Geplaatst op: 04-05-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Excuses van Schiphol, oplossing nog niet eenvoudig

Excuses van Schiphol, oplossing nog niet eenvoudig
Afbeelding van csupordezso via Pixabay

Schiphol heeft gisteren excuses gemaakt voor de chaos en lange wachttijden op Schiphol. "De meivakantie zoals we hem nu beleven op Schiphol doet pijn", zei Schiphol-topman Dick Benschop. In de zomer gaat Schiphol het aantal vluchten aanpassen op het beschikbare personeel. Ook wordt de werving van personeel geïntensiveerd en gaan de lonen omhoog. De reiswereld is boos en niet van plan om slots in te leveren.

De problemen  werden veroorzaakt door een structureel tekort aan personeel in met name de bagageafhandeling en de beveiliging. Die werden nog eens versterkt door een wilde staking van bagagepersoneel, meer passagiers dan verwacht en een hoog ziektepercentage (10%). Een oproep van Schiphol aan luchtvaartmaatschappijen om vluchten te verplaatsen, sorteerde maar beperkt resultaat. KLM schrapte een deel van haar vluchten en enkele reisorganisaties verplaatsten vluchten naar andere Nederlandse luchthavens.

Schade verhalen

Luchtvaartmaatschappijen gaan de schade die ze leiden door claims van passagiers op Schiphol verhalen. De luchthaven is namelijk wettelijk verplicht zorg te dragen voor een goede afhandeling van het vliegverkeer. Per passagier moeten luchtvaartmaatschappijen zo’n 31,27 euro betalen voor bagageafhandeling (17,37 euro) en veiligheid (13,90 euro). Nog dit jaar gingen die tarieven omhoog. De luchtvaartmaatschappijen willen die verhoging schrappen vanwege de slechte service. 

Problemen niet eenvoudig op te lossen

Helaas zijn door deze excuses de problemen nog niet opgelost. Schiphol vraagt reizigers nog steeds om rekening te houden met drukte en wachttijden. De oplossing is niet eenvoudig omdat Schiphol veel werkzaamheden heeft uitbesteed en andere bedrijven aan zet zijn om de problemen op te lossen. Volgens FNV Luchtvaart is Schiphol een van de meest geliberaliseerde luchthavens van Europa met veel concurrerende bedrijven en slechte arbeidsvoorwaarden. Dat betekent ook dat het bod van Schiphol om de lonen te verhogen niet eenvoudig kan worden geïmplementeerd omdat het personeel vaak bij andere bedrijven in dienst is. Bovendien duurt het opleidingstraject van een beveiliger 12 weken. Dat is voor de zomervakantie te laat.

Reisbranche boos om schrappen vluchten

Het plan van Schiphol om in de zomervakantie vluchten te schrappen om de drukte op de luchthaven te dempen, kan niet op veel enthousiasme in de reiswereld rekenen. Ze zijn verbaasd over deze maatregelen omdat de luchthaven nog maar op 70% van het pré-coronaniveau zit. ANVR en diverse reisorganisaties zijn bovendien boos omdat Benschop deze maatregel zonder overleg in een persconferentie aankondigde. Ze zijn vooralsnog van plan hun zomerslots gewoon te gebruiken. Schiphol stelt dat ze de capaciteit van de luchthaven gaan aanpassen op basis van de beschikbare menskracht. Binnenkort zitten partijen weer om de tafel. 

Kleiner Schiphol 

De problemen op Schiphol zwengelen de discussie over de grootte en functie van de luchthaven weer aan. Om internationaal aantrekkelijk te zijn voor overstappende passagiers wil de luchthaven zo concurrerend mogelijk zijn. Dat betekent lage tarieven die doorwerken in de arbeidsvoorwaarden die voor bagagepersoneel daardoor tot een dieptepunt net boven het minimumloon zijn gedaald. Omwonenden vinden dat Schiphol zich meer op de thuismarkt moet richten en minder op de hubfunctie. Schiphol zou dan een luchthaven moeten worden met maximaal 350.000 vluchten. 

Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens, Schiphol

||| Blogs |||

31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
14/10/21
Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever. - Marcel Baltus komt terecht in terminal 2 van Lisbon Airport en krijgt veel waardering voor Schiphol.
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/05/22
Aegean Airlines komt naar Eindhoven Airport
Eindhoven Airport ziet op 23 juni het eerste toestel van de Griekse luchtvaartmaatschappij Aegean Airlines landen.
19/05/22
easyJet herstelt snel van pandemie
Deze zomer vliegt easyJet bijna weer op pré-coronaniveau. De ticketverkoop loopt als een speer, de omzet groeit spectaculair vanuit een diep dal en het verlies loopt scherp terug. Ook rond duurzaamheid maakt de luchtvaartmaatschappij stappen.
19/05/22
Exclusief voor leden
Trend: langere fietsafstanden met pedelec
Om vlot, veilig en comfortabel in de provincie Utrecht en Zuid-Holland te kunnen fietsen, lanceren de Fietsersbond en provincie Utrecht vandaag op de Fiets naar je Werk-dag de uitbreiding van de Pedelecplanner.
17/05/22
Exclusief voor leden
Keukenhof trekt in 2022 1,1 miljoen mensen
Na twee jaar dicht draait Keukenhof in 2022 opeens een erg goede editie. Keukenhof ontving dit jaar ruim 1,1 miljoen bezoekers. Dat betekent dat in de laatste week nog snel 100.000 bezoekers naar de bloemen kwamen kijken. Het geeft ook een bijzondere kijk op het herstel van het inkomend toerisme.
16/05/22
Nederlandse luchtvaart herstelt maar nog lang niet op pré-coronaniveau
De Nederlandse luchtvaart herstelde in het eerste kwartaal sterk maar ligt nog ver onder de niveau’s die voor corona werden behaald. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.
13/05/22
Reisapp Glimble campagne met Snelle
Popartiest Snelle, bekend van zijn hits ‘Reünie’ en ‘Blijven Slapen’, verraste gister busreizigers in Leiden met een mini-concert. Het is de start van de introductiecampagne voor de nieuwe reisapp Glimble.
12/05/22
Groeiende vraag naar zeilcursussen
Leren varen en zeilen is populairder dan ooit. HISWA-RECRON, de ondernemersorganisatie voor waterspo...
12/05/22
easyJet markeert nieuwe samenwerking met GKN Aerospace op waterstofcongres in Rotterdam
Luchtvaartmaatschappij easyJet en vooraanstaande luchtvaartleverancier GKN Aerospace, moederbedrijf ...