Geplaatst op: 29-07-2022
Auteur: Peter Bekkering
NRIT

Efteling populairste dagattractie in Nederlandse media

Efteling populairste dagattractie in Nederlandse media

De Efteling was in de maanden mei en juni 2022 de dagattractie met de meeste aandacht in traditionele-, online- en social media. Dat blijkt uit onderzoek van Clipit, specialist in media monitoring, analyses & insights. Met 29.902 berichten scoorde de Efteling ruim tweemaal zoveel als de nummer twee, het Rijksmuseum (14.403) en vijfmaal zoveel als de nummer drie, Artis (5.964).

De overige dagattracties in de top tien waren:

  1. Keukenhof (4.189)
  2. Van Gogh Museum (3.879)
  3. Diergaarde Blijdorp (3.770)
  4. Toverland (3.670)
  5. Walibi Holland (2.791)
  6. Zaansche Schans (2.056)
  7. Burgers’ Zoo (2.047)

Verklaring

Volgens de auteurs van het onderzoek is de hoge score van de Efteling te verklaren door de aandacht voor het 70-jarig bestaan en het feit dat er in 2024 een nieuw huiveringwekkend themagebied komt met als hoofdattractie ‘Danse Macabre’. Dit betekent dat het Spookslot moet verdwijnen.

De score van het Rijksmuseum hangt onder meer samen met het bezoek van koning Willem-Alexander en koningin Máxima op 9 juni, waarbij het paar in het Rijksmuseum dineerde met kopstukken van de Europese Centrale Bank.

Overige categorieën

Het rapport maakt ook nog een uitsplitsing naar drie aparte categorieën: attractieparken, dierentuinen, musea en overige dagattracties.

In die categorieën is de top drie als volgt:

Attractieparken

  1. Efteling (29.902)
  2. Toverland (3.670)
  3. Walibi Holland (2.791)

Dierentuinen

  1. Artis (5.964)
  2. Diergaarde Blijdorp (3.770)
  3. Burgers’ Zoo (2.047)

Musea

  1. Rijksmuseum (14.403)
  2. Van Gogh Museum (3.879)
  3. Amsterdam Museum (1.135)

Overige dagattracties

  1. Keukenhof (4.189)
  2. Zaanse Schans (2.056)
  3. De Uithof (361)

R-waarde

De Impactwaarde ontstaat door een impactscore toe te passen op de advertentiewaarde. De advertentiewaarde komt voort uit het advertentietarief, de afmeting van het artikel en het geschatte aantal vertoningen van een artikel. De impactscore bestaat o.a. uit het sentiment van het artikel en de brandingwaarde (hoe prominent wordt een dagattractie genoemd).

Potentieel bereik

De media berichtgeving is openbare berichtgeving. Dit houdt in dat het daadwerkelijke bereik van de artikelen en items niet bekend is. Daarom wordt gekeken naar het potentieel bereik van de berichtgeving. Dit wordt per mediumtype bepaald door te kijken naar de maatstaf die daar geldt. Voor print media worden de bereikcijfers (niet oplagecijfers) gebruikt die uitgevers rapporteren en voor online redactionele artikelen het geschatte aantal bezoekers van de pagina.

Tone of Voice

De Tone of Voice van een publicatie wordt bepaald door het aantal negatief of positief gekenmerkte woorden rondom de zoekterm te meten. Deze negatief of positief gekenmerkte woorden komen voort uit een woordenlijst van ruim 30.000 woorden.

Trefwoorden: attractieparken, dagattracties, dierentuinen, media, mediabereik

CELTH
 






||| Nieuws |||

15/04/24
Exclusief voor leden
Hilton beste werkplek voor vrouwen in de Nederlandse hotelbranche
Hotel- en resortketen Hilton heeft de zesde positie behaald op de Great Place to Work for Women-lijst, samengesteld door de organisatie Great Place to Work. Hiermee is het hotel de hoogst genoteerde werkplek voor vrouwen binnen de Nederlandse hotelbranche.
12/04/24
Firstmate Hospitality Consultants Onthult de goedkoopste tot de duurste terrassteden
Firstgate Hospitality Consultants heeft onderzoek gedaan naar de prijzen op terrassen.
11/04/24
Exclusief voor leden
ING verwacht beperkte groei voor horeca
Voor 2024 verwacht ING Research voor de meeste bedrijfssectoren een lichte groei. Voor de horeca is de verwachting dat de volumes dit jaar beperkt toenemen.
05/04/24
Al 25 jaar een eerlijker verdienmodel bij Bedandbreakfast.nl
Bedandbreakfast.nl heeft haar Nederlandse en Europese website compleet vernieuwd. Dat leverde direct al meer reserveringen op. Een mooi verjaardagscadeautje voor deze organisatie die dit jaar 25 jaar bestaat en nog steeds geen commissie rekent.
29/03/24
Exclusief voor leden
Winstgevendheid Vlaamse logissector omhoog
Mooi onderzoek van onze zuiderburen. De helft van de Vlaamse logiesaccommodaties schreef in 2023 zwarte cijfers. Voor 2024 verwacht bijna de helft van de uitbaters dat de prijzen van de logies zullen stijgen.
29/03/24
Dirk Beljaarts vertrekt bij Koninklijke Horeca Nederland
Na een periode van ruim negen jaar vertrekt Dirk Beljaars voor de zomer als algemeen directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...