Geplaatst op: 20-05-2022
Auteur: NRIT redactie

Consumentenvertrouwen mei extreem laag net als de koopbereidheid

Consumentenvertrouwen mei extreem laag net als de koopbereidheid

Consumenten bleven in mei 2022 nagenoeg even negatief als in april, toen het consumentenvertrouwen naar het laagste niveau ooit daalde. De koopbereidheid doet het niet beter.

Het consumentenvertrouwen kwam in mei uit op -47, tegen -48 in april. Zowel het oordeel van consumenten over de economie als de koopbereidheid veranderde in mei nauwelijks. Met -47 lag het consumentenvertrouwen in mei ruim onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-9). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36) en in april 2022 de laagste stand ooit (-48). Het CBS meet het consumentenvertrouwen elke maand sinds april 1986.

Ook koopbereidheid blijft vrijwel hetzelfde

De koopbereidheid kwam in mei uit op -33, tegen -34 in april. Consumenten waren minder negatief over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden, maar vonden de tijd voor het doen van grote aankopen nog ongunstiger dan in april. Nooit eerder oordeelden zoveel consumenten hier zo negatief over. Hun oordeel over de financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden veranderde niet.
Trefwoorden: vertrouwen, economie. kopen

||| Blogs |||

13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...
23/11/15
Joie de vivre
Joie de vivre
23/11/15 · Onderzoek · Nienke van Boom | Lees meer
Vrijetijd - of ‘leisure’ - wordt vaak geassocieerd met plat vermaak, hedonistisch consumentisme...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/11/22
Vakantieparken op de vingers getikt door ACM over prijsweergave
Acht grote aanbieders van vakantiehuizen vermelden nu de prijzen inclusief alle verplichte bijkomende kosten. Na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hebben zij hun prijsweergave aangepast. Niet overal waren verplichte kosten zoals schoonmaakkosten, bedlinnen en toeristenbelasting in de prijs opgenomen. Dat mag niet.
13/11/22
Veel plannen voor buitenlandse stedentrips
De helft van de Nederlanders is van plan om de komende drie jaar op stedentrip te gaan. Toeristische hotspots als Barcelona, Londen en New York zijn het meest in trek maar tegelijkertijd groeit de belangstelling voor minder bekende steden. Naar dichtbij bestemmingen gaat men bij voorkeur met de auto; op enige afstand gevolgd door trein en vliegtuig.
03/11/22
In een open netwerk samenwerken aan betere data
In het openingsinterview van het ‘Magazine Landelijke Data Alliantie’ vertelt de voorzitter van de programmaraad Marieke Politiek alles over dit unieke netwerk, de successen en de uitdagingen voor de toekomst.
18/10/22
Exclusief voor leden
American Express Meetings & Events Global Forecast: meer persoonlijke ontmoetingen in 2023
Meetings- en eventsprofessionals verwachten meer fysieke evenementen en meer budget in 2023, blijkt ...
12/10/22
Steeds meer dieren en planten op Marker Wadden
Steeds meer dieren en planten zijn te vinden op Marker Wadden. Daaronder zitten ook zeldzame soorten...
30/09/22
Belgische bedrijven vinden in Nederland aantrekkelijk vestigingsklimaat
In vijf jaar tijd is het aantal Belgische multinationals in Nederland toegenomen van 1138 in 2015 naar 1528 in 2020. Voor DMO's die ook actief zijn in het werven van bedrijven is dit een opvallende trend.
29/09/22
Exclusief voor leden
Beste steden voor generatie Z
DMO's opgelet, de gangbare generaties hebben allemaal hun eigen wensen. Generatie Z kijkt heel anders naar vrijetijd doorbrengen in een stad dan de babyboomers.
28/09/22
De dagrecreatie in Overijssel is vitale sector
Het gaat goed met de vitaliteit van de dagrecreatie in Overijssel. Dat blijkt uit onderzoek van het ...