Geplaatst op: 22-07-2022
Auteur: Redactie
NRIT

11fountains magazine moet cultuurtoerisme stimuleren

11fountains magazine moet cultuurtoerisme stimuleren
Karin Hofmeijer van Merk Fryslân overhandigt het eerste exemplaar aan wethouder Kees Arendz van gemeente Waadhoeke

Fryslân blijft de legacy van de Culturele Hoofdstad van Europa 2018 onder de aandacht brengen. De  fonteinen die rond het evenementen in elf Friese steden werden gebouwd krijgen nu een eigen magazine. Het 11fountains magazine moet de steden met elkaar verbinden en kwaliteits- en cultuurtoerisme bevorderen. 

Het 11fountains magazine is een gratis fysiek en online magazine ter promotie van het 11fountains kunstproject. In het magazine, dat een vervolg is op de gids uit 2018, wordt de verdieping opgezocht met achtergrondverhalen over de elf fonteinen, het ontstaan van het kunstproject, de kunstenaars en de steden. Daarnaast wordt de beleefbaarheid van de steden uitgelicht met drie inspiratiereizen naar Leeuwarden, Franeker en Harlingen. 

Fonteinen een aanwinst voor de steden

11fountains is een internationaal kunstproject waar elf internationaal gerenommeerde kunstenaars elf fonteinen in de elf Friese steden hebben ontworpen in het kader van Leeuwarden-Friesland 2018 Culturele Hoofdstad van Europa. Dat de fonteinen een echte aanwinst voor de steden zijn onderstreept wethouder Kees Arendz van gemeente Waadhoeke in Franeker bij de Oortfontein: "Het ontwerp van de Oortfontein past naadloos bij onze mooie middeleeuwse binnenstad en bij de menselijke maat van de stad. We merken dat bezoekers aangenaam verrast zijn, door de locatie naast de kerk maar zeker ook door de prachtige omgeving met de tuinen van Piet Oudolf. Het kunstwerk reflecteert tevens het belang van Franeker als voormalige universiteitsstad en zet aan tot denken. Met elkaar zijn we immers maar een stipje in het heelal en een voorbijgaand moment in de tijd.”

Ontdek de fonteinen het hele jaar door

Cultuur is een belangrijk speerpunt voor Merk Fryslân om het zogenoemde waardevol toerisme te stimuleren: toekomstgericht, duurzaam kwaliteits- en cultuurtoerisme. Door de ontwikkeling van beleefbaar aanbod, waarbij er sterk wordt gefocust op de combinatie van het bezoek van de fontein én de stad, kunnen bezoekers de Friese elf steden het hele jaar door ontdekken en wordt het jaarrond toerisme gestimuleerd in Friesland. 11fountains zorgt sinds Leeuwarden-Fryslân 2018 voor een extra verbinding tussen de elf cultuurhistorische steden van Friesland. Het project wordt ondersteund door de Provincie Fryslân en de zes betrokken gemeenten.

Trefwoorden: toerisme, cultureel toerisme, marketing, Friesland

||| Blogs |||

12/09/22
Janken om personeel
De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie ...
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
18/03/21
Het ontwikkelen van recreatiebedrijven begint met het eind voor ogen
Overheden buitelen over elkaar rondom het thema: vitale verblijfsrecreatie. Terecht, want een sterke verblijfsrecreatie draagt bij aan de leefbaarheid in een stad, dorp of gemeente. Goed dat overheden daar op letten. In onze optiek hebben veel gemeenten echter weinig oog voor het sturen op nieuwe concepten die gebaseerd zijn op toeristisch-recreatieve exploitatie.
18/03/21
Ken jij al een recreatief boetiek park?
In deze blog aandacht voor een nieuwe nichemarkt die we zien in de verblijfsrecreatie en die in de branding naar de gast voor een nieuw onderscheidend merk zou kunnen zorgen. We zien dit als een mooie tegenhanger van veel grootschalige ontwikkelingen in de verblijfsrecreatie.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/01/23
Exclusief voor leden
8 gemeenten Achterhoek aan de slag met vitaal maken vakantieparken
8 gemeenten in de regio Achterhoek bieden met een financiële bijdrage van de provincie Gelderland een programma aan om de vitaliteit van vakantieparken te verbeteren. Een regionaal programmateam met experts is actief om ondernemers te stimuleren en vakantieparken klaar te maken voor de toekomst. Dat is nodig want er wordt groei verwacht.
20/01/23
Exclusief voor leden
Caravan Salon blijft zeker tot 2028 in Düsseldorf
Messe Düsseldorf GmbH en de Caravaning Industrie Verband e.V. (CIVD) gaan door met de beurs CARAVAN SALON DÜSSELDORF tot het jaar 2028. De verlenging is vroegtijdig vastgelegd.
18/01/23
Exclusief voor leden
SVR houdt in 2023 weer vakantiebeurzen
Zaterdag 21 januari wordt de eerst consumentenbeurs gehouden van aanbieder in kleinschalige campings Stichting Vrije Recreatie (SVR). “De eerste SVR-vakantiebeurs na de coronaperikelen van de afgelopen jaren,” meldt de organisatie. In de Expo Houten vindt de aftrap plaats van de eerste van een serie van vier SVR-beurzen.
16/01/23
Nieuw inzicht in de arbeidsmarkt van de gastvrijheidssector
Inzicht start met kennis en kennis stoelt op data. Voor inzicht in de arbeidsmarkt van de gastvrijheidssector staat nu de nieuwste Arbeidsmonitor Gastvrijheidssector online met de nieuwste data.
13/01/23
Dormio gaat een 30-tal parken van Roompot-Landal kopen
Dormio neemt een dertigtal parken van Roompot en Landal GreenParks over. Dat is noodzakelijk om van de ACM toestemming te krijgen voor het samengaan van Roompot en Landal GreenParks.
12/01/23
De winnaars van de ANWB Camping van het jaar.
De winnaars van de ANWB-verkiezing Camping van het Jaar 2023 zijn bekend. In Nederland kon bij Comfortcamping Scheldeoord, Camping De Nesse en Vakantiepark Beerze Bulten de vlag uit.
10/01/23
Exclusief voor leden
Meer boekingen Nederlanders voor zomer in vakantieparken EuroParcs
Nederlanders gaan ook dit jaar weer massaal vakantie vieren in eigen land. Het aantal mensen dat begin januari al boekte bij een Nederlandse locatie van keten EuroParcs voor de mei- of zomervakantie is nog nooit zo hoog geweest.
04/01/23
Nieuwe visuele identiteit voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft een nieuwe merkidentiteit ontwikkeld. Die nieuwe visuele identiteit, met gloednieuw logo, moet het Center Parcs-concept waar mens en natuur zijn verbonden illustreren. De keten wil zich ook meer met lokale gemeenschap verbinden en gasten uitnodigen de regio te ontdekken.