Geplaatst op: 10-05-2022

Flinke prijsstijgingen in vrijetijdssector

Flinke prijsstijgingen in vrijetijdssector
Afbeelding van Tumisu

Consumentengoederen en -diensten waren in april 9,6 procent duurder dan een jaar eerder, meldt het CBS. In maart was de inflatie 9,7 procent. Ook in de vrijetijdssector lopen de prijzen flink op.

Vakantieparken

De hoogste prijsstijging zien we in april 2022 bij de vakantieparken. Daar stegen in vergelijking met dezelfde maand in 2021 de prijzen met maar liefst 15,5%. Daarbij moet wel worden aangetekend dat in de twee maanden daarvoor de prijzen juist daalden, in februari met 1,2% en in maar met 0,6%. In vergelijking met maart 2022 stegen de prijzen in april 2022 met maar liefst 52,7%. Nu zijn vanwege seizoenseffecten de maand-op-maand prijsmutaties vaak sterk, maar dit is wel uitzonderlijk. In april 2021 stegen de prijzen in vergelijking met maart 2021 met 31,4%. Ook kampeerartikelen werden in april 2022 fors duurder (+11,5%)

Hotels

De prijzen in hotels stegen met 14,7% in april 2022 vergeleken met een jaar eerder ook sterk. Overnachten in hotels wordt al maanden duurder. In maart 2022 nog met 13,0% , februari met 11,4% en in januari met 18,6%. Hier is deels sprake van corrigerend effect omdat een jaar eerder in deze maanden de prijzen nog daalden met 2,1% tot 7,3%.

Recreatie en cultuur

In april 2022 werd recreatie en cultuur 3,8% duurder. Hier is al maanden de prijsontwikkeling redelijk gematigd.

Figuur 1: Prijsontwikkeling vakantieparken en hotels, jaarmutatie CPI, 2022
PrijzenApril2022Bron: CBS
Link: https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83131NED/table?dl=67ADA
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, horeca, hotels, prijzen

||| Blogs |||

12/09/22
Janken om personeel
De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie ...
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
18/03/21
Het ontwikkelen van recreatiebedrijven begint met het eind voor ogen
Overheden buitelen over elkaar rondom het thema: vitale verblijfsrecreatie. Terecht, want een sterke verblijfsrecreatie draagt bij aan de leefbaarheid in een stad, dorp of gemeente. Goed dat overheden daar op letten. In onze optiek hebben veel gemeenten echter weinig oog voor het sturen op nieuwe concepten die gebaseerd zijn op toeristisch-recreatieve exploitatie.
18/03/21
Ken jij al een recreatief boetiek park?
In deze blog aandacht voor een nieuwe nichemarkt die we zien in de verblijfsrecreatie en die in de branding naar de gast voor een nieuw onderscheidend merk zou kunnen zorgen. We zien dit als een mooie tegenhanger van veel grootschalige ontwikkelingen in de verblijfsrecreatie.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

05/10/22
Genomineerden Recreatie verkiezingen 2022/2023 zijn bekend
De strijd vindt plaats tussen (in willekeurige volgorde).
03/10/22
4 SEO tips voor je vakantiewoningwebsite
Er zijn tal van tools die je kunt gebruiken om snel en eenvoudig je eigen website te bouwen. Als je dat eenmaal hebt gedaan, is het tijd om je website te optimaliseren voor zoekmachines. Eventueel kun je hiervoor een SEO bureau inzetten, maar het is ook mogelijk zelf de volgende tips toe te passen. Zo kun je je vakantiewoningwebsite verbeteren voor de zoekmachines!
30/09/22
Boekingen verblijfsrecreatie: matige zomer, goed jaar
Voor de Nederlandse verblijfsrecreatie is het zomerseizoen 2022 licht teleurstellend verlopen. Omzet...
30/09/22
Provincie Utrecht aan de slag met leidraad duurzame vrijetijdseconomie
De provincie Utrecht wil dat de sector voor toerisme en recreatie, oftewel de vrijetijdseconomie, versneld duurzamer wordt. Utrecht is een van de opstellers van een speciale leidraad die de sector hierbij moet helpen.
29/09/22
Wat leverde het rondetafelgesprek van de Tweede Kamer over het opkopen van vakantieparken op?
Woensdag 28 september organiseerde de Tweede Kamer een rondetafelgesprek over het opkopen van vakantieparken. In dat gesprek gingen Kamerleden in gesprek met de onderzoekers, sector, overheid en huurders. Wat gaf dat voor een beeld?
26/09/22
Inkomen Nederlanders in tweede kwartaal 2022 procent gestegen
Het voorjaar was goed voor de toerisme- en gastvrijheidssector. Daarbij helpt dat in het tweede kwartaal Nederlanders een procent meer inkomen in de portemonnee hadden.
20/09/22
Voortzetting samenwerking bij de opening van een LEGOLAND® Resort in Charleroi, België
Toonaangevende attractie-operator Merlin Entertainments Group, SOGEPA, SFPI en SORESIC hebben Heads ...
20/09/22
Ginder: Trendbreuk nodig in aanpak vitale vakantieparken
Voor de zomer werd het landelijk congres vitale vakantieparken georganiseerd. NRIT deed verslag van het congres in een serie artikelen. Adviesbureau Ginder (voorheen ZKA) heeft deze zomer alle input uit het congres laten bezinken en stelt in een openbaar advies dat er een trendbreuk nodig is in de aanpak vitale vakantieparken.