Geplaatst op: 03-05-2022
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Nieuw Nederlands Mijnmuseum brengt een verborgen geschiedenis bovengronds

Nieuw Nederlands Mijnmuseum brengt een verborgen geschiedenis bovengronds

Een warenhuis vermomd als museum of een museum vermomd als warenhuis? In het pand van het ooit befaamde warenhuis Kneepkens in Heerlen is per 1 mei het nieuwe Nederlands Mijnmuseum geopend voor publiek. Tinker imagineers ontwikkelde samen met het museum een vernieuwend museumconcept. De bezoeker waant zich in het warenhuis van destijds en ‘shopt’ door het museum. De vier verdiepingen vertellen het unieke verhaal van de opkomst, gloriedagen en het verval van de steenkoolwinning in Zuid-Limburg en welke invloed dit had op de samenleving. Een verborgen geschiedenis – diep verstopt onder de grond – die met het nieuwe museum weer daglicht ziet.

In het Nederlands Mijnmuseum worden alle facetten van het kleurrijke mijnverleden belicht. Het grote verhaal begint bij steenkool en beschrijft de brede geschiedenis van het mijnverleden in de Oostelijke- en Westelijke Mijnstreek. De bezoeker beleeft de vergeten verhalen over noeste arbeid, successen, saamhorigheid en de schaduwkanten van deze uitputtingsindustrie. De vier verdiepingen hebben elk hun eigen thema aan de hand van kleuren. Bezoekers beginnen bij Zwart, waar ze het verhaal van steenkool en de mijnwerker ontdekken. De eerste verdieping, Goud, weerspiegelt bijna tastbaar de welvaart die de steenkoolindustrie de Mijnstreek bracht. De tweede verdieping is Grauw en toont de schrikbarende keerzijde van de medaille, zoals de ongezonde werkomgeving en de desastreuse maatschappelijke gevolgen van de mijnsluiting. De bovenste verdieping heet Kleur en neemt de bezoeker mee in de transitie en de kleurrijke toekomst van de Mijnstreek.


Mijnmuseum


Voormalig warenhuis Kneepkens

De presentatie van de objecten is gestoeld op de oorspronkelijke functie van de monumentale locatie: het warenhuis Kneepkens in de Doctor Poelsstraat 29 in de binnenstad. Een logische locatie, aangezien Heerlen in de hoogtijdagen van de steenkoolwinning –halverwege de jaren 50 – de meeste warenhuizen van Nederland telde. Door deze bloeiende industrie waren er veel mijnwerkers die geld te spenderen hadden. Dit warenhuis ontstond voor en door de mijnwerkers. Vrijwel niemand weet meer dat destijds onder dit gebouw, deze stad en de streek zich het grootste industrieterrein van Nederland bevond. Het pand uit 1939 is een rijksmonument van de gerenommeerde architect Frits Peutz en wordt ook wel ‘Klein Glaspaleis’ genoemd vanwege de gelijkenissen met het beroemde Glaspaleis dat hij eerder ontwierp. 

Mijnmuseum


Partners

Het tentoonstellingsontwerp is van de hand van Tinker imagineers, in samenwerking met Peter Beckers. De uitvoering ervan is tot stand gekomen met lokale partijen. Het resultaat is geen museum in de klassieke zin van het woord. Centraal staan de vele verhalen uit een verleden dat veel verder reikt dan stad en streek.

Mijnmuseum


Mijnmonument Oranje-Nassau I

De huidige locatie van het Nederlands Mijnmuseum, het schacht- en ophaalgebouw van de Oranje-Nassau I mijn is tijdelijk gesloten, maar blijft onderdeel van het museum.

Trefwoorden: Mijnmuseum, geschiedenis, warenhuis

||| Blogs |||

31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/06/22
Hoge vakantie-intentie onder woningeigenaren
Gaan Nederlanders met de oplopende prijzen nog wel op vakantie? ING onderzocht dat in relatie tot de woonmarkt. Met opmerkelijke uitkomsten
23/06/22
Exclusief voor leden
Vakantie dichterbij door hoge benzineprijs
Vakantiegangers blijven deze zomer dichter bij huis vanwege het coronavirus, de hoge brandstofprijzen en de inflatie. Deze invloeden zijn groot op de beslissingen van vakantiegangers.
17/06/22
Exclusief voor leden
Recreatiesector Wijdemeren strijdt met succes over toeristenbelasting- en beleidsverandering
De Wijdemeerse recreatiesector en de gemeente gaan een nieuw convenant (water)toeristenbelasting sluiten. Het convenant komt na protest van HISWA-RECRON, Watersportverbond en Ondernemend Wijdemeren over eerdere plannen om tot een verhoging van de belasting.
16/06/22
Toeristisch aanbod Groningen beter zichtbaar met afspraken over content en regie merk
Marketing Groningen, provincie Groningen en de marketingorganisaties uit de regio’s gaan intensiever samenwerken om het aanbod beter te presenteren voor bezoekers en inwoners. De afspraken over die samenwerking zijn vandaag 16 juni vastgelegd in het convenant 'Regionale Digitale Ontsluiting'.
15/06/22
Paleissymposium Toekomst van toerisme
In het Koninklijk Paleis Amsterdam vond dinsdagavond 14 juni het Paleissymposium plaats. Koning Willem-Alexander was gastheer van het symposium met het thema ‘De toekomst van toerisme’. Prinses Beatrix was eveneens aanwezig.
15/06/22
Logan Landing verkozen tot ‘Beste Bed & Breakfast van Nederland 2022’
Bed & Breakfast Logan Landing is woensdag verkozen tot Beste Bed & Breakfast van Nederland 2...
14/06/22
Eerste Vakantiekrant Zuid-Limburg uit
De eerste editie van ‘Vakantiekrant Zuid-Limburg’ is een feit. Het is een uitbreiding op het bestaande communicatieaanbod van dmo Visit Zuid-Limburg. De vraag aan deze dmo, waarom nog een krant uitbrengen?
07/06/22
Exclusief voor leden
NKC vraagt aandacht gewicht en belading campers
De NKC houdt in 2022 verschillende camperweegdagen. Onder het motto ‘Weet wat je weegt’ is de weegbrug aanstaande zaterdag 11 juni van 10:00 tot 14:00 uur op de P+R aan de Vondellaan in Haren te vinden. Probleem: eigenaren van campers beladen hun vakantievoertuig veel te zwaar.