Geplaatst op: 23-05-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Het best gewaardeerde leisurebedrijf

Het best gewaardeerde leisurebedrijf

De Efteling is in de categorie Leisure het meest klantvriendelijke bedrijf van Nederland. Op de tweede plaats staat Apenheul gevolgd door Van der Valk Hotels & Restaurants. 

De Efteling behaalde een rapportcijfer 8,07 en stond over alle branches op een 3e positie achter Rituals en bol.com. Vorig jaar stond de Efteling nog op positie 70 en herpakte zich dit jaar sterk. Het park had vorig jaar veel last van de coronamaatregelen wat een sterk effect had op de score. Volgens de jury klopt bij de Efteling het hele verhaal. Van product (het park) tot de medewerkers en van de communicatie tot de website. Apenheul was voor het eerst genomineerd en behaalde een 7,92. In de top 5 leisure staan ook nog Landal GreenParks en KLM.

  1. Efteling 8,07
  2. Apenheul 7,92 
  3. Van der Valk 7,76 
  4. Landal Greenparks 7,75 
  5. KLM 7,66

Leisure minder gewaardeerd

Opvallend in de categorie leisure is wel dat deze bedrijven gemiddeld steeds minder worden gewaardeerd. Was in 2019 de gemiddelde waardering nog een 7,67; in 2022 is die gedaald naar 7,42. Dat is opvallend omdat in alle andere categorieën de klantwaardering juist opliep. Daarbij is de waardering voor leisurebedrijven nu in vergelijking met 2012 toen deze op 7,06 stond nog wel substantieel hoger (0,36). 

Apenheul vanuit niets op een tweede plaats

Het is de eerste keer dat Apenheul genomineerd is. Dat zij ook meteen in de prijzen valt is natuurlijk heel bijzonder! Directeur Roel Welsing: "Wij zijn enorm trots dat we deze prijs vandaag gewonnen hebben. Dit is een mooie blijk van waardering voor de inzet van al onze collega’s. Wij willen onze bezoekers het leukste en meest bijzondere dagje uit tussen de apen bieden. Daarom heeft iedereen bij Apenheul, van park tot kantoor, klantvriendelijkheid hoog in het vaandel staan. Deze prijs is een erkenning van die inzet en een mooie waardering voor alle collega’s.”  Landelijk gezien staat Apenheul op positie 14.  Andere leisurebedrijven in de landelijke top 75 zijn Efteling (3), ANWB (18), Van der Valk (30), Landal GreenParks (37) en Walibi World (69).

De verkiezing

Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland is een onafhankelijk continu online onderzoek onder Nederlandse consumenten dat al sinds 2007 wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau MarketResponse. Organisaties kunnen zich niet zelf aanmelden of hun klanten laten stemmen. Ieder groot, landelijk bedrijf in Nederland doet automatisch mee. Bij deze 15e editie heeft MarketResponse 57.212 beoordelingen van 315 bedrijven verzameld. Van die bedrijven behaalden 215 bedrijven de ondergrens van minimaal 75 waarnemingen. 

Link: https://marketresponse.nl/actueel/download-de-klant-2022/
Trefwoorden: dagrecreatie, attractieparken, klantwaardering, waardering

CELTH
 






||| Nieuws |||

25/04/24
Exclusief voor leden
Wat beoogt Venetië met de invoering van tickets voor dagtoeristen?
Vanaf vandaag moeten toeristen die Venetië voor een dagje willen bezoeken een toegangskaartje reserveren. De maatregel, die geldt op de drukste dagen van het jaar, is een proef om de overweldigende toestroom van toeristen te reguleren en de impact op de stad te beperken.
25/04/24
Schiphol verwacht grote drukte met meivakantie
Luchthaven Schiphol verwacht 10% meer reizigers in de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. Het wordt daarmee drukker op de luchthaven dan normaal. Nieuwe en snellere securityscanners moeten reizigers sneller door de controles helpen.
24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...