Geplaatst op: 11-05-2022
Auteur: Marc Gerlings

Berekent de ondernemer de gestegen energieprijs door?

Dilemma kosten niet doorberekenen of gezonde marge aanhouden

Berekent de ondernemer de gestegen energieprijs door?
Hoge energieprijzen versnellen duurzame transitie.

In de recreatiesector is de post energiekosten een forse. Het landelijke beeld is dat ruim 4 op de 10 ondernemers aangeeft dat de impact van gestegen brandstofprijzen groot is. Bij gas en elektriciteit is dat circa 3 op de 10. Toch berekenen ondernemers die veel impact ondervinden de gestegen energiekosten vaak niet door aan hun klanten.

Circa de helft van hen doet dat helemaal niet, en nog eens een derde doet het enigszins of deels. Van de ondernemers die aangeven dat ze te maken hebben met gestegen kosten van grondstoffen, materialen en producten, berekent 80% die gestegen kosten wél deels of helemaal door. Dit blijkt uit een representatief onderzoek van KVK onder 1072 ondernemers, gehouden in de tweede helft van april.

De marge verdwijnt

Hans Klein Swormink, programmamanager bij KVK, ziet dat ondernemers nu vooral willen blijven draaien: "De kleinere marges nemen ze even op de koop toe. Ondernemers kijken nu naar de korte termijn, ze willen overleven, klanten behouden. Omzet is alles, een goede marge komt wel weer, zeggen ze."

Verschil is verklaarbaar

Het verschil tussen het doorberekenen van materiaalkosten en van energiekosten is verklaarbaar, zegt Klein Swormink. "Materiaalkosten zijn direct toe te wijzen aan producten en worden daardoor vaker wél doorberekend. Als hout voor een tuinhuis duurder wordt, is het logisch dat de prijs hoger wordt. In veel gevallen is ook een afspraak over een stijging van materiaalkosten opgenomen in de leveringsvoorwaarden of offerte. Dit soort ‘directe kosten’ is sneller toe te wijzen en wordt eerder geaccepteerd."

Bij energie is de situatie anders: "Indirecte kosten, zoals die voor energie, zijn moeilijker toe te wijzen aan één product. De doorberekening van een prijsstijging wordt daardoor minder makkelijk geaccepteerd. Denk bijvoorbeeld aan de diesel van de vrachtauto waarmee het hout wordt getransporteerd. Maar ondernemers geven natuurlijk niet voor niets aan dat de impact van de stijging van energiekosten groot is. Die zouden ze dus eigenlijk moeten doorberekenen."

Verschillende redenen om niet door te berekenen

Ondernemers geven verschillende redenen aan voor het niet doorberekenen van prijsstijgingen. Concurrentiepositie, de onmogelijkheid kosten door te berekenen, het ontzien van de klant en de hoop op prijsdalingen op korte termijn worden vaak genoemd. Klein Swormink: "De ondernemer vraagt zich af: hoever kan ik gaan met m’n prijs? Komen mijn klanten nog wel en vooral: hoeveel kopen ze dan? Ze geven aan: het gaat niet meer, ik heb m’n kosten, maar kan hiermee geen winst meer maken. De focus is: eerst de klant binnen houden, verdienen komt later."

Een paar citaten van ondernemers uit het onderzoek in deze context: ‘De concurrentie is gigantisch’; ‘Ik wil me niet uit de markt prijzen’; ‘Ik werk met een contract en een afgesproken tarief’; ‘Het hoort bij de bedrijfsvoering en gaat simpelweg van de winst af’; ‘Volgens mij hebben we het allemaal zwaar, dan zou het niet netjes zijn om het de klant nog moeilijker te maken’; ‘Ik kijk het nog even aan’; ‘Ik hoop op korte termijn weer op een verlaging’.
 

Verduurzaming belangrijker

Door de stijgende energieprijzen is duurzaamheid belangrijker geworden en neemt de aandacht voor investeringen in verduurzaming toe. Voor 31% van de ondernemers is verduurzaming (iets) belangrijker geworden. Investeringen of voorgenomen investeringen zijn bij 1 op de 4 ondernemers toegenomen, en 15% van de ondernemers haalt plannen of investeringen naar voren.

Trefwoorden: energie, recreatie, ondernemer, marge, verdienmodel

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/05/22
Bijzondere natuur legt mountainbikeroutes Sallandse Heuvelrug stil
De mountainbikeroutes over de Sallandse Heuvelrug moeten afgesloten worden tussen 1 april en 30 september. Dat heeft de provincie Overijssel laten weten aan de beheerder van de zogenaamde ‘single tracks’ in het gebied alsmede andere belanghebbenden.
27/05/22
Spannende verhalen in Op vleugels gedragen
Harold van der Linden heeft 55 jaar lang aan de stuurknuppel van een vliegtuig gezeten. Vrijwel vanaf de oprichting was hij in dienst van Transavia waardoor hij de groei, en de groeistuipen, van deze luchtvaartmaatschappij van nabij heeft meegemaakt. Op 1 juni overhandigt hij zijn verhalenbundel Gedragen op vleugels aan CEO Transavia Marcel de Nooijer.
25/05/22
Kees van Wijk: Toerisme in Nederland aan de slag met de Actieagenda
Kees van Wijk is voorzitter van koepel Gastvrij Nederland. Van Wijk sprong afgelopen jaren van de pa...
25/05/22
Festivals & Concerten grote corona verliezers
Dat concerten en festivals slechte jaren achter de rug hebben, is geen verrassing. Maar de cijfers van Respons en VVEM zijn wel ontnuchterend.
25/05/22
Nieuwe naam en centrumgebouw voor Vakantiepark Beekse Bergen
Vakantiepark Beekse Bergen gaat verder onder de naam Lake Resort en heeft een nieuw centrumgebouw.
25/05/22
Exclusief voor leden
Vakantiepark Klein Vink zet natuurwaaier in
Hoe kun je als vakantiepark ervoor zorgen dat volwassenen en kinderen meer weten over de natuur en die gaan ontdekken? Klein Vink ontwikkelde een natuurwaaier.
25/05/22
Horeca scoort slecht op allergeneninformatie, NVWA deelt boetes uit
De meeste bedrijven in retail, ambacht en horeca informeren klanten niet goed over welke allergenen in het voedsel of gerecht is verwerkt. Dat blijkt uit inspecties van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit bij 5.000 bedrijven die nu ook optreedt.
25/05/22
Toeristische overstappunten 2.0 in Achterhoek
Inmiddels zijn de eerste 13 toeristische overstappunten 2.0 gerealiseerd. Naast de opwaardering van bestaande TOP’s zijn een viertal nieuwe TOP’s ontwikkeld.