Geplaatst op: 13-05-2022
Auteur: Marc Gerlings

Na debat over toerisme uitvoering concreet maken

Na debat over toerisme uitvoering concreet maken
Minister Adriaansens ging onder meer in op co-financiering van campagnes: \

Het debat over toerisme dat de vaste Kamercommissie voor Economische Zaken en Klimaat woensdag 11 mei voerde is een voorzichtige stap in de goede richting, aldus brancheorganisatie Destinatie Nederland (i.o.). Er was brede waardering voor de toeristische sector en de toon was constructief. Nu is het zaak dat er scherpte in het beleid en de uitvoering gebracht wordt.

"Goed om te zien dat de Kamerleden en minister Adriaansens oog hadden voor zowel de problemen waarmee de sector wordt geconfronteerd als de kansen die er liggen", aldus Herre Dijkema, directeur Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, woordvoerder namens Destinatie Nederland (i.o). laat dat in zijn reactie op het debat weten aan NRIT. "Ook dat de minister een rol ziet voor de destinatiemanagementorganisaties op het vlak van bestemmingsontwikkeling en spreiding is een belangrijk signaal. Het zegt iets over de positie die wij innemen." 

Gedurende het debat werd er onder andere gepleit voor een herstelplan om de toeristische sector na corona uit het slop te trekken en werd er aandacht gevraagd voor het ontbreken van relevante data. Ook het verduurzamen van de sector kwam ter sprake. Stuk voor stuk onderwerpen die de gezamenlijke toeristische organisaties van groot belang vinden.

Winst maar lange weg te gaan

"Dat deze punten de aandacht van de nationale politiek hebben, is al winst. Het Rijk kan hierin een voortrekkersrol vervullen na zich lange tijd afzijdig te hebben gehouden omdat het vond dat toerisme iets voor de lokale en regionale overheden was", aldus Dijkema. "Wel is er nog een lange weg te gaan want van samenhangend nationaal beleid is nog geen sprake en ook na dit debat is het ons nog niet duidelijk hoe toerisme concreet een volwaardige plek krijgt in het economisch beleid van het kabinet. Hierover blijven wij graag het gesprek aangaan en wij hebben er vertrouwen in dat dit zeker niet de laatste keer was dat De Haag zich over dit belangrijke onderwerp buigt." 

Het artikel met de weergave van het debat van 11 mei 2022: Geen herstelplan voor toerisme wel veel steun voor de sector

Destinatie Nederland

In de brancheorganisatie Destinatie Nederland (i.o.) zijn onder andere verenigd: Rotterdam Partners, Amsterdam & Partners, Utrecht Marketing, Eindhoven365, The Hague & Partners, Marketing Groningen, Dordrecht Marketing & Partners, Marketing Drenthe, MarketingOost, Leiden & Partners, VisitBrabant, Kennisnetwerk Destinatie Nederland, Merk Fryslân, Maastricht Marketing, Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.

Trefwoorden: debat, toerisme, destinatie, management, Herre Dijkema

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...