Geplaatst op: 19-05-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

easyJet herstelt snel van pandemie

easyJet herstelt snel van pandemie
Afbeelding van Cristina White via Pixabay

Deze zomer vliegt easyJet bijna weer op pré-coronaniveau. De ticketverkoop loopt als een speer, de omzet groeit spectaculair vanuit een diep dal en het verlies loopt scherp terug. Ook rond duurzaamheid maakt de luchtvaartmaatschappij stappen.

Luchtvaartmaatschappij easyJet kijkt met optimisme naar zomer van 2022. Voor het derde kwartaal is al 76% van de aangeboden capaciteit verkocht. Die capaciteit ligt in het derde kwartaal op 90% in vergelijking met 2019. De laatste 10 weken lag de verkoop zelfs 6% boven die van 2019. Ook de verkochte tickets voor het vierde kwartaal liggen 15% voor op 2019. In dat kwartaal ligt de capaciteit op 97% van 2019. De opgekropte vraag naar reizen en de opheffing van de reisbeperkingen zorgden samen voor een sterk en aanhoudend herstel. easyJet heeft tijdens de pandemie haar netwerk ingrijpend aangepast en 1,5 miljoen stoelen verplaatst naar de sterkste markten.

Sterk en aanhoudend herstel

Johan Lundgren, CEO van easyJet zei in een toelichting: ""easyJet heeft zijn verliezen jaar op jaar verminderd, in lijn met de marktverwachtingen. De opgekropte vraag naar reizen en de opheffing van de reisbeperkingen zorgden samen voor een sterk en aanhoudend herstel, dat verder verbeterd is door acties die wij zelf hebben genomen. Deze houden onder andere in: de radicale herverdeling van vliegtuigen binnen ons netwerk, waardoor meer dan 1,5 miljoen stoelen naar de best presterende markten zijn verplaatst, en de stapsgewijze verandering in de aanvullende producten die we aanbieden, die voor hogere inkomsten zorgen. Beide hebben bijgedragen aan de stijging van de totale opbrengst met 9% ten opzichte van dezelfde periode in FY19. Dit alles werpt niet alleen nu vruchten af, maar biedt ook betere vooruitzichten voor de toekomst, naarmate nog meer passagiers vluchten boeken.”

In de tweede helft van het jaar hebben vrijetijds en binnenlandse routes zich volledig hersteld met een capaciteit van respectievelijk 113% en 104% van 2019 niveaus, terwijl het zakelijke en stadsverkeer zich blijft herstellen maar wel met een vraag die momenteel onder 2019 niveaus ligt.

Veel passagiers komen terug

De luchtvaartmaatschappij vervoerde in de eerst jaarhelft 23,4 miljoen passagiers, een jaar eerder waren dat er slechts 4,1 miljoen. De aangeboden capaciteit lag het eerste kwartaal op 30,3 miljoen stoelen. De omzet groeide van 240 miljoen pond naar 1,4 miljard pond. In de eerste helft van boekjaar 2021-2022 heeft easyJet een verlies van 545 miljoen pond geleden. Dat was minder dan in dezelfde periode van het vorige boekjaar toen het verlies 701 miljoen pond bedroeg. Totale omzet groeide van 240 miljoen pond naar 1,498 miljoen pond.

Race to zero

Tegelijk kondigde de luchvaartmaatschappij nieuwe tussentijdse duurzame doelstellingen aan. In november vorig jaar heeft easyJet toegezegd mee te doen aan Race to Zero, een initiatief van de Verenigde Naties. Vandaag maakt de luchtvaartmaatschappij haar tussentijdse CO2-reductiedoelstelling bekend: een verbetering van de koolstofuitstoot intensiteit van 35% voor 2035, ten opzichte van een 2020-basislijn. Sinds 2000, gedurende een periode van 20 jaar, heeft easyJet haar CO2-uitstoot per passagier per kilometer al met een derde verminderd. Een grote rol daarin speelt de vlootvernieuwing. Alle nieuwe vliegtuigen die tussen boekjaar 22 en 28 worden geleverd, zijn Airbus NEO-vliegtuigen. Deze zijn minstens 15% zuiniger dan de vliegtuigen die ze vervangen en zorgen voor een geluidsreductie van 50%. Daarnaast pleit easyJet voor een modernisering van het luchtruim waardoor efficienter kan worden gevlogen.

Trefwoorden: luchtvaart, luchtvaartmaatschappijen, duurzaam toerisme

||| Blogs |||

28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/06/22
Wisselend beeld bij Nederlandse verblijfsrecreatie
Hoe hebben de Nederlandse vakantieparken het in het voorjaar gedaan en wat zijn de vooruitzichten voor de zomer? Stratecht geeft uit haar boekingsmonitor de antwoorden.
24/06/22
Kabinet beperkt Schiphol
Schiphol mag in de nabije toekomst niet meer dan 440.000 vluchten per jaar afhandelen. Het kabinet wil daarmee de geluidsoverlast aanpakken maar tegelijkertijd de economische functie van Schiphol behouden. De beslissing over de opening van Lelystad Airport wordt niet eerder dan in de zomer van 2024 verwacht.
24/06/22
EuroParcs schenkt huuropbrengsten vakantiehuis aan Esther Vergeer Foundation
Met de overhandiging van de symbolische sleutel aan Lotte, gezinslid van de eerste gasten, werd door...
24/06/22
Center Parcs, Van de Valk en Hutten samen met Summa College in nieuwe hospitality-opleiding
Het Summa College in Eindhoven gaat intensief met het bedrijfsleven samenwerken bij het opleiden van...
23/06/22
ZKA en Seinpost treden naar buiten als één merk: Ginder
De afgelopen tien jaar waren ze ‘achter de schermen’ eigenlijk al één organisatie, bureau ZKA en Seinpost. Nu worden de expertises van de twee gespecialiseerde bureaus officieel gebundeld tot één merk.
23/06/22
Exclusief voor leden
 Bezoek aan Floriade valt enorm tegen
Het bezoek aan de Floriade valt enorm tegen. De bezoekersprognose wordt zowat gehalveerd. Dat kost de gemeente Almere weer miljoenen.
23/06/22
Exclusief voor leden
Sunweb kan alle vakanties door laten gaan
Touroperators die normaliter in de zomer via Schiphol hun gasten laten vertrekken, zijn gedwongen om op andere manieren het reisaanbod aan te bieden. Touroperator Sunweb zegt dat het 99% van de geboekte vakanties door kan laten gaan voor 1% wordt een alternatief gezocht. Ook toekomstig aanbod is verzekerd van vertrek.
23/06/22
Martin Maassen aan de slag bij FACET
Martin Maassen, oud-directeur van RECRON, leek van de radar verdwenen maar is helemaal terug.