Geplaatst op: 30-08-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Zorgen om vrijetijdssector na hele mooie zomer

Zorgen om vrijetijdssector na hele mooie zomer

Leisure-experts van ABN-AMRO maken zich grote zorgen over de vrijetijdssector door de hoge inflatie en het lage vertrouwen van zowel consumenten als ondernemers. En dat na een prachtige zomer waar in bijna alle deelsectoren de omzetten fors boven het niveau van 2019 uitkwamen. 

De vrijetijdssector heeft -als we kijken naar de transactiedata van ABN-AMRO- twee hele mooie maanden (juni-juli) achter de rug. In de meeste sectoren lagen de pin- en online transacties fors boven het niveau van 2019. Daarbij moet wel worden aangetekend dat mede door de pandemie veel meer mensen digitaal zijn gaan betalen. Deze zomer hadden vanwege het mooie weer alleen de bioscopen een zware tijd. Ook de catering is nog niet van de pandemie hersteld door meer thuiswerk. 

PintransactiesABNAMRO

Vertrouwen daalt

Maar in augustus zakte het consumentenvertrouwen weg naar een historisch dieptepunt van -54 en ook de koopbereidheid daalde van -18 in januari naar -41 in augustus. Dat is heel vervelend voor de vrijetijdssector die traditioneel gevoelig is voor het consumentenvertrouwen. Dat had ook gevolgen voor het ondernemersvertrouwen dan scherp daalde.

Stijgende kosten maar deels doorberekend

Een ander pijnpunt is de hoge inflatie, gedreven door sterk oplopende prijzen voor energie. Veel ondernemers in de vrijetijdssector kunnen de gestegen kosten niet geheel doorberekenen in de tarieven die ze aan consumenten rekenen. Een kwart van de ondernemingen in de cultuur, recreatie en sport geeft aan de gestegen kosten aan energie, inkoop van voeding, personeel, en transport geheel niet te kunnen doorberekenen aan hun klanten en bijna 55% kan dit slechts voor een klein deel. Van de ondernemers in de horeca geeft slechts 7,2% aan de kosten niet te kunnen doorberekenen, al zegt ruim 62% dit maar voor een klein deel te kunnen. Ook musea, dierentuinen, theaters en congressen berekenen de gestegen kosten niet door in hun prijzen. Voor andere vrijetijdsproducten en -diensten zijn de prijzen de afgelopen maanden wel fors gestegen zoals kampeerwagens (10,5%), hotelkamers (15,7%) en pakketreizen naar het buitenland (18,1%). Ook fastfood en afhaalmaaltijden zijn flink duurder geworden met een stijging van 9,7% in juli. Restaurants en cafés hadden meer moeite de gestegen kosten volledig door te berekenen; hier stegen de prijzen in juli met 6,2%.

Oplopende verliezen

Veel ondernemers in de sector vrijetijdssector zagen als gevolg hun resultaten in de eerste helft van 2022 verslechteren, zo laten data van het CBS zien. Hoewel in de horeca 47% van de ondernemers winstgevend was, leed 17% verlies. In de cultuur, sport en recreatie waren deze percentages respectievelijk 36% en 20% . Hiermee zijn de resultaten van de ondernemers in de sector leisure het minst positief van alle sectoren van de Nederlandse economie. Gemiddeld boekte namelijk ruim 63% van alle Nederlandse bedrijven winst en 9% verlies.

Zorgen om personeelstekorten

Naast de stijgende kosten zorgen personeelstekorten voor een afnemend vertrouwen van ondernemers. In de horeca stonden in het tweede kwartaal 44.600 vacatures open; een toename van 3.000 vacatures ten opzichte van het eerste kwartaal. Het digitaliseren van werkzaamheden kan in deze tijden van personeelsschaarste verlichting bieden. Maar liefst 73% van alle taken in de horeca lenen zich vanwege de mate van herhaling en voorspelbaarheid voor digitalisering en automatisering. Het in- en uitchecken in hotels, het bijbestellen van drankjes, het optimaliseren van de inkoop en voorraadposities en het afrekenen zijn voorbeelden van zaken waar techniek kan helpen.

Link: https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights/sectoren-en-trends/leisure/index.html
Trefwoorden: attractieparken, cultuur, dagrecreatie, evenementen, horeca, leisure, reisbranche, toerisme, vakanties, verblijfsrecreatie, ondernemen, consumenten, omzetten, vertrouwen

||| Blogs |||

12/09/22
Janken om personeel
De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie ...
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
07/06/21
Bezint eer ge begint!
Bezint eer ge begint!
07/06/21 · Horeca · Guido Aerts | Lees meer
De laatste dertig jaar gaan we in oktober samen met vrienden een lang weekend naar een super leuk ho...
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

30/09/22
Belgische en Nederlandse gouverneurs openen horecavakbeurs BBB Maastricht
Maandag 10 oktober wordt de 68e editie van BBB Maastricht geopend door twee bijzondere genodigd...
28/09/22
Bodemprocedure volledige vergoeding voor horeca na coronamaatregelen
Vandaag diende de zitting in de bodemprocedure die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) namens acht individuele horecaondernemers tegen de Staat heeft aangespannen. Zij vorderen volledige compensatie van het door hen onevenredig geleden nadeel als gevolg van de coronamaatregelen.
26/09/22
Inkomen Nederlanders in tweede kwartaal 2022 procent gestegen
Het voorjaar was goed voor de toerisme- en gastvrijheidssector. Daarbij helpt dat in het tweede kwartaal Nederlanders een procent meer inkomen in de portemonnee hadden.
19/09/22
Toeristische economie in 2021 nog lang niet op niveau
Hoe heeft in 2021, toen het herstel van de pandemie al inzette, de toeristische economie gepresteerd? Het CBS zocht het uit.
16/09/22
KHN vraagt om compensatie stijgende energiekosten
Brancheorganisatie voor de horeca KHN vreest de toenemende kosten voor energie. In de aanloop naar Prinsjesdag vraagt KHN om de gestegen energielasten te compenseren. Het wil ook de werkgeverslasten omlaag halen.
15/09/22
Exclusief voor leden
Leisure krijgt in Schiekadeblok een brede impuls
Gemeente Rotterdam werkt aan de ontwikkeling van het Schiekadeblok. De ambitie is om het gebied te ontwikkelen tot een eigenzinnige mix van wonen, werken en verblijven met behoud van het huidige creatieve en innovatieve karakter. Twee woontorens krijgen leisure functies maar er speelt veel meer.
13/09/22
Exclusief voor leden
Snel herstel voor hotels in 2022 maar veel onzekerheden voor 2023
De Nederlandse hotelmarkt is nog maar nauwelijks hersteld van de coronacrisis, maar de volgende crisis lijkt eraan te komen, blijkt uit de cijfers en peiling van Horwath HTL. Het herstel in 2022 gaat heel snel. Bovengemiddeld snel in de afgelopen maanden.
13/09/22
Minister Adriaansens op werkbezoek in gastvrij Leiden
Op uitnodiging van brancheorganisatie Gastvrij Nederland heeft minister Micky Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat op maandagmiddag 12 september een werkbezoek gebracht aan een aantal bedrijven uit de gastvrijheidssector.