Geplaatst op: 24-06-2022
Auteur: Redactie
NRIT

Center Parcs, Van de Valk en Hutten samen met Summa College in nieuwe hospitality-opleiding

Center Parcs, Van de Valk en Hutten samen met Summa College in nieuwe hospitality-opleiding

Het Summa College in Eindhoven gaat intensief met het bedrijfsleven samenwerken bij het opleiden van vakmensen voor de hospitalitybranche. De onderwijsinstelling heeft daartoe  een overeenkomst getekend met hotelketen Van der Valk, Hutten Bedrijfscatering en recreatieconcern Center Parcs. 

Vanaf september biedt het Summa College samen met deze toonaangevende bedrijven een nieuwe opleiding aan voor het opleiden en begeleiden van nieuwe medewerkers voor de hospitality in de regio. Vooralsnog is de opleiding alleen bestemd voor het eerste studiejaar. Mogelijk dat in de toekomst deze aanpak naar meer leerjaren en opleidingsniveaus wordt uitgebreid. Summa heeft 26 scholen in Zuid-Nederland met ruim 18.000 studenten.

Bedrijven schreven mee aan onderwijsprogramma

Wat de samenwerking bijzonder maakt is dat de bedrijven hebben meegeschreven aan het onderwijsprogramma. "Van der Valk, Hutten en Center Parcs hebben meerdere malen met ons aan tafel gezeten om het ‘brede basisjaar’, zoals we het noemen, vorm te geven”, vertelt Mark Dekkers, docent bij Summa Luchtvaartdienstverlening. Binnen het Summa College zijn voor de nieuwe opleiding de krachten gebundeld van maar liefst vijf scholen: Horeca, Facilitair, Vrije Tijd, Hospitality en Luchtvaartdienstverlening.

"Het is een samenwerking die natuurlijk twee kanten uit werkt”, aldus Dekkers. "Onze studenten doen enorm veel ervaring op bij bedrijven die actief zijn in de sector hospitality. Verder helpt het de bedrijven in het voorzien van personeel en misschien wel in het binden van nieuwe mensen. Zo spelen we in op de vraag uit de arbeidsmarkt”, vervolgt hij.

In beeld bij studenten

Vanuit het bedrijfsleven klinkt ook een positief geluid. "Het is een hele mooie samenwerking voor ons als bedrijf. Zo komen we in the picture bij studenten”, vertelt Jedidjah ’t Hart van Van der Valk. "In het nieuwe basisjaar krijgen studenten een beeld van de verschillende plekken waar je in de hospitalitysector terecht kan komen”, vervolgt ze. Wanneer de studenten na het brede basisjaar een specifieke richting kiezen, dan kunnen ze daarna makkelijker terecht voor stages bij een van de drie bedrijven.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, horeca, onderwijs, opleidingen, personeel

CELTH
 






||| Nieuws |||

24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
15/04/24
Minke Rabaut in workshop 3ST
Minke Rabaut van Impuls Zeeland is toegevoegd aan de workshop 3ST tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024, op 18 april in Vlissingen
15/04/24
Resort Lexmond van TopParken officieel geopend
Zaterdag 13 april vond de officiële opening van Resort Lexmond van TopParken plaats. Het vakantiepa...
11/04/24
Marieke Braber spreker workshop Vakantieparken en trends
Jos van der Sterren heeft bij zijn workshop over vakantieparken een stevige side-kick naast zich in de vorm van Marieke Braber. Het is weer een sterke aanvulling in het programma van Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
09/04/24
Ga op speeddate bij Trendcongres Toerisme en Vrijetijd
Nog een reden om naar het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd te komen. Je mag als bezoeker op speeddate. Leer razendsnel je vakgenoten kennen.
05/04/24
Exclusief voor leden
Handreiking tijdelijke functieverandering vakantieparken
Het Expertisecentrum Vitale Vakantieparken Overijssel heeft de ‘Handreiking tijdelijke functieverandering vakantieparken' aan aan demissionair minister Hugo de Jonge overhandigd.
03/04/24
Exclusief voor leden
Hoe bouw je een onderscheidend merk?
Hoe bouw je een merk met een onderscheidende identiteit? Die vraag stond centraal op de presentatie van Martijn Assen van bureau NLVK op het kennisevent Embrace Growth 2024 van Booking Experts. In dit artikel de highlights en wat pointers.

||| Agenda |||

27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...