Geplaatst op: 22-07-2022
Auteur: Redactie
NRIT

11fountains magazine moet cultuurtoerisme stimuleren

11fountains magazine moet cultuurtoerisme stimuleren
Karin Hofmeijer van Merk Fryslân overhandigt het eerste exemplaar aan wethouder Kees Arendz van gemeente Waadhoeke

Fryslân blijft de legacy van de Culturele Hoofdstad van Europa 2018 onder de aandacht brengen. De  fonteinen die rond het evenementen in elf Friese steden werden gebouwd krijgen nu een eigen magazine. Het 11fountains magazine moet de steden met elkaar verbinden en kwaliteits- en cultuurtoerisme bevorderen. 

Het 11fountains magazine is een gratis fysiek en online magazine ter promotie van het 11fountains kunstproject. In het magazine, dat een vervolg is op de gids uit 2018, wordt de verdieping opgezocht met achtergrondverhalen over de elf fonteinen, het ontstaan van het kunstproject, de kunstenaars en de steden. Daarnaast wordt de beleefbaarheid van de steden uitgelicht met drie inspiratiereizen naar Leeuwarden, Franeker en Harlingen. 

Fonteinen een aanwinst voor de steden

11fountains is een internationaal kunstproject waar elf internationaal gerenommeerde kunstenaars elf fonteinen in de elf Friese steden hebben ontworpen in het kader van Leeuwarden-Friesland 2018 Culturele Hoofdstad van Europa. Dat de fonteinen een echte aanwinst voor de steden zijn onderstreept wethouder Kees Arendz van gemeente Waadhoeke in Franeker bij de Oortfontein: "Het ontwerp van de Oortfontein past naadloos bij onze mooie middeleeuwse binnenstad en bij de menselijke maat van de stad. We merken dat bezoekers aangenaam verrast zijn, door de locatie naast de kerk maar zeker ook door de prachtige omgeving met de tuinen van Piet Oudolf. Het kunstwerk reflecteert tevens het belang van Franeker als voormalige universiteitsstad en zet aan tot denken. Met elkaar zijn we immers maar een stipje in het heelal en een voorbijgaand moment in de tijd.”

Ontdek de fonteinen het hele jaar door

Cultuur is een belangrijk speerpunt voor Merk Fryslân om het zogenoemde waardevol toerisme te stimuleren: toekomstgericht, duurzaam kwaliteits- en cultuurtoerisme. Door de ontwikkeling van beleefbaar aanbod, waarbij er sterk wordt gefocust op de combinatie van het bezoek van de fontein én de stad, kunnen bezoekers de Friese elf steden het hele jaar door ontdekken en wordt het jaarrond toerisme gestimuleerd in Friesland. 11fountains zorgt sinds Leeuwarden-Fryslân 2018 voor een extra verbinding tussen de elf cultuurhistorische steden van Friesland. Het project wordt ondersteund door de Provincie Fryslân en de zes betrokken gemeenten.

Trefwoorden: toerisme, cultureel toerisme, marketing, Friesland

||| Blogs |||

12/09/22
Janken om personeel
De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie ...
12/07/22
Het roer om!?
Het roer om!?
12/07/22 · Duurzaam toerisme · Guido Aerts | Lees meer
Minstens sinds de start van de pandemie maar zeker sinds het ingaan van de versoepelingen is de zoge...
28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

30/09/22
Belgische bedrijven vinden in Nederland aantrekkelijk vestigingsklimaat
In vijf jaar tijd is het aantal Belgische multinationals in Nederland toegenomen van 1138 in 2015 naar 1528 in 2020. Voor DMO's die ook actief zijn in het werven van bedrijven is dit een opvallende trend.
29/09/22
Exclusief voor leden
Beste steden voor generatie Z
DMO's opgelet, de gangbare generaties hebben allemaal hun eigen wensen. Generatie Z kijkt heel anders naar vrijetijd doorbrengen in een stad dan de babyboomers.
29/09/22
Wat leverde het rondetafelgesprek van de Tweede Kamer over het opkopen van vakantieparken op?
Woensdag 28 september organiseerde de Tweede Kamer een rondetafelgesprek over het opkopen van vakantieparken. In dat gesprek gingen Kamerleden in gesprek met de onderzoekers, sector, overheid en huurders. Wat gaf dat voor een beeld?
28/09/22
Bodemprocedure volledige vergoeding voor horeca na coronamaatregelen
Vandaag diende de zitting in de bodemprocedure die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) namens acht individuele horecaondernemers tegen de Staat heeft aangespannen. Zij vorderen volledige compensatie van het door hen onevenredig geleden nadeel als gevolg van de coronamaatregelen.
28/09/22
De dagrecreatie in Overijssel is vitale sector
Het gaat goed met de vitaliteit van de dagrecreatie in Overijssel. Dat blijkt uit onderzoek van het ...
27/09/22
Datatool Limburg Marketing geeft uniek inzicht in bezoeker regio
Limburg Marketing heeft in samenwerking met de Universiteit Maastricht een unieke datatool ontwikkel...
27/09/22
Bekende Haagse locaties opnieuw beleven met blow up art
Vaak lopen we bijna achteloos langs de vele monumentale plekken die de Haagse binnenstad rijk is. Maar dat gaat de komende weken veranderen.
26/09/22
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen lanceert bezoekersinformatie monitor
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen lanceert vandaag de Bezoekers Informatie Monitor. Het is de eerste t...