Geplaatst op: 14-07-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Sterke groei transacties in leisure maar wel donkere wolken boven ondernemers

Sterke groei transacties in leisure maar wel donkere wolken boven ondernemers

Rabobank ziet in alle leisuresectoren een sterke stijging van het aantal digitale transacties tot ver boven het niveau van 2019. Dat de sector zo snel herstelt van de coronacrisis, heeft te maken met ‘inhaalbestedingen’ (we konden niet, dus gaan nu goed of vaker), prijsstijgingen die zijn doorgevoerd maar ook het toerisme dat sneller herstelt dan verwacht. Maar er hangen ook donkere wolken boven de sector vanwege teruglopende koopkracht van de consumenten, hogere kosten, de belastingschuld en personeelsproblematiek. 

Sterk herstel tot boven niveau van 2019

Het aantal digitale transacties voor vakanties lag in april ruim 2 keer zo hoog was als in dezelfde periode in 2019. De maanden februari, maart en mei lieten stijgingen zien van ruim 80%. Dit duidt op een sterk herstel van de zowel binnen- als buitenlandse vakantiebestedingen. Ook bestedingen aan buitenshuis eten en drinken stijgen nog steeds, ten opzichte van 2019. In maart, april en mei lag het aantal transacties bijna 40% hoger in vergelijking met dezelfde periode in 2019. 

Figuur 1: digitale transacties in de periode 2020-2022 t.o.v. 2019

TransactiesRabo
Bron: Rabobank

Toch grote uitdagingen

Ondanks het sterke herstel zien de experts van Rabobank ook grote uitdagingen voor de sector. Die hebben te maken met de hoge voedsel- en brandstofprijzen. De daarmee gepaard gaande koopkrachtdaling zal in de tweede helft van 2022 impact hebben op de omzetten in de sector en het herstel van de pandemie. Grootste uitdaging is de uitgestelde belasting van ongeveer 1,4 miljard euro die vanaf oktober moeten worden ingelopen.

Marges onder druk

De hoge inflatie zet bovendien de marges onder druk. De sterke kostenstijging (10%) wordt maar ten dele goedgemaakt door hogere consumentenprijzen (6%). Deze hoge kosten zullen dan ook getemperd moeten worden. Dit kan aan de ene kant door innovatie zoals robotisering en QR-codes, maar aan de andere kant ook door aanpassing van de menukaart en voorkomen van verspilling.

Samenvattend

Al met al geeft het goede herstel, in combinatie met de uitdagingen op marge, schulden en personeelsproblematiek, een mistig beeld op dit moment.

Link: https://www.rabobank.nl/kennis/d011275660-horeca-en-recreatiesector-zit-tussen-herstel-en-vrees
Trefwoorden: horeca, verblijfsrecreatie, vakanties, reisbranche, omzet, ondernemen

CELTH
 






||| Nieuws |||

23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
15/04/24
Minke Rabaut in workshop 3ST
Minke Rabaut van Impuls Zeeland is toegevoegd aan de workshop 3ST tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024, op 18 april in Vlissingen
15/04/24
Resort Lexmond van TopParken officieel geopend
Zaterdag 13 april vond de officiële opening van Resort Lexmond van TopParken plaats. Het vakantiepa...
11/04/24
Marieke Braber spreker workshop Vakantieparken en trends
Jos van der Sterren heeft bij zijn workshop over vakantieparken een stevige side-kick naast zich in de vorm van Marieke Braber. Het is weer een sterke aanvulling in het programma van Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
09/04/24
Ga op speeddate bij Trendcongres Toerisme en Vrijetijd
Nog een reden om naar het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd te komen. Je mag als bezoeker op speeddate. Leer razendsnel je vakgenoten kennen.
05/04/24
Exclusief voor leden
Handreiking tijdelijke functieverandering vakantieparken
Het Expertisecentrum Vitale Vakantieparken Overijssel heeft de ‘Handreiking tijdelijke functieverandering vakantieparken' aan aan demissionair minister Hugo de Jonge overhandigd.
03/04/24
Exclusief voor leden
Hoe bouw je een onderscheidend merk?
Hoe bouw je een merk met een onderscheidende identiteit? Die vraag stond centraal op de presentatie van Martijn Assen van bureau NLVK op het kennisevent Embrace Growth 2024 van Booking Experts. In dit artikel de highlights en wat pointers.
03/04/24
ACSI Kampeerreizen nieuwe sponsor NJBB
Per april 2024 heeft ACSI heeft een driejarige sponsorovereenkomst gesloten met de Nederlandse Jeu de Boules Bond, gericht op promotie onder kampeerliefhebbers.

||| Agenda |||

27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...