Geplaatst op: 15-06-2022
Auteur: Marc Gerlings

Tourism management 20 jaar bij Inholland groots gevierd

Tourism management 20 jaar bij Inholland groots gevierd
Van klas naar lab. Stevige tafeldiscussie over wat studenten nodig hebben voor het vakgebied toerisme.

Twintig jaar geleden startte de opleiding Tourism Management bij de Inholland vestiging in Diemen. De studenten van de drie vestigingen hebben dat groots gevierd. Gistermiddag 14 juni werd voor relaties, leden van de advisory board en docenten een slotbijeenkomst gehouden in Pakhuis de Zwijger over de snel veranderende omstandigheden waarin studenten worden opgeleid.

De slotbijeenkomst leverde veel stof op voor de complexe wereld van toerisme en hoe je daarvoor studenten opleidt. Het werd overschaduwd door het overlijden van docent en trekker vanaf het begin van Tourism Management in Diemen, Karel Werdler. Met een lach en een traan werd hij eerst herdacht voordat de discussietafels stevig in debat gingen over toerisme, opleiden en de skills van studenten. Het was emotioneel zwaar voor directe oud-collega's, Karel Werdler werd een dag eerder op 13 juni begraven.

Vrijwel alle aanwezigen kenden Werdler of hadden zelfs nog les van hem gehad. Velen van de aanwezigen zijn door Karel Werdler bij de opleiding betrokken, zijn grote verdienste voor de opleiding als manager externe relaties.

Van klas naar lab

Waar twintig jaar geleden nog klassikaal werd lesgegeven is dat nu echt anders. Met labs, projecten en opdrachten uit het werkveld gaan studenten interdisciplinair aan de slag. De diverse tafelgasten zien dat de onzekerheden in het vakgebied groot zijn, deze zijn versneld door de coronapandemie. Net in labs en projecten leren de studenten hiermee omgaan. De al meerdere jaren ingezette ontwikkeling van social skills wordt nog verder uitgewerkt. Was het twintig jaar geleden nog vooral productgericht onderwijs, nu wordt sterk gekeken naar beleving en vraag. Tafelgasten vroegen wel om meer strategisch denkvermogen, nog meer aandacht voor duurzaam toerisme en vol inzetten op maatschappelijke vraagstukken. De toon was op het eind bijna activistisch. Dat ontlokte de aanwezige TUI projectmanager voor duurzaamheid dat in het bedrijfsleven ook gekeken wordt hoe dat betaald wordt.

Inholland heeft nu 3 vestigingen waar Tourism Management wordt gegeven, Diemen, Rotterdam en Haarlem. In de achtergrond speelt het positieve nieuws dat het aantal nieuwe studenten weer stijgt. De coronajaren zorgden voor een lastige dip en die trend is gekeerd.

De studenten en docenten sluiten een periode van feest af. Plezier en opleiden werden gecombineerd in excursies naar Disneyland Paris en Efteling. Een groot feest werd gehouden in Duinrell op 2 juni.

In magazine R&T besteden we ruim aandacht aan de nieuwe skills die de tafelgasten graag zien bij de studenten voordat zij vol ambities het werkveld in gaan. Over de slotbijeenkomst is een grote illustratie gemaakt met de wensen, skills en hoe de opleiding daarin verandert. Die illustratie wordt het leidende onderdeel in het artikel.
Trefwoorden: toerisme, Inholland, opleiding

||| Blogs |||

31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/06/22
ANWB inspecteert dit jaar volop campings in het buitenland
De ANWB-campinginspecteurs gaan ook deze zomer bijna 2000 aangesloten campings inspecteren in binnen...
23/06/22
Hoge vakantie-intentie onder woningeigenaren
Gaan Nederlanders met de oplopende prijzen nog wel op vakantie? ING onderzocht dat in relatie tot de woonmarkt. Met opmerkelijke uitkomsten
23/06/22
Exclusief voor leden
Vakantie dichterbij door hoge benzineprijs
Vakantiegangers blijven deze zomer dichter bij huis vanwege het coronavirus, de hoge brandstofprijzen en de inflatie. Deze invloeden zijn groot op de beslissingen van vakantiegangers.
17/06/22
Exclusief voor leden
Recreatiesector Wijdemeren strijdt met succes over toeristenbelasting- en beleidsverandering
De Wijdemeerse recreatiesector en de gemeente gaan een nieuw convenant (water)toeristenbelasting sluiten. Het convenant komt na protest van HISWA-RECRON, Watersportverbond en Ondernemend Wijdemeren over eerdere plannen om tot een verhoging van de belasting.
16/06/22
Toeristisch aanbod Groningen beter zichtbaar met afspraken over content en regie merk
Marketing Groningen, provincie Groningen en de marketingorganisaties uit de regio’s gaan intensiever samenwerken om het aanbod beter te presenteren voor bezoekers en inwoners. De afspraken over die samenwerking zijn vandaag 16 juni vastgelegd in het convenant 'Regionale Digitale Ontsluiting'.
15/06/22
Paleissymposium Toekomst van toerisme
In het Koninklijk Paleis Amsterdam vond dinsdagavond 14 juni het Paleissymposium plaats. Koning Willem-Alexander was gastheer van het symposium met het thema ‘De toekomst van toerisme’. Prinses Beatrix was eveneens aanwezig.
15/06/22
Logan Landing verkozen tot ‘Beste Bed & Breakfast van Nederland 2022’
Bed & Breakfast Logan Landing is woensdag verkozen tot Beste Bed & Breakfast van Nederland 2...
14/06/22
Eerste Vakantiekrant Zuid-Limburg uit
De eerste editie van ‘Vakantiekrant Zuid-Limburg’ is een feit. Het is een uitbreiding op het bestaande communicatieaanbod van dmo Visit Zuid-Limburg. De vraag aan deze dmo, waarom nog een krant uitbrengen?