Geplaatst op: 17-05-2022
Auteur: Marc Gerlings

Spookslot Efteling wordt afgebroken en verandert in themagebied Danse Macabre

Spookslot Efteling wordt afgebroken en verandert in themagebied Danse Macabre
Impressie van themagebied Danse Macabre. Foto: Eftelling.
Met de sloop van het Spookslot en de komst van een horrorachtig themagebied speelt Efteling in op de trend van griezelen en het gevoel van Halloween. Na de zomer zal het Spookslot plaatsmaken voor een huiveringwekkend nieuw themagebied met de nieuwe Efteling-attractie Danse Macabre, horeca, een souvenirwinkel en bijpassend entertainment. Het themagebied met attractie opent in 2024.


In de attractie Danse Macabre, vernoemd naar het bekende muziekstuk, word je straks meegenomen door het verhaal met de onvergetelijke muziek uit het Spookslot als rode draad. De omgeving is een mysterieus decor, waarin het 20 meter hoge attractiegebouw meteen de aandacht vangt. Het wordt griezelen in de Efteling als nooit tevoren, belooft het attractie- en verblijfspark.

Interview met ontwerpers Sander en Jeroen

Tijdens een wandeling door het hart van de Efteling, het Sprookjesbos, leggen Team Lead Ontwerp Sander de Bruijn en Efteling-ontwerper Jeroen Verheij uit hoe zo’n nieuw themagebied ontstaat. Bekijk het interview of lees de highlights uit dat interview hieronder.

Kun je ons iets vertellen over het gedachtegoed van de Efteling?

Sander: "Het creatief gedachtegoed van de Efteling is bedacht door Anton Pieck. Wil je het idee van de Efteling begrijpen, dan moet je eigenlijk hier beginnen, bij de essentie van de Efteling: het Sprookjesbos. Met als doel en inzet om alle gasten even te laten ontsnappen aan de realiteit van alledag.”

Hoe vertalen jullie, als ontwerpers, dat gedachtegoed naar de ontwerpen voor de Efteling?

Jeroen: "Bij alles wat we verzinnen, ontwerpen en maken voor de Efteling hebben we een verhaal in gedachten. De laatste jaren hebben we een visie ontwikkeld om dat eigenlijk nóg beter te doen. Dat zijn de themagebieden of, zoals we zelf graag zeggen, de immersieve werelden, waarin we de gast echt helemaal kunnen onderdompelen In het verhaal. Bij bijvoorbeeld bij Max & Moritz en De Wereld van Sindbad doen we dat al.”

Wat maakt dat gedachtegoed nou zo belangrijk voor de Efteling?

Sander: "Het gedachtegoed voor de Efteling is ontzettend belangrijk omdat we daarmee in staat zijn die verhalen tot leven te brengen en alle gasten onder te dompelen in de sprookjes en legendes van de Efteling. Als we echt iets weg moeten doen, of iets aanpassen of veranderen dan kijken we altijd naar de waarde die het heeft. Wat is de ziel en de oorsprong van het sprookje waar het over gaat? Hier in het Sprookjesbos gaat het over sprookjes van Grimm en Andersen. Maar bij Spookslot gaat het over het griezelen, op een hele bijzondere Eftelingse manier. Dat is ons startpunt. Helaas is het bij het Spookslot onoverkomelijk om daar een aanpassing, of in dit geval zelfs een grotere verandering te doen, vanwege de staat van het gebouw en de verouderde techniek.”

Kun je ons eens meenemen in zo’n nieuw project, hoe gaat zoiets dan?

Jeroen: "In dit geval kwam de vraag om na te gaan denken over een nieuwe invulling van het gebied. Dus niet alleen maar een attractie, maar echt een themagebied. Super interessante opdracht natuurlijk. Ook heel spannend en een beetje met een dubbel gevoel, want er moet iets voor wijken. We hebben conceptsessies gehouden, een projectteam gevormd en vanuit onze afdeling hebben we ook een groep bij elkaar gezet, die ik zelf graag de ‘creatieve geesten’ noem. Dat past natuurlijk mooi in het thema griezelen wat we hier gaan brengen. We hebben iets heel moois verzonnen, waarbij de gasten zich straks echt tussen de restanten, de ruïnes van een oude abdij wanen. Met retail en horeca, maar ook dus die mooie attractie in een gebouw van ongeveer 20 meter hoog. Best wel indrukwekkend! Ik denk dat het een hele mooie nieuwe plek wordt binnen de Efteling.”

Waar haal je de meeste inspiratie vandaan?

Jeroen: "Inspiratie kan eigenlijk van heel veel verschillende kanten komen: boeken, reizen, films en de wereld om je heen. In dit geval ook voor een heel groot deel uit het prachtige Spookslot zelf en de ontwerpen die Ton van de Ven daarvoor gemaakt heeft. De oplettende kijker gaat straks ook een aantal elementen daarvan toch weer terug herkennen in de nieuwe attractie. Een belangrijk onderdeel daarvan is dat de Danse Macabre, het prachtige klassieke muziekstuk wat zo onlosmakelijk verbonden is met griezelen in de Efteling, terugkeert. Onze gasten gaan op een geheel nieuwe manier de Dans Macabre beleven. Niet onbelangrijk is dat we het Spookslot gaan vereeuwigen, zodat iedereen op zijn eigen manier daar nog tot in lengte van dagen aan terug kan denken. Na de zomer komt een waardig afscheid van het Spookslot.”

En voor nu?

Sander: "Voor nu gaan we eerst heel hard aan het werk. Er is ontzettend veel te doen. Wij kunnen niet wachten tot de eerste gasten de Danse Macabre in 2024 gaan beleven.”

Trefwoorden: Attractiepark, Efteling, griezelen, spookslot, ontwerp

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
22/03/24
Exclusief voor leden
Wereldreistrends
Een interessant onderzoek van Skyscanner die het recente boekgedrag van reizigers wereldwijd in kaart heeft gebracht. Ze rapporteren over reisplannen voor de periode juni-augustus 2024 en spiltsen die uit naar regio.
20/03/24
Veel reisverkeer met Paasweekend
Parijs, Barcelona en Amsterdam zijn de meest populaire bestemmingen voor Nederlanders tijdens het Paasweekend. Naar Nederland komen vooral Duitsers, Belgen en Italianen. De Fransen volgen op plek 4. Dat ziet Booking.com in haar data.
14/03/24
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen.
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen. De platformen scoren een gemiddelde NPS van +63. De Net Promoter Score is een maatstaf voor het meten van klanttevredenheid. Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86) en Trivago de laagste (+44).
14/03/24
Kampeerbosje Leerdam en De Dassenburcht winnen Gouden Haring
In de categorie Goud Waard ontving Natuurkampeerterrein Kampeerbosje Leerdam een Gouden Haring voor hun prominente rol in het behoud en de versterking van het netwerk Natuurkampeerterreinen.
11/03/24
Update voor fietsroute Venlo - Kleve
Vijf projecten die grensoverschrijdende samenwerking tussen Limburg en Duitsland bevorderen, krijgen subsidie vanuit het Kleinprojectenfonds. Onder meer een fietsroute wordt verbeterd en subsidie maakt gebundelde informatie mogelijk over evenementen.
08/03/24
Apollo Reizen wordt sponsor NN Rotterdam Marathon
Apollo Reizen kondigt de samenwerking aan met de NN Marathon Rotterdam als officiële sponsor. Met deze strategische alliantie laat Apollo Reizen haar betrokkenheid bij de sport zien vergroot en de NN Marathon Rotterdam ontvangt meer inkomsten.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...