Geplaatst op: 16-06-2022
Auteur: Marc Gerlings

ANVR stapt mogelijk naar de rechter om kosten annuleringen te verhalen op Schiphol

Aanbod ANVR om personeel reissector te detacheren voor hulp Schiphol

ANVR stapt mogelijk naar de rechter om kosten annuleringen te verhalen op Schiphol
De ANVR is woedend op Schiphol en de overheid over de blijvende onduidelijkheid over het doorgaan van de vakantie van honderdduizenden Nederlanders door de chaos op de luchthaven. De onzekerheden kosten boekingen en het regent vragen bij de reisbedrijven. ANVR wil zelfs medewerkers detacheren bij Schiphol om de luchthaven te helpen. De kosten van de annuleringen wil ANVR via een stap naar de rechter verhalen op Schiphol.

Door het falende personeelsbeleid van Schiphol dreigt de annulering van al geboekte vakanties vanaf die luchthaven de komende zomerperiode. Ook vissen er mensen die nog moeten boeken achter het net. Reisbedrijven worden ondertussen overspoeld met vragen van klanten over het al dan niet doorgaan van hun vakantie.

Frank Oostdam: "Schade annuleringen verhalen op de veroorzaker"

?"Het is volstrekt onacceptabel dat Schiphol haar personeelsbeleid niet op orde heeft, en dat daardoor de vakantie van heel veel Nederlandse vakantiegangers in het water dreigt te vallen", zegt Frank Oostdam, voorzitter van de ANVR. "Maar de voortdurende onzekerheid die Schiphol laat bestaan over de oplossing van de problemen leidt ook nog eens tot een hausse aan vragen van klanten die ANVR-bedrijven ook nog niet kunnen beantwoorden. De schade van annuleringen en gemiste boekingen gaat enorm zijn en zullen we zeker gaan verhalen op de veroorzaker."  

Aan NRIT meldt ANVR dat een advocaat al in de arm is genomen. Diverse scenario's worden bekeken. Later maakt Schiphol de capaciteit bekend en daar wacht ANVR op voor een mogelijke gang naar de rechter.     

Geen duidelijkheid over doorgaan vakanties

"Het is op dit moment nog niet bekend gemaakt welke passagiers op welke vluchten niet op vakantie kunnen. Ook is niet duidelijk om hoeveel personen het precies gaat! Zodra dit bekend is bij de luchtvaartmaatschappijen zullen onze klanten zo spoedig mogelijk worden geïnformeerd. Tot die tijd heeft het echt geen zin contact op te nemen met hun ANVR-reisonderneming en worden klanten verzocht dit ook niet te doen", zegt Oostdam. "We willen wel benadrukken dat de annuleringen slechts een deel van de klanten betreffen. Miljoenen andere klanten moeten weliswaar rekening houden met langere wachttijden op de luchthaven, maar kunnen wel op vakantie."

Personeel uit reisbranche detacheren bij Schiphol

Oostdam zegt: "We roepen Schiphol en de Nederlandse overheid op hun verantwoordelijkheid te nemen en het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Als reisbedrijven denken we graag mee. We onderzoeken nu de mogelijkheid om personeel van ANVR-reisbedrijven te laten meewerken deze zomer op de luchthaven. Als Schiphol daarvoor openstaat, denken we snel honderden medewerkers voor de drukste momenten te kunnen detacheren. Het gaat om betrokken medewerkers die de afgelopen maanden keihard hebben gewerkt om voor hun klanten de mooiste reizen te boeken en die nu graag willen helpen om te voorkomen dat deze reizen alsnog niet door kunnen gaan."    

Trefwoorden: Reizen, ANVR, Schiphol, vliegen, beleid, annuleringen, kosten, sales, marketing

||| Blogs |||

12/07/22
Het roer om!?
Het roer om!?
12/07/22 · Duurzaam toerisme · Guido Aerts | Lees meer
Minstens sinds de start van de pandemie maar zeker sinds het ingaan van de versoepelingen is de zoge...
28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/08/22
Exclusief voor leden
Ryanair biedt niet langer tientjesvluchten aan
Voor een tientje met de Ierse lowbudgetluchtvaartmaatschappij Ryanair vliegen naar bestemmingen als Praag of Kreta is verleden tijd. De voornaamste reden daarvoor is de stijgende brandstofprijs. Dat meldde Michael O’Leary 11 augustus in een interview met de BBC.
12/08/22
R&T 3 is uit – Waarom staat die trotse kaasmaker op de voorkant?
Het is in de zomervakantie van 2022 maar dat betekent niet dat de lezers van vakblad R&T in sandalen gestoken wandelen over een zonnig strand. In augustus en de rest van de zomer zijn veel vaklezers actief. In de derde week van juli viel R&T in de brievenbus met voorop een trotse maker van kaas op de voorkant.
12/08/22
Jubilerend Adventure Valley biedt nachtklimmen aan
Klimmen tussen het licht van de sterren? Dat kan voor een keer bij Adventure Valley op vrijdag 19 augustus als deze leisure locatie tien jaar bestaat.
12/08/22
Prima junimaand voor Nederlands toerisme
Toeristisch Nederland heeft een prima junimaand achter de rug. Zowel het aantal gasten als overnachtingen groeide sterk ten opzichte van 2021 en het verlies van de pandemie is bijna ingelopen. Maar het herstel is op de diverse deelmarkten niet overal even goed. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers uit de Statistiek Logiesaccommodaties van het CBS.
12/08/22
VisitVeluwe sluit zomerseizoen af met gratis koninklijke portretjes
VisitVeluwe zet een leuke actie op om bezoekers een mooie herinnering te bezorgen aan het einde van de zomermaand augustus. Het is onderdeel van het themajaar koninklijk.
12/08/22
Compensatieregeling voor reizigers die vlucht hebben gemist
Schiphol komt met een compensatieregeling voor reizigers die door de drukte op de luchthaven hun vlucht hebben gemist. Het aanbod van de luchthaven komt na druk van de Consumentenbond en de MAX Ombudsman die een proefproces aankondigden.
12/08/22
Exclusief voor leden
Succesvol lichtverhaal weer terug op muren Princessehof
Museum Princesshof gebruikt weer zijn buitenmuren om er een lichtverhaal op te vertellen. De productie Maria Louise was here keert terug en deze keer is het gratis voor het publiek. Een mooie combinatie van museum, erfgoed en het vertellen van een historisch verhaal.
12/08/22
Exclusief voor leden
Zuiderpark vist naar verhalen en ook naar verbeteringen
In het voorjaar van 2023 is het 100 jaar geleden dat officieel het plan voor het Zuiderpark werd goedgekeurd. Dat wordt onder meer gevierd met het verzamelen van verhalen over het park. Tegelijkertijd wil de organisatie horen wat het publiek nog meer wil in het park.