Geplaatst op: 31-05-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Sterk herstel voor horeca

Sterk herstel voor horeca
Afbeelding van Sofie Zbo?ilová via Pixabay

In het eerste kwartaal van 2022 lag de omzet van de horeca 92,2 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2021. De forse groei komt doordat in het eerste kwartaal vorig jaar de horeca vrijwel gesloten was. Vergeleken met een kwartaal eerder groeide de horeca in het eerste kwartaal van 2021 met 9,7 procent.

Ook dit jaar begon het eerste kwartaal met een lockdown, maar in de loop van het kwartaal werden er steeds meer versoepelingen doorgevoerd. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2020, waarin voor het eerst coronamaatregelen van kracht werden, lag de omzet ruim 2 procent hoger. Toch is de horeca nog niet hersteld van de pandemie en loopt de omzet nog zo’n 8 procent achter op 2019. 

Ondernemersvertrouwen

Het ondernemersvertrouwen in de horeca nam aan het begin van het tweede kwartaal fors toe na een dip een kwartaal eerder.  Volgens de horecaondernemers verbeterden de omzet en het economisch klimaat in het afgelopen kwartaal. Voorts verwachtten ze dat hun omzet in het tweede kwartaal zal toenemen. Sinds het begin van de coronapandemie fluctueerde de stemmingsindicator (% positieve antwoorden - % negatieve antwoorden) sterk, mede door coronamaatregelen. Bijna 43 procent van de horecaondernemers meldde aan het begin van het tweede kwartaal van 2022 dat personeelstekort de belangrijkste belemmering is voor de bedrijfsvoering. Voor totaal ondernemend Nederland was dit 34 procent.

OndernemersvertrouwenHorecaKw1-2022

Hotels en vakantieparken

Hotels boekten in het eerste kwartaal weliswaar 174,1 procent meer omzet dan een jaar eerder, maar zijn nog niet terug op het pre-coronaniveau. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2020 lag de omzet bijna 22 procent lager. Verhuurders van vakantiehuisjes en campings noteerden een omzetstijging van 18,2 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2021. Vergeleken met het eerste kwartaal van 2020 lag de omzet 18,5 procent hoger.

Cafes en restaurants

De omzetstijging ten opzichte van een jaar eerder van de cafés was in het eerste kwartaal met bijna 300 procent het grootst van alle horecabranches. De omzet lag echter nog altijd ruim 5 procent lager dan in hetzelfde kwartaal twee jaar eerder. Bij restaurants was de omzet bijna 142 procent hoger dan een jaar eerder, vergeleken met het eerste kwartaal van 2020 lag de omzet ruim 6 procent hoger.

Fastfood

Fastfoodrestaurants realiseerden een omzetstijging van 40,4 procent vergeleken met het eerste kwartaal van 2021. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2020 lag de omzet 27,1 procent hoger. Kantines en cateringbedrijven ten slotte, zetten ruim 48 procent meer om dan een jaar eerder. Hun omzet bleef echter ten opzichte van twee jaar eerder nog 8,5 procent achter.

OmzetHorecaKw1-2022
Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/22/omzet-horeca-groeit-in-eerste-kwartaal-door-versoepeling-coronamaatregelen
Trefwoorden: horeca, verblijfsrecreatie, hotels, vakantieparken, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, hotels, restaurants, cafés, omzet

||| Blogs |||

08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
07/06/21
Bezint eer ge begint!
Bezint eer ge begint!
07/06/21 · Horeca · Guido Aerts | Lees meer
De laatste dertig jaar gaan we in oktober samen met vrienden een lang weekend naar een super leuk ho...
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

11/08/22
Veel horecazaken gesloten in eerste halfjaar 2022
In het eerste halfjaar van 2022 zijn 76 duizend bedrijven opgeheven. Voor de vrijetijdssector is het grote aantal horecabedrijven dat gestopt is opvallend (1160).
11/08/22
Serieus met kunst omgaan in vakantieparken
Bij menig hotel of vakantiepark vind je een mooie foto aan de wand van de kamermuur en dat is het dan. Dat kan stukken beter. Een voorbeeld van een nieuwe luxe accommodatie in Griekenland waar kunst met zorg is geselecteerd.
05/08/22
Surprise! Je customer experience verhogen met extraatjes
Customer experience wordt groeit en groeit. Klanten willen niet alleen waarde, maar ze willen een beleving. Gelukkig is de Leisure branche daar ideaal voor. Denk eens aan het plaatsnemen op het terras, samen met de hond. Bij sommige terrassen moet je vragen om een bak water. Je kunt daar als bedrijf op inspelen. Geef honden een bak water, nog voordat je de klant de bestelling kunt geven. Of nog beter: geef grote honden een grote bak en kleine honden een kleine bak. Personaliseer de extraatjes!
04/08/22
Exclusief voor leden
Ook forse prijsstijgingen in vrijetijdssector
Het CBS komt vandaag met een recordinflatie. Hoe hebben de afgelopen maanden de prijzen zich in de vrijetijdssector ontwikkeld?
01/08/22
Exclusief voor leden
Verschil uitzendkracht en zzp wordt kleiner
Begin juli werden de eerste plannen voor de modernisering van de arbeidsmarkt door het kabinet bekendgemaakt. Daarmee wordt het verschil tussen een zzp'er en een uitzendkracht kleiner, verwacht bank ING. Dat kan tot veranderingen leiden in de horeca, attracties en vakantieparken.
29/07/22
Wat zijn beste strandpaviljoens en stranden van Nederland?
De prijzen voor beste strandpaviljoens zijn weer uitgereikt. Dit jaar met maar liefst 5 nationale prijzen. Wie zijn de winnaars en is het perfect toeven?
18/07/22
De groei van de loonkosten
De loonkosten per gewerkt uur van werknemers zijn in 2021 met 1,3% gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Dat is minder dan in 2020, toen de loonkosten nog met 4,3% stegen, de sterkste stijging na 2002. In de horeca daalden de loonkosten juist. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.
14/07/22
Sterke groei transacties in leisure maar wel donkere wolken boven ondernemers
Rabobank ziet in alle leisuresectoren een sterke stijging van het aantal digitale transacties tot ver boven het niveau van 2019. . Maar er hangen ook donkere wolken boven de sector vanwege teruglopende koopkracht van de consumenten, hogere kosten, de belastingschuld en personeelsproblematiek.