Geplaatst op: 01-07-2022
Auteur: NRIT redactie

Hoe kunnen parkeerproblemen in steden worden opgelost?

Hoe kunnen parkeerproblemen in steden worden opgelost?
Een parkeerplaats vinden in een stad is vaak lastig maar er zijn oplossingen.

Parkeerproblemen zijn altijd een probleem geweest sinds de allereerste auto's werden uitgevonden. Maar het werd nog erger met de voortschrijdende verstedelijking en bevolkingsuitbreiding.  Laten we kijken naar mogelijke oplossingen.

Tegenwoordig zijn er in de VS bijvoorbeeld 8 parkeerplaatsen voor elke auto, parkeerplaatsen beslaan gemiddeld ongeveer 30 procent van de ruimte in steden en nemen samen evenveel ruimte in beslag als de staat West Virginia. Desondanks bestaan de parkeerproblemen niet alleen in Amerika, ook in Nederland hebben steden hier last van. Parkeren in de stad is immers vaak lastig, terwijl het ook nog eens duur is. Over deze problemen en oplossingen lees je meer in dit artikel! Je wilt tenslotte je bezoekers goed ontvangen.

Autonome auto’s

De afgelopen jaren zijn een aantal onderzoeken gepubliceerd waarin de veranderingen worden onderzocht en overwogen die zullen plaatsvinden dankzij de verschuiving van door mensen aangedreven naar door algoritmen aangedreven voertuigen. Een van de voordelen van zelfrijdende voertuigen is de verbetering van de congestie op de wegen. Een paper van Rutgers University - Camden toonde aan dat de toevoeging van slechts één autonoom voertuig op de weg 20 menselijke bestuurders kan helpen door de stop-and-go-golven te verwijderen die kenmerkend zijn voor ongeduldige menselijke bestuurders. 

Het onderzoek stelt voor dat zelfs als slechts 5% van de auto's autonoom zou zijn, dit het totale brandstofverbruik met wel 40% zou kunnen verminderen door ieders rijgedrag te veranderen. Een ander belangrijk gebied waarin we verbeteringen kunnen verwachten, is parkeren. Kunnen we, met steeds meer voertuigen op onze wegen, verbeteringen verwachten naarmate auto's slimmer worden?

Impact van Uber en Lyft anders dan verwacht

De oorspronkelijke belofte van Uber en Lyft was om het aantal voertuigen op de weg te verminderen door mensen in staat te stellen hun auto kwijt te raken en op deze diensten te vertrouwen. Wat er feitelijk gebeurde, was dat mensen stopten met het gebruik van het openbaar vervoer en overstapten op autoreizen, waardoor er meer voertuigen op de weg kwamen en de verkeerscongestie toenam. Naarmate Uber en Lyft steeds populairder worden, worden traditionele modellen voor parkeerbeheer op hun kop gezet. Waar mensen vroeger betaalden voor lang parkeren op luchthavens of treinstations, is het delen van ritten zowel voordeliger als handiger.

Potentiële oplossingen

Maar hoe zit het met parkeren? Momenteel heb je in parkeergarages dubbele rijen auto's nodig met voldoende ruimte ertussen zodat mensen op en neer kunnen rijden, meestal verwoed op zoek naar ruimte voordat iemand anders het krijgt. Een autonoom parkeerterrein zou de verspilde ruimte ertussen niet nodig hebben. In plaats daarvan zouden de auto's in een vast raster kunnen worden opgesteld en de voertuigen met elkaar kunnen communiceren om doorgang mogelijk te maken. Het zou niet nodig zijn om extra ruimte tussen auto's te hebben om mensen in en uit te laten stappen, aangezien auto's buiten de geparkeerde auto's zouden komen. Iets soortgelijks gebeurt in Parijs en biedt Nederlandse steden inspiratie.

Robot biedt voordelen

Een andere optie is robotgeassisteerd parkeren. Charles de Gaulle Airport in Parijs probeerde een slimme parkeeroplossing met een 'robotic valet'-systeem ontwikkeld door een Franse startup. Dit systeem neemt de frustratie weg van het rondrijden op zoek naar ruimte. In plaats daarvan zetten mensen hun auto af bij een speciale terminal en voeren ze hun vluchtinformatie in. De robot, 'Stan', klemt vervolgens de wielen vast en verplaatst de auto naar een veilige locatie, waarbij hij ervoor zorgt dat de auto klaar is voor de terugreis wanneer de passagier uit zijn vlucht stapt. Met dit systeem kunnen auto's dicht op elkaar worden gestapeld zonder dat er extra manoeuvreerruimte nodig is.

Trefwoorden: stad, parkeren, beleid, destinatie, gastvrijheid, bereikbaarheid

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
12/04/24
Bas Maes gedeputeerde Brabant voor vrijetijdseconomie
Bas Maes (SP) is benoemd als gedeputeerde voor de provincie Noord-Brabant. Bas Maes zal zich voor de komende 3 jaar van deze bestuursperiode inzetten voor de portefeuille Energie, Cultuur, Sport, Erfgoed en voor de Vrijetijdseconomie.
12/04/24
Exclusief voor leden
Ierse succesroute bestaat tien jaar Wild Atlantic Way
Ierlands populaire toeristische route de Wild Atlantic Way is een echt succesverhaal in de toeristische sector. Opvallend, de route viert nu pas zijn tiende verjaardag.
11/04/24
NIEUWE ROUTES AMSTEL GOLD RACE 365
Vanaf8 april een nieuwe vierde lus toegevoegd aan de bewegwijzerde routes van de Amstel Gold Race 365 dagen peer jaar te fietsen.
11/04/24
Tilburg, Big Rivers Dordrecht en Utrecht Pride winnaars Nationale Evenementenprijzen
Allereerste Event Impact Award gaat naar Utrecht Pride. Big Rivers ervan door met de hoofdprijs van de Nationale Evenementenprijzen 2024
09/04/24
Lakenhal bestaat op 1 mei 150 jaar
Op 1 mei 2024 bestaat Museum De Lakenhal in Leiden 150 jaar: in 1874 werd de oude Laecken-Halle omgedoopt tot stadsmuseum van Leiden en geopend voor het grote publiek.
04/04/24
Technologie en transitie met smart hospitality
Op donderdag 18 april is de dag voor het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024. Het thema is transitie en dan heb je het al snel over technologie. Nicolette Bolté mag die interactieve sessie leiden.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...