Geplaatst op: 19-07-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

HISWA-RECRON en FNV Recreatie samen voor een betere arbeidsmarkt

HISWA-RECRON en FNV Recreatie samen voor een betere arbeidsmarkt
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

Een bijzondere samenwerking tussen een werkgeversorganisatie en een vakbond. HISWA-RECRON en FNV Recreatie  gaan samen het personeelsprobleem in de sector aanpakken. Doel is een imagocampagne maar het vertrekpunt een imago-onderzoek onder zowel werkgevers als medewerkers. 

Het project Arbeidsmarktbranding is een initiatie van de sociale partners binnen het Sociaal Fonds Recreatie; FNV Recreatie, CNV en HISWA-RECRON.

Aanleiding

Aanleiding voor het project Arbeidsmarktbranding is dat bedrijven nu en in de toekomst gekwalificeerde medewerkers nodig hebben en de mbo-opleidingen nieuwe studenten. Bedrijven en opleidingen in de recreatiesector worden geconfronteerd met onbekendheid met en het imago van het werk in de recreatie, de functies en de sector zelf. Hierdoor is het lastiger om nieuwe medewerkers en studenten te werven. Daarnaast speelt de demografische ontwikkeling ook een rol: het aantal jongeren neemt af. Partijen zien daarom een kans om de recreatiesector in Nederland via een imagocampagne goed op de kaart te zetten als onderdeel van het grotere plan om de recreatiesector toekomstbestendig te maken. Zij investeren hier de komende twee jaar veel tijd, geld en energie in.

Rosemarijn de Jong, projectmanager Arbeidsmarktbranding HISWA-RECRON: "Het totale project Arbeidsmarktbranding is erop gericht om, samen met de scholen, vakbonden en de branchevereniging, Nederland te laten zien hoe mooi het is om te werken in de recreatiebranche. Werken en leren in de recreatie is niet heel erg bekend onder jongeren en dit resulteert in een lage instroom van studenten, terwijl de bedrijfstak gekwalificeerde medewerkers heel goed kan gebruiken. Met behulp van het imago-onderzoek proberen we de belangstelling voor het werken in de recreatie te bevorderen.”

Vacaturebank

Dat HISWA-RECRON werk maakt van de arbeidsmarktproblematiek blijkt ook uit de vacaturebank die ze voor leden heeft opgezet. Die staan op de consumentenplatforms van de brancheorganisatie https://www.recron.nl/vacatures/ en https://www.hiswa.nl/vacatures

Onderzoek

In de eerste van het van het project – de onderzoeksfase – worden werkgevers, werknemers en studenten gevraagd hun mening te geven over zes thema’s variërend van het imago van de sector, opleiding en ontwikkelingsmogelijkheden tot arbeidsvoorwaarden en beloning. Met het resultaat uit het imago-onderzoek gaan HISWA-RECRON en FNV Recreatie samen met bedrijven en MBO opleidingen meer bekendheid geven aan het werken en de carrièrekansen in de recreatiesector.

Johan Bijlsma, bestuurder FNV Recreatie: "We halen alles uit de kast om het werken in de recreatiesector onder de aandacht te brengen en aantrekkelijker te maken, zoals een goed salaris en voldoende scholings- en doorgroeimogelijkheden. Werken in de recreatie is een écht vak. De sector herbergt een diversiteit aan beroepen van hoveniers, horecamedewerkers, technische dienst medewerkers, beveiligers, schoonmakers tot aan front-office medewerkers. We hebben deze medewerkers keihard nodig, het hele jaar door.”

Start hier het onderzoek voor werkgevers  
Start hier het onderzoek voor medewerkers

Trefwoorden: ondernemen, arbeidsmarkt, verblijfsrecreatie, dagrecreatie, watersport, onderzoek

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.
15/04/24
Resort Lexmond van TopParken officieel geopend
Zaterdag 13 april vond de officiële opening van Resort Lexmond van TopParken plaats. Het vakantiepa...
12/04/24
Bas Maes gedeputeerde Brabant voor vrijetijdseconomie
Bas Maes (SP) is benoemd als gedeputeerde voor de provincie Noord-Brabant. Bas Maes zal zich voor de komende 3 jaar van deze bestuursperiode inzetten voor de portefeuille Energie, Cultuur, Sport, Erfgoed en voor de Vrijetijdseconomie.
12/04/24
Exclusief voor leden
Ierse succesroute bestaat tien jaar Wild Atlantic Way
Ierlands populaire toeristische route de Wild Atlantic Way is een echt succesverhaal in de toeristische sector. Opvallend, de route viert nu pas zijn tiende verjaardag.

||| Agenda |||

27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...