Geplaatst op: 10-05-2022
Auteur: Marc Gerlings

Investeer in de bezoekerseconomie van de toekomst

Vooruitblik algemeen overleg Tweede Kamer over toerisme 11 mei

Investeer in de bezoekerseconomie van de toekomst
Herre Dijkema: \
Pak nu als Kamer en kabinet de regie en investeer in de bezoekerseconomie van de toekomst. Daarvoor pleit de branchevereniging Destinatie Nederland (i.o.) in aanloop naar het debat over toerisme dat de Tweede Kamer op woensdag 11 mei voert.

Hoewel de bezoekers weer terug van weggeweest lijken te zijn, waken de verenigde toeristische organisaties voor te veel optimisme. De toeristische sector is niet hersteld van de klappen die de afgelopen twee jaar zijn opgelopen. Het is bovendien tijd voor broodnodige vernieuwing, maar de sector kan dit op geen mogelijke manier zonder het Rijk doen. Ondernemers hebben geen geld om te verduurzamen en te innoveren, en de landelijke overheid biedt op dit moment geen perspectief en visie. "Durf en ambitie zijn nodig om de Nederlandse gastvrijheidssector toekomstbestendig te maken", aldus Herre Dijkema, directeur Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, namens Destinatie Nederland.

Concrete stappen?

Destinatie Nederland heeft een aantal wensen. In het regeerakkoord staat dat toerisme een volwaardige plek krijgt in het economisch beleid van het kabinet. Destinatie Nederland wil dat het Rijk komende maanden met een plan komt om hier concreet handen en voeten aan te geven. Onder meer door een fonds in te stellen om ondernemers te helpen verduurzamen. 

Ook moet het plan de uitwassen van het massatoerisme tegengaan. Bijvoorbeeld door heel bewust in te zetten op spreiding en op bezoekers die we echt in Nederland willen hebben. Gebruikmaken van data om te kunnen sturen en beïnvloeden is hierbij van groot belang. 

Daarnaast willen de gezamenlijke organisaties dat financiële middelen worden vrijgemaakt om internationale congressen aan te trekken. Deze leveren niet alleen veel inkomsten op, ook dragen wetenschappelijke congressen bij aan het imago van Nederland als land van kennis en innovatie.

Voor alles geldt dat het essentieel is dat het Rijk de regie pakt zodat de vernieuwing van de Nederlandse bezoekerseconomie, in 2019 goed voor ruim 4% van het Bruto Binnenlands Product en 800.000 banen, vorm krijgt. 

Dijkema: "Het besef moet doordringen dat de bezoekerseconomie niet op zich zelf staat, maar verweven zit door de gehele samenleving. Toerisme gaat niet alleen over economie en werkgelegenheid, maar verdient ook aandacht op andere beleidsterreinen, zoals cultuur, ruimtelijke ordening, infrastructuur en klimaat. De tijd dat we weg kunnen komen met gefragmenteerd provinciaal beleid is voorbij, Kamer en kabinet zijn nu echt aan zet."

Destinatie Nederland

In de branchevereniging Destinatie Nederland (i.o.) zijn onder andere verenigd: Rotterdam Partners, Amsterdam & Partners, Utrecht Marketing, Eindhoven365, The Hague & Partners, Marketing Groningen, Dordrecht Marketing & Partners, Marketing Drenthe, MarketingOost, Leiden & Partners, VisitBrabant, Kennisnetwerk Destinatie Nederland, Merk Fryslân, Maastricht Marketing, Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.

Lees ook het bericht met de visie van Gastvrij Nederland op het algemeen overleg.
Trefwoorden: Tweede Kamer, beleid, Rijk, DMO

||| Blogs |||

28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
16/07/21
Van duurzaam herstel naar  een duurzame sector
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldt (21 mei jl.) “wereldwijd 14 procent minder coronabesmettingen dan vorige week”. Het herstel van de gastvrijheidssector lijkt daarmee met de toenemende vaccinatiegraad ingezet. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzaam herstel, dat is maar de vraag ...
09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
03/02/20
Overtoerisme!
Overtoerisme!
03/02/20 · Beleid · Toerisme · Hans van Leeuwen | Lees meer
Overtoerisme zal ongetwijfeld als een van de meest prominente nieuwkomers in de Dikke Van Dale worde...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/05/22
Exclusief voor leden
Nederland bouwt paviljoen bij wereldtentoonstelling 2025 in Osaka
Nederland doet mee aan de wereldtentoonstelling Expo 2025 in Osaka. Dat heeft de ministerraad op voorstel van minister Schreinemacher voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking besloten.
20/05/22
Lichtplan Arnhem zet gevels beter in het licht
Bezoekers die 's avonds je stad binnenkomen wil je ook een aantrekkelijk stadbeeld bieden. Arnhem ma...
19/05/22
KHN kritisch over voorbereiding overheid op nieuwe coronacrisis
Horecaorganisatie KHN pleit ervoor dat de overheid concrete plannen maakt om een mogelijk nieuwe coronacrisis goed op te vangen. Het is van mening dat de overheid niet kan verwachten dat alleen bedrijven zich voorbereiden. Daarbij moet duidelijk zijn welke maatregelen effectief zijn.
19/05/22
Exclusief voor leden
Trend: langere fietsafstanden met pedelec
Om vlot, veilig en comfortabel in de provincie Utrecht en Zuid-Holland te kunnen fietsen, lanceren de Fietsersbond en provincie Utrecht vandaag op de Fiets naar je Werk-dag de uitbreiding van de Pedelecplanner.
18/05/22
Recreatiezoneringsplan Veluwe vastgesteld
Gedeputeerde Staten heeft het Recreatiezoneringsplan Veluwe vastgesteld. Tot eind maart kon er een z...
18/05/22
Commissariaat voor de Media start toezicht op video-uploaders
Per 1 juli vallen invloedrijke YouTubers, TikTok-ers, Instagrammers onder toezicht van het Commissar...
17/05/22
Natuur heeft snel water nodig
De natuur, de basis van de buitenrecreatie, heeft snel water nodig. de natuur snakt naar neerslag. Juist in het voorjaar, nu alles wil gaan groeien en daarvoor water nodig heeft. Utrechts Landschap voert pr om consumenten bewust te maken wat zij kunnen doen. Het probeert ook beleidsmakers in actie te zetten.
13/05/22
Flevoland beloont tweejaarlijks landschappelijke projecten
Elke 2 jaar gaat provincie Flevoland op zoek naar plannen die bijdragen aan de waarde en ruimtelijke kwaliteit van het landschap en de identiteit van Flevoland met ook aandacht voor recreatie.