Geplaatst op: 11-08-2022
Auteur: Marc Gerlings

Veel horecazaken gesloten in eerste halfjaar 2022

Stil horecaleed

Veel horecazaken gesloten in eerste halfjaar 2022

In het eerste halfjaar van 2022 zijn 76 duizend bedrijven opgeheven. Voor de vrijetijdssector is het grote aantal horecabedrijven dat gestopt is opvallend (1160).

Sinds de start van de meetmethode in 2007 was dit aantal niet eerder zo hoog. In dezelfde periode vorig jaar ging het nog om bijna 52 duizend bedrijfsopheffingen. Het aantal faillissementen nam iets toe, vergeleken met het eerste halfjaar van 2021, maar blijft historisch laag. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

Het aandeel opgeheven bedrijven in het eerste halfjaar van 2022 was met 3,6 procent even hoog als in 2020. In 2021 was dit aandeel met 2,7 procent iets lager.

Van alle bedrijfsopheffingen in het eerste halfjaar van 2022, betrof het in 84 procent van de gevallen een bedrijf met één werkzame persoon (64 duizend). Vorig jaar werden in het eerste halfjaar bijna 44 duizend bedrijven met één werkzame persoon opgeheven.

In de eerste zes maanden van dit jaar werden iets meer dan 12 duizend bedrijven met 2 of meer werkzame personen opgeheven. In dezelfde periode vorig jaar ging het nog om bijna 8 duizend bedrijven.

In het eerste halfjaar van 2022 zijn vooral meer webwinkels opgeheven, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. In totaal legden 6785 webwinkels de werkzaamheden neer. In het eerste halfjaar van 2021 ging het nog om 4420 opgeheven webwinkels. Met name webwinkels in kleding (bijna 1700), huis- en tuinartikelen (1185) en een algemeen assortiment (1180) stopten de werkzaamheden.

1160 restaurants opgeheven

Naast webwinkels, zijn er in de eerste zes maanden van dit jaar ook meer organisatieadviesbureaus (ruim 5 duizend) en financiƫle holdings (ruim 3 duizend) opgeheven. Het aantal opgeheven financiƫle holdings verdubbelde zelfs, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. In de horeca werden 1160 restaurants opgeheven.

Drie kwart van de opgeheven bedrijven in het eerste halfjaar van 2022 was nog geen 10 jaar actief. Ruim een derde van de opgeheven bedrijven was 3 jaar of korter actief.
Trefwoorden: bedrijf, opheffing, restaurant, horeca, cbs, onderzoek

||| Blogs |||

12/09/22
Janken om personeel
De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie ...
12/07/22
Het roer om!?
Het roer om!?
12/07/22 · Duurzaam toerisme · Guido Aerts | Lees meer
Minstens sinds de start van de pandemie maar zeker sinds het ingaan van de versoepelingen is de zoge...
28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

29/09/22
Exclusief voor leden
Beste steden voor generatie Z
DMO's opgelet, de gangbare generaties hebben allemaal hun eigen wensen. Generatie Z kijkt heel anders naar vrijetijd doorbrengen in een stad dan de babyboomers.
29/09/22
Wat leverde het rondetafelgesprek van de Tweede Kamer over het opkopen van vakantieparken op?
Woensdag 28 september organiseerde de Tweede Kamer een rondetafelgesprek over het opkopen van vakantieparken. In dat gesprek gingen Kamerleden in gesprek met de onderzoekers, sector, overheid en huurders. Wat gaf dat voor een beeld?
28/09/22
Bodemprocedure volledige vergoeding voor horeca na coronamaatregelen
Vandaag diende de zitting in de bodemprocedure die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) namens acht individuele horecaondernemers tegen de Staat heeft aangespannen. Zij vorderen volledige compensatie van het door hen onevenredig geleden nadeel als gevolg van de coronamaatregelen.
28/09/22
De dagrecreatie in Overijssel is vitale sector
Het gaat goed met de vitaliteit van de dagrecreatie in Overijssel. Dat blijkt uit onderzoek van het ...
27/09/22
Datatool Limburg Marketing geeft uniek inzicht in bezoeker regio
Limburg Marketing heeft in samenwerking met de Universiteit Maastricht een unieke datatool ontwikkel...
27/09/22
Bekende Haagse locaties opnieuw beleven met blow up art
Vaak lopen we bijna achteloos langs de vele monumentale plekken die de Haagse binnenstad rijk is. Maar dat gaat de komende weken veranderen.
26/09/22
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen lanceert bezoekersinformatie monitor
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen lanceert vandaag de Bezoekers Informatie Monitor. Het is de eerste t...
26/09/22
Twentse campings enorm gestegen in populariteit
Uit onderzoek van de RekreaVakkrant (augustus 2022) blijkt dat de regio Twente een bovengemiddelde g...