Geplaatst op: 05-08-2022
Auteur: NRIT redactie

Surprise! Je customer experience verhogen met extraatjes

Surprise! Je customer experience verhogen met extraatjes
Personaliseer de experience. Foto: Pexels

Customer experience wordt groeit en groeit. Klanten willen niet alleen waarde, maar ze willen een beleving. Gelukkig is de Leisure branche daar ideaal voor. Denk eens aan het plaatsnemen op het terras, samen met de hond. Bij sommige terrassen moet je vragen om een bak water. Je kunt daar als bedrijf op inspelen. Geef honden een bak water, nog voordat je de klant de bestelling kunt geven. Of nog beter: geef grote honden een grote bak en kleine honden een kleine bak. Personaliseer de extraatjes!

Customer Experience

Klantervaring betekent de emotionele en rationele binding met een merk. Dat betekent niet alleen bijvoorbeeld de hotelovernachting, maar ook het klantcontact voorafgaand, de boeking, de ontvangst, het ontbijt, de nazorg. Over alle momenten waarop jij in contact staat met klanten, kun je nadenken. Een goed uitgevoerde Customer Experience zorgt voor een beter klantbehoud, meer omzet en minder kosten voor bijvoorbeeld marketing. De klant wordt namelijk jouw marketeer.

Passend bij jouw merk

Het is belangrijk om een goede service te verlenen, nog voordat je een extraatje geeft. Die bak water is waardeloos wanneer je vergeet om aan de klanten hun bestelling te serveren. Net zoals een handgeschreven kaartje met de tekst: "Veel plezier met jouw product” waardeloos is wanneer het product totaal niet is wat de klant ervan mag verwachten. Zorg er dus voor dat je product, je verhaal en je service optimaal is. 

Zorg er ook voor dat het past bij wie jij bent. Bied je duurzame vakanties aan? Zorg er dan ook voor dat de extraatjes ook duurzaam zijn. Jouw klanten zitten er niet op te wachten om een sleutelhanger te ontvangen die geproduceerd is in China van goedkoop plastic. Kies dan voor een lokaal product, zoals een heerlijk zeepje. Vervolgens ga je dit als pakket versturen zonder hele hoge kosten pakket versturen.

Ken je klant

Om de plank niet volledig mis te slaan met een presentje dat niet past bij jouw klant, is het belangrijk om je klant goed te kennen. Vraag om feedback aan klanten, ga met ze in gesprek en ontdek wie ze zijn, wat ze willen en hoe je hun beleving kunt optimaliseren. 

Voorbeelden

Door het net even anders te doen dan je concurrenten, kun je waarde toevoegen aan de beleving van de klant. Ze zeggen niet voor niets dat je de verwachtingen van de klant moet overtreffen. Voorbeelden van dingen die je kunt doen om de customer experience te laten groeien zijn het bieden van bijvoorbeeld een gepersonaliseerd kussen. Klanten kunnen dan zelf bepalen op welk kussen ze slapen. De een ligt liever op een zacht, dik kussen en de ander slaapt liever op een dun, hard kussen. 

Of bied de optie aan om een foto te laten maken en stuur deze later naar de klant. Zo heeft de klant een blijvende herinnering aan het prettige verblijf. Doe het anders dan de rest, en de klantervaring neemt toe. En dat leidt weer tot meer klanten.

Trefwoorden: experience, beleving, pakket, personaliseer

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
13/12/19
Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?
Nederland heeft 2 miljoen mensen met een beperking. Wat doet de vrijetijdssector om ook deze gasten een warm welkom te heten?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

05/08/22
Surprise! Je customer experience verhogen met extraatjes
Customer experience wordt groeit en groeit. Klanten willen niet alleen waarde, maar ze willen een beleving. Gelukkig is de Leisure branche daar ideaal voor. Denk eens aan het plaatsnemen op het terras, samen met de hond. Bij sommige terrassen moet je vragen om een bak water. Je kunt daar als bedrijf op inspelen. Geef honden een bak water, nog voordat je de klant de bestelling kunt geven. Of nog beter: geef grote honden een grote bak en kleine honden een kleine bak. Personaliseer de extraatjes!
01/08/22
Exclusief voor leden
Verschil uitzendkracht en zzp wordt kleiner
Begin juli werden de eerste plannen voor de modernisering van de arbeidsmarkt door het kabinet bekendgemaakt. Daarmee wordt het verschil tussen een zzp'er en een uitzendkracht kleiner, verwacht bank ING. Dat kan tot veranderingen leiden in de horeca, attracties en vakantieparken.
13/07/22
Exclusief voor leden
1 miljoen sociale koekjes voor Landal-gasten
Landal GreenParks gaat op 15 van zijn vakantieparken de allerlekkerste koekjes van De Koekfabriek serveren. In totaal gaat het om ruim 1 miljoen handgemaakte koekjes, die gasten geserveerd krijgen bij hun warme dranken. Er is nog een mogelijk leisure-effect. Het kan ook extra bezoek opleveren aan de drie winkels van De Koekfabriek.
13/07/22
Belgische studenten maken favoriete wandelpaden
VIVES Vakantieland werd vorig jaar enthousiast onthaald door fietsers en wandelaars in West- en Oost-Vlaanderen. Een tweede editie kon daarom niet uitblijven: heel de zomer lang stellen eerstejaarsstudenten toerisme en recreatiemanagement van de hogeschool VIVES hun eigen unieke wandel- of fietstocht voor.
13/07/22
Exclusief voor leden
Buitenbioscoop vast onderdeel Summer Hotspot
Goed nieuws voor filmliefhebbers: vanaf deze zomer zijn de parken van Center Parcs uitgebreid met een buitenbioscoop.
12/07/22
Verhaallijn Koninklijk Nederland afgerond
De samenwerking binnen de verhaallijn Koninklijk Nederland is afgerond. De steden Delft, Den Haag, L...
11/07/22
Exclusief voor leden
Holland Casino Venlo rekent op Duitse gasten (40%)
Met het traditionele eerste balletje (de kogel) aan de roulettetafel is Holland Casino Venlo donderd...
11/07/22
Exclusief voor leden
ICCA lijst 2021 met opvallende stijger Leiden
Als stad is het niet zo makkelijk om de grote congressteden van Nederland in te halen. Op de jaarlijkse lijst van de ICCA is de top 3 in Nederland onververanderd maar door extra inspanningen stijgt de stad Leiden een plek en bezet de 4 plaats. Wie weet haalt het volgend jaar nog een plek hoger omdat er dit jaar een congresrecord wordt bereikt in Leiden.