Geplaatst op: 24-06-2022
Auteur: Redactie
NRIT

Center Parcs, Van de Valk en Hutten samen met Summa College in nieuwe hospitality-opleiding

Center Parcs, Van de Valk en Hutten samen met Summa College in nieuwe hospitality-opleiding

Het Summa College in Eindhoven gaat intensief met het bedrijfsleven samenwerken bij het opleiden van vakmensen voor de hospitalitybranche. De onderwijsinstelling heeft daartoe  een overeenkomst getekend met hotelketen Van der Valk, Hutten Bedrijfscatering en recreatieconcern Center Parcs. 

Vanaf september biedt het Summa College samen met deze toonaangevende bedrijven een nieuwe opleiding aan voor het opleiden en begeleiden van nieuwe medewerkers voor de hospitality in de regio. Vooralsnog is de opleiding alleen bestemd voor het eerste studiejaar. Mogelijk dat in de toekomst deze aanpak naar meer leerjaren en opleidingsniveaus wordt uitgebreid. Summa heeft 26 scholen in Zuid-Nederland met ruim 18.000 studenten.

Bedrijven schreven mee aan onderwijsprogramma

Wat de samenwerking bijzonder maakt is dat de bedrijven hebben meegeschreven aan het onderwijsprogramma. "Van der Valk, Hutten en Center Parcs hebben meerdere malen met ons aan tafel gezeten om het ‘brede basisjaar’, zoals we het noemen, vorm te geven”, vertelt Mark Dekkers, docent bij Summa Luchtvaartdienstverlening. Binnen het Summa College zijn voor de nieuwe opleiding de krachten gebundeld van maar liefst vijf scholen: Horeca, Facilitair, Vrije Tijd, Hospitality en Luchtvaartdienstverlening.

"Het is een samenwerking die natuurlijk twee kanten uit werkt”, aldus Dekkers. "Onze studenten doen enorm veel ervaring op bij bedrijven die actief zijn in de sector hospitality. Verder helpt het de bedrijven in het voorzien van personeel en misschien wel in het binden van nieuwe mensen. Zo spelen we in op de vraag uit de arbeidsmarkt”, vervolgt hij.

In beeld bij studenten

Vanuit het bedrijfsleven klinkt ook een positief geluid. "Het is een hele mooie samenwerking voor ons als bedrijf. Zo komen we in the picture bij studenten”, vertelt Jedidjah ’t Hart van Van der Valk. "In het nieuwe basisjaar krijgen studenten een beeld van de verschillende plekken waar je in de hospitalitysector terecht kan komen”, vervolgt ze. Wanneer de studenten na het brede basisjaar een specifieke richting kiezen, dan kunnen ze daarna makkelijker terecht voor stages bij een van de drie bedrijven.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, horeca, onderwijs, opleidingen, personeel

||| Blogs |||

08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
07/06/21
Bezint eer ge begint!
Bezint eer ge begint!
07/06/21 · Horeca · Guido Aerts | Lees meer
De laatste dertig jaar gaan we in oktober samen met vrienden een lang weekend naar een super leuk ho...
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

11/08/22
Veel horecazaken gesloten in eerste halfjaar 2022
In het eerste halfjaar van 2022 zijn 76 duizend bedrijven opgeheven. Voor de vrijetijdssector is het grote aantal horecabedrijven dat gestopt is opvallend (1160).
11/08/22
Serieus met kunst omgaan in vakantieparken
Bij menig hotel of vakantiepark vind je een mooie foto aan de wand van de kamermuur en dat is het dan. Dat kan stukken beter. Een voorbeeld van een nieuwe luxe accommodatie in Griekenland waar kunst met zorg is geselecteerd.
05/08/22
Surprise! Je customer experience verhogen met extraatjes
Customer experience wordt groeit en groeit. Klanten willen niet alleen waarde, maar ze willen een beleving. Gelukkig is de Leisure branche daar ideaal voor. Denk eens aan het plaatsnemen op het terras, samen met de hond. Bij sommige terrassen moet je vragen om een bak water. Je kunt daar als bedrijf op inspelen. Geef honden een bak water, nog voordat je de klant de bestelling kunt geven. Of nog beter: geef grote honden een grote bak en kleine honden een kleine bak. Personaliseer de extraatjes!
04/08/22
Exclusief voor leden
Ook forse prijsstijgingen in vrijetijdssector
Het CBS komt vandaag met een recordinflatie. Hoe hebben de afgelopen maanden de prijzen zich in de vrijetijdssector ontwikkeld?
01/08/22
Exclusief voor leden
Verschil uitzendkracht en zzp wordt kleiner
Begin juli werden de eerste plannen voor de modernisering van de arbeidsmarkt door het kabinet bekendgemaakt. Daarmee wordt het verschil tussen een zzp'er en een uitzendkracht kleiner, verwacht bank ING. Dat kan tot veranderingen leiden in de horeca, attracties en vakantieparken.
29/07/22
Wat zijn beste strandpaviljoens en stranden van Nederland?
De prijzen voor beste strandpaviljoens zijn weer uitgereikt. Dit jaar met maar liefst 5 nationale prijzen. Wie zijn de winnaars en is het perfect toeven?
18/07/22
De groei van de loonkosten
De loonkosten per gewerkt uur van werknemers zijn in 2021 met 1,3% gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Dat is minder dan in 2020, toen de loonkosten nog met 4,3% stegen, de sterkste stijging na 2002. In de horeca daalden de loonkosten juist. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.
14/07/22
Sterke groei transacties in leisure maar wel donkere wolken boven ondernemers
Rabobank ziet in alle leisuresectoren een sterke stijging van het aantal digitale transacties tot ver boven het niveau van 2019. . Maar er hangen ook donkere wolken boven de sector vanwege teruglopende koopkracht van de consumenten, hogere kosten, de belastingschuld en personeelsproblematiek.