Geplaatst op: 27-05-2022
Auteur: Marc Gerlings

KLM verkoopt tot zondag minder tickets

Luchthaven Schiphol komt met actieplan voor de zomer

KLM verkoopt tot zondag minder tickets
Schiphol vraagt aan airlines om slots in te leveren. Maar willen deze partners dat wel?

Om mee te helpen de drukte op Schiphol te verminderen heeft KLM besloten om minder tickets te verkopen. KLM vermindert het aantal tickets tot en met komende zondag. Schiphol komt met een actieplan om de zomerdrukte aan te pakken.

Dan loopt het lange Hemelvaartweekend af en wordt de druk van het aantal passagiers op de luchthaven waarschijnlijk weer minder. 

KLM kreeg ook veel vragen van klanten die de lange wachtrijen niet aandurfden. Hen is een omboekregeling aangeboden.

Schiphol komt met zomerplan

Schiphol bereidt zich voor op de zomer. Een arbeidsmarktcampagne moet meer lucht bieden. Het is nog de vraag of in deze krappe arbeidsmarkt het personeelstekort voor de zomer gedeeltelijk of helemaal wordt weggewerkt. In ieder geval wordt het aantal slots verlaagd voor luchtvaartmaatschappijen. Minder slots betekent minder vliegtuig- en passagiersbewegingen.

De nieuwe regels, die dienen als slot op de deur, gelden van 1 juni tot en met 28 augustus 2022 en zijn onderdeel van een pakket maatregelen om de drukte op Schiphol te verminderen. De nieuwe regels zijn door Schiphol opgesteld in overleg met de onafhankelijke slotcoördinator en besproken met luchtvaartmaatschappijen. 

Luchtvaartmaatschappijen op Schiphol bezitten zogeheten slots. Een slot is het tijdstip waarop een vliegtuig mag opstijgen of landen. Door de nieuwe regels is een luchtvaartmaatschappij die een slot niet gebruikt ervan verzekerd dat een andere luchtvaartmaatschappij dat gat niet opvult. Ook behouden luchtvaartmaatschappijen de historische rechten op een slot als zij die deze zomer niet gebruiken.  

Schiphol verwacht dat luchtvaartmaatschappijen met de aangepaste regels een deel van hun slots eerder terug zullen geven. Dat leidt tot minder vluchten en maakt een betere planning mogelijk. Er zijn verschillende redenen waarom luchtvaartmaatschappijen besluiten een slot niet te gebruiken. Het staat nog niet vast dat airlines hun slot willen inleveren. Schiphol werkt aan deze oplossingen in overleg met luchtvaartmaatschappijen, touroperators en vakbonden. 

Vier actielijnen 

De aangepaste slotregels zijn onderdeel van een pakket maatregelen waar Schiphol aan werkt om de drukte op de luchthaven aan te pakken. Er zijn vier actiepunten.

> Aantrekken medewerkers 
> Aantrekkelijk werken op Schiphol 
> Optimaliseren van de operatie, waaronder extra crowd control en extra inzet personeel 
> Creëren maakbare operatie, waaronder verbeterde afstemming met luchtvaartmaatschappijen over de planning, uitplaatsen van vluchten naar regionale luchthavens en aangepaste 
slotregels 
Trefwoorden: KLM, Schiphol, drukte, luchthaven, reizen, vliegen, touroperator

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
22/03/24
Exclusief voor leden
Wereldreistrends
Een interessant onderzoek van Skyscanner die het recente boekgedrag van reizigers wereldwijd in kaart heeft gebracht. Ze rapporteren over reisplannen voor de periode juni-augustus 2024 en spiltsen die uit naar regio.
20/03/24
Veel reisverkeer met Paasweekend
Parijs, Barcelona en Amsterdam zijn de meest populaire bestemmingen voor Nederlanders tijdens het Paasweekend. Naar Nederland komen vooral Duitsers, Belgen en Italianen. De Fransen volgen op plek 4. Dat ziet Booking.com in haar data.
14/03/24
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen.
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen. De platformen scoren een gemiddelde NPS van +63. De Net Promoter Score is een maatstaf voor het meten van klanttevredenheid. Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86) en Trivago de laagste (+44).
14/03/24
Kampeerbosje Leerdam en De Dassenburcht winnen Gouden Haring
In de categorie Goud Waard ontving Natuurkampeerterrein Kampeerbosje Leerdam een Gouden Haring voor hun prominente rol in het behoud en de versterking van het netwerk Natuurkampeerterreinen.
11/03/24
Update voor fietsroute Venlo - Kleve
Vijf projecten die grensoverschrijdende samenwerking tussen Limburg en Duitsland bevorderen, krijgen subsidie vanuit het Kleinprojectenfonds. Onder meer een fietsroute wordt verbeterd en subsidie maakt gebundelde informatie mogelijk over evenementen.
08/03/24
Apollo Reizen wordt sponsor NN Rotterdam Marathon
Apollo Reizen kondigt de samenwerking aan met de NN Marathon Rotterdam als officiële sponsor. Met deze strategische alliantie laat Apollo Reizen haar betrokkenheid bij de sport zien vergroot en de NN Marathon Rotterdam ontvangt meer inkomsten.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...