentuinen, theaters en congressen berekenen de gestegen kosten niet door in hun prijzen. Voor andere vrijetijdsproducten en -diensten zijn de prijzen de afgelopen maanden wel fors gestegen zoals kampeerwagens (10,5%), hotelkamers (15,7%) en pakketreizen naar het buitenland (18,1%). Ook fastfood en afhaalmaaltijden zijn flink duurder geworden met een stijging van 9,7% in juli. Restaurants en cafés hadden meer moeite de gestegen kosten volledig door te berekenen; hier stegen de prijzen in juli met 6,2%.

Oplopende verliezen

Veel ondernemers in de sector vrijetijdssector zagen als gevolg hun resultaten in de eerste helft van 2022 verslechteren, zo laten data van het CBS zien. Hoewel in de horeca 47% van de ondernemers winstgevend was, leed 17% verlies. In de cultuur, sport en recreatie waren deze percentages respectievelijk 36% en 20% . Hiermee zijn de resultaten van de ondernemers in de sector leisure het minst positief van alle sectoren van de Nederlandse economie. Gemiddeld boekte namelijk ruim 63% van alle Nederlandse bedrijven winst en 9% verlies.

Zorgen om personeelstekorten

Naast de stijgende kosten zorgen personeelstekorten voor een afnemend vertrouwen van ondernemers. In de horeca stonden in het tweede kwartaal 44.600 vacatures open; een toename van 3.000 vacatures ten opzichte van het eerste kwartaal. Het digitaliseren van werkzaamheden kan in deze tijden van personeelsschaarste verlichting bieden. Maar liefst 73% van alle taken in de horeca lenen zich vanwege de mate van herhaling en voorspelbaarheid voor digitalisering en automatisering. Het in- en uitchecken in hotels, het bijbestellen van drankjes, het optimaliseren van de inkoop en voorraadposities en het afrekenen zijn voorbeelden van zaken waar techniek kan helpen.

Link: https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights/sectoren-en-trends/leisure/index.html
Trefwoorden: attractieparken, cultuur, dagrecreatie, evenementen, horeca, leisure, reisbranche, toerisme, vakanties, verblijfsrecreatie, ondernemen, consumenten, omzetten, vertrouwen

||| Blogs |||

12/09/22
Janken om personeel
De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie ...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
14/10/21
Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever. - Marcel Baltus komt terecht in terminal 2 van Lisbon Airport en krijgt veel waardering voor Schiphol.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

06/12/22
Schiphol Group koopt boeren uit om stikstofruimte
Schiphol Group bevestigde gister aan krant NRC dat het boeren uitkoopt zodat het meer stikstofruimte krijgt.
05/12/22
Eén Europees luchtruim zorgt voor minder CO2-uitstoot
De KLM steunt de plannen voor één Europees luchtruim het zogenaamde Single European Sky 2+. Daardoor zijn directere vluchtroutes mogelijk en wordt zowel brandstof als CO2 bespaard.
01/12/22
35 miljoenste rit OV-fiets
Sinds spoorbedrijf NS in 2008 startte met de fietsverhuur, steeg elk jaar het aantal abonnementhouders en het aantal fietsritten. Dit jaar bereikt NS een mijlpaal: de 35 miljoenste OV-fietsrit.
30/11/22
easyJet rapporteert goede vooruitzichten
easyJet heeft in het boekjaar 2022 quitte gespeeld nadat in 2021 een verlies van 1,1 miljard pond werd geleden. Na een slechte start met een nieuwe coronavariant de impact van de Russische invasie in Oekraïne en operationele uitdagingen die volgden na de opheffing van reisbeperkingen in Europa, draaide de luchtvaartmaatschappij een recordresultaat in het vierde kwartaal.
29/11/22
Exclusief voor leden
Internationaal veel reisplannen
Internationaal zit reizen weer helemaal in het systeem van de consument. Maar liefst 63% plant de komende twaalf maanden een vakantiereis. Zij hebben een duidelijke voorkeur voor duurzame en sociaal verantwoorde merken en bestemmingen.
25/11/22
Holidayguru.nl wint award voor Beste Website van het Jaar 2022 in categorie Reizen
Dit jaar is de award voor Beste Website van het Jaar 2022 in de categorie Reizen gewonnen door Holidayguru.
25/11/22
Exclusief voor leden
Groningen bestelt waterstoftreinen
Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk van de provincie Groningen en Arriva-directeur Anne Hettinga ondertekenden donderdag 24 november de overeenkomst voor de aanschaf van vier nieuwe waterstoftreinen.
22/11/22
Opbrengst vliegbelasting: 69 miljoen euro
In 2021 is 23,2 miljard euro betaald aan milieubelastingen. Dit is 1 miljard meer dan in 2020. Voor het eerst zat daar ook de vliegbelasting in van 7,85 euro per passagier.