Het best gewaardeerde leisurebedrijf
De Efteling is in de categorie Leisure het meest klantvriendelijke bedrijf van Nederland. Op de tweede plaats staat Apenheul gevolgd door Van der Valk Hotels & Restaurants.
De Efteling behaalde een rapportcijfer 8,07 en stond over alle branches op een 3e positie achter Rituals en bol.com. Vorig jaar stond de Efteling nog op positie 70 en herpakte zich dit jaar sterk. Het park had vorig jaar veel last van de coronamaatregelen wat een sterk effect had op de score. Volgens de jury klopt bij de Efteling het hele verhaal. Van product (het park) tot de medewerkers en van de communicatie tot de website. Apenheul was voor het eerst genomineerd en behaalde een 7,92. In de top 5 leisure staan ook nog Landal GreenParks en KLM.
- Efteling 8,07
- Apenheul 7,92
- Van der Valk 7,76
- Landal Greenparks 7,75
- KLM 7,66
Leisure minder gewaardeerd
Opvallend in de categorie leisure is wel dat deze bedrijven gemiddeld steeds minder worden gewaardeerd. Was in 2019 de gemiddelde waardering nog een 7,67; in 2022 is die gedaald naar 7,42. Dat is opvallend omdat in alle andere categorieën de klantwaardering juist opliep. Daarbij is de waardering voor leisurebedrijven nu in vergelijking met 2012 toen deze op 7,06 stond nog wel substantieel hoger (0,36).
Apenheul vanuit niets op een tweede plaats
Het is de eerste keer dat Apenheul genomineerd is. Dat zij ook meteen in de prijzen valt is natuurlijk heel bijzonder! Directeur Roel Welsing: "Wij zijn enorm trots dat we deze prijs vandaag gewonnen hebben. Dit is een mooie blijk van waardering voor de inzet van al onze collega’s. Wij willen onze bezoekers het leukste en meest bijzondere dagje uit tussen de apen bieden. Daarom heeft iedereen bij Apenheul, van park tot kantoor, klantvriendelijkheid hoog in het vaandel staan. Deze prijs is een erkenning van die inzet en een mooie waardering voor alle collega’s.” Landelijk gezien staat Apenheul op positie 14. Andere leisurebedrijven in de landelijke top 75 zijn Efteling (3), ANWB (18), Van der Valk (30), Landal GreenParks (37) en Walibi World (69).
De verkiezing
Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland is een onafhankelijk continu online onderzoek onder Nederlandse consumenten dat al sinds 2007 wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau MarketResponse. Organisaties kunnen zich niet zelf aanmelden of hun klanten laten stemmen. Ieder groot, landelijk bedrijf in Nederland doet automatisch mee. Bij deze 15e editie heeft MarketResponse 57.212 beoordelingen van 315 bedrijven verzameld. Van die bedrijven behaalden 215 bedrijven de ondergrens van minimaal 75 waarnemingen.