Geplaatst op: 01-06-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Eindelijk harde cijfers over de particuliere verhuur in Nederland

Eindelijk harde cijfers over de particuliere verhuur in Nederland
Afbeelding van Eunice Punzalan via Pixabay

In Nederland brachten bezoekers in 2020 bijna 5,9 miljoen nachten door in particuliere vakantieaccommodaties. Een jaar eerder waren dat er nog 9,4 miljoen. De particuliere verhuur krijgt veel aandacht in de media maar het belang ten opzichte van de commerciële verhuur is gering. Het aandeel particuliere verhuur op de totale vakantieverhuur is met een aandeel van 7% in 2019 relatief laag. Tijdens de pandemie daalde dat naar 5,5%. 

Dat blijkt uit experimenteel onderzoek van Eurostat waarvoor Airbnb, Booking.com, Expedia en TripAdvisor data beschikbaar stelden. De Landelijke Data Alliantie heeft deze Europese cijfers voor Nederland in een handzaam rapport vertaald. 

Meeste boekingen uit Duitsland

De belangrijkste herkomstlanden (2019) zijn Duitsland (30%), de Verenigde Staten (8%) en het Verenigd Koninkrijk (7%) en Frankrijk (5%). De belangrijkste periode voor de particuliere verhuur is de zomer. Daarnaast is er een piek in het voorjaar (rond april) en in het najaar (rond oktober). Binnenlandse toeristen verblijven gemiddeld 2,6 nachten in particuliere vakantieaccommodaties. Voor de buitenlandse toeristen is dit gemiddeld 3,7 nachten. Daarmee zit Nederland iets onder het Europese gemiddelde. 

Veel buitenlanders in particuliere accommodaties

Particuliere vakantieaccommodaties zijn in Nederland vooral in trek bij buitenlandse toeristen. Zowel in 2018 als in 2019 gold dit voor meer dan 80% van alle gastovernachtingen. Het beeld bij de commerciële vakantieverhuur is duidelijk anders. Daar is in 2018 en 2019 sprake van meer Nederlandse dan buitenlandse gastovernachtingen: 60% tegen 40%. In 2020 kantelde dat beeld enigszins omdat vanwege de pandemie meer Nederlanders in eigen land op vakantie gingen en er voor buitenlanders reisbeperkingen waren. Toch was ook in 2020 de buitenlandse verblijfsmarkt (57%) groter dan de binnenlandse markt (43%) als het gaat om de particuliere verhuur van vakantieverblijven. 

ParticulierVerhuur

Toeristische druk hoogst in Zeeland

De populairste bestemmingsprovincies zijn Noord-Holland met Amsterdam als belangrijkste trekpleister, Zuid-Holland en Zeeland. Als gemeten wordt op basis van aantal gastovernachtingen per inwoner dan is de toeristische druk van de verhuur van particuliere vakantieaccommodaties via online platformen het hoogste in de provincie Zeeland: circa 2,3 gastovernachtingen per inwoner in 2019. Dat is vergelijkbaar met toeristische druk in de stad Amsterdam. Na de provincie Zeeland volgen de provincies Noord-Holland (1,5 gastovernachting per inwoner in 2019) en Fryslân (0,8 gastovernachting per inwoner in 2019). Alle andere provincies zitten onder 0,5 gastovernachting per inwoner, waarbij Noord-Brabant de laagste toeristische druk ervaart op basis van de verhuur van particuliere vakantieaccommodaties. 

X


Link: https://www.landelijkedataalliantie.nl/nl/home/particuliere-verhuur-via-online-platformen.htm
Trefwoorden: horeca, particuliere verhuur, onderzoek

||| Blogs |||

08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
07/06/21
Bezint eer ge begint!
Bezint eer ge begint!
07/06/21 · Horeca · Guido Aerts | Lees meer
De laatste dertig jaar gaan we in oktober samen met vrienden een lang weekend naar een super leuk ho...
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

11/08/22
Veel horecazaken gesloten in eerste halfjaar 2022
In het eerste halfjaar van 2022 zijn 76 duizend bedrijven opgeheven. Voor de vrijetijdssector is het grote aantal horecabedrijven dat gestopt is opvallend (1160).
11/08/22
Serieus met kunst omgaan in vakantieparken
Bij menig hotel of vakantiepark vind je een mooie foto aan de wand van de kamermuur en dat is het dan. Dat kan stukken beter. Een voorbeeld van een nieuwe luxe accommodatie in Griekenland waar kunst met zorg is geselecteerd.
05/08/22
Surprise! Je customer experience verhogen met extraatjes
Customer experience wordt groeit en groeit. Klanten willen niet alleen waarde, maar ze willen een beleving. Gelukkig is de Leisure branche daar ideaal voor. Denk eens aan het plaatsnemen op het terras, samen met de hond. Bij sommige terrassen moet je vragen om een bak water. Je kunt daar als bedrijf op inspelen. Geef honden een bak water, nog voordat je de klant de bestelling kunt geven. Of nog beter: geef grote honden een grote bak en kleine honden een kleine bak. Personaliseer de extraatjes!
04/08/22
Exclusief voor leden
Ook forse prijsstijgingen in vrijetijdssector
Het CBS komt vandaag met een recordinflatie. Hoe hebben de afgelopen maanden de prijzen zich in de vrijetijdssector ontwikkeld?
01/08/22
Exclusief voor leden
Verschil uitzendkracht en zzp wordt kleiner
Begin juli werden de eerste plannen voor de modernisering van de arbeidsmarkt door het kabinet bekendgemaakt. Daarmee wordt het verschil tussen een zzp'er en een uitzendkracht kleiner, verwacht bank ING. Dat kan tot veranderingen leiden in de horeca, attracties en vakantieparken.
29/07/22
Wat zijn beste strandpaviljoens en stranden van Nederland?
De prijzen voor beste strandpaviljoens zijn weer uitgereikt. Dit jaar met maar liefst 5 nationale prijzen. Wie zijn de winnaars en is het perfect toeven?
18/07/22
De groei van de loonkosten
De loonkosten per gewerkt uur van werknemers zijn in 2021 met 1,3% gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Dat is minder dan in 2020, toen de loonkosten nog met 4,3% stegen, de sterkste stijging na 2002. In de horeca daalden de loonkosten juist. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.
14/07/22
Sterke groei transacties in leisure maar wel donkere wolken boven ondernemers
Rabobank ziet in alle leisuresectoren een sterke stijging van het aantal digitale transacties tot ver boven het niveau van 2019. . Maar er hangen ook donkere wolken boven de sector vanwege teruglopende koopkracht van de consumenten, hogere kosten, de belastingschuld en personeelsproblematiek.