Geplaatst op: 01-06-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Eindelijk harde cijfers over de particuliere verhuur in Nederland

Eindelijk harde cijfers over de particuliere verhuur in Nederland
Afbeelding van Eunice Punzalan via Pixabay

In Nederland brachten bezoekers in 2020 bijna 5,9 miljoen nachten door in particuliere vakantieaccommodaties. Een jaar eerder waren dat er nog 9,4 miljoen. De particuliere verhuur krijgt veel aandacht in de media maar het belang ten opzichte van de commerciële verhuur is gering. Het aandeel particuliere verhuur op de totale vakantieverhuur is met een aandeel van 7% in 2019 relatief laag. Tijdens de pandemie daalde dat naar 5,5%. 

Dat blijkt uit experimenteel onderzoek van Eurostat waarvoor Airbnb, Booking.com, Expedia en TripAdvisor data beschikbaar stelden. De Landelijke Data Alliantie heeft deze Europese cijfers voor Nederland in een handzaam rapport vertaald. 

Meeste boekingen uit Duitsland

De belangrijkste herkomstlanden (2019) zijn Duitsland (30%), de Verenigde Staten (8%) en het Verenigd Koninkrijk (7%) en Frankrijk (5%). De belangrijkste periode voor de particuliere verhuur is de zomer. Daarnaast is er een piek in het voorjaar (rond april) en in het najaar (rond oktober). Binnenlandse toeristen verblijven gemiddeld 2,6 nachten in particuliere vakantieaccommodaties. Voor de buitenlandse toeristen is dit gemiddeld 3,7 nachten. Daarmee zit Nederland iets onder het Europese gemiddelde. 

Veel buitenlanders in particuliere accommodaties

Particuliere vakantieaccommodaties zijn in Nederland vooral in trek bij buitenlandse toeristen. Zowel in 2018 als in 2019 gold dit voor meer dan 80% van alle gastovernachtingen. Het beeld bij de commerciële vakantieverhuur is duidelijk anders. Daar is in 2018 en 2019 sprake van meer Nederlandse dan buitenlandse gastovernachtingen: 60% tegen 40%. In 2020 kantelde dat beeld enigszins omdat vanwege de pandemie meer Nederlanders in eigen land op vakantie gingen en er voor buitenlanders reisbeperkingen waren. Toch was ook in 2020 de buitenlandse verblijfsmarkt (57%) groter dan de binnenlandse markt (43%) als het gaat om de particuliere verhuur van vakantieverblijven. 

ParticulierVerhuur

Toeristische druk hoogst in Zeeland

De populairste bestemmingsprovincies zijn Noord-Holland met Amsterdam als belangrijkste trekpleister, Zuid-Holland en Zeeland. Als gemeten wordt op basis van aantal gastovernachtingen per inwoner dan is de toeristische druk van de verhuur van particuliere vakantieaccommodaties via online platformen het hoogste in de provincie Zeeland: circa 2,3 gastovernachtingen per inwoner in 2019. Dat is vergelijkbaar met toeristische druk in de stad Amsterdam. Na de provincie Zeeland volgen de provincies Noord-Holland (1,5 gastovernachting per inwoner in 2019) en Fryslân (0,8 gastovernachting per inwoner in 2019). Alle andere provincies zitten onder 0,5 gastovernachting per inwoner, waarbij Noord-Brabant de laagste toeristische druk ervaart op basis van de verhuur van particuliere vakantieaccommodaties. 

X


Link: https://www.landelijkedataalliantie.nl/nl/home/particuliere-verhuur-via-online-platformen.htm
Trefwoorden: horeca, particuliere verhuur, onderzoek

CELTH
 






||| Nieuws |||

24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...