Geplaatst op: 26-04-2022
Auteur: Redactie
NRIT
Uitgever: NRIT Media

Nieuw rapport van WTTC en JLL schetst de paraatheid van steden in de wereld voor duurzame groei van reizen en toerisme

WTTC en JLL brengen nieuwste ‘Destination 2030: Global cities’ readiness for sustainable tourism growth’ uit

Nieuw rapport van WTTC en JLL schetst de paraatheid van steden in de wereld voor duurzame groei van reizen en toerisme

In Manilla op de Filipijnen hebben De World Travel & Tourism Council (WTTC) en JLL vandaag het rapport 'Destination 2030: Global cities' readiness for sustainable tourism growth' uitgebracht waarin wordt ingegaan op wat een stad beter voorbereidt op de groei van Travel & Tourism. Voorafgaand aan de pandemie groeide de reis- en toerismesector al bijna tien jaar sneller dan de wereldeconomie, met een jaarlijkse gemiddelde groei van 4,3% vergeleken met 2,9% tot 2019, en een bijdrage van bijna 9,2 biljoen dollar aan de wereldeconomie in de hetzelfde jaar.


Na de de pandemie, ziet de wereldwijde reis- en toerismesector eindelijk tekenen van herstel. Terwijl de sector zich blijft ontwikkelen, zorgde de stopzetting van het internationale reizen niet alleen voor nieuwe uitdagingen, maar ook voor beleidsmakers, leiders van bestemmingen en belanghebbenden om de sector paraat te houden. Het rapport, ook wel ‘Destination 2030’ genoemd, gaat in op wat een stad klaar maakt voor duurzaam reizen en toerisme. 63 steden in de wereld werden gemeten en gecategoriseerd in een van de vijf niveaus van "gereedheid", terwijl ze haalbare oplossingen boden om duurzame groei in toeristische activiteiten op elke bestemming te bevorderen.


Julia Simpson, WTTC President & CEO, zei: "Reizen en toerisme spelen een ongelooflijk belangrijke rol in de economie van een stad, niet alleen om het BBP te stimuleren, maar ook om banen te creëren en het levensonderhoud te verbeteren van degenen die afhankelijk zijn van onze sector."  Om een stad echt te laten bloeien en om reizen en toerisme op een duurzame manier te ontwikkelen, moeten volgens WTTC belanghebbenden begrijpen hoe voorbereid de stad is op de verwachte groei in toerisme en de daaruit voortvloeiende uitdagingen en kansen die voor ons liggen. "Het collectieve onderzoek dat de gereedheidsindex heeft opgeleverd, onderstreept het belang en de brede betrokkenheid die nodig is van de toeristische sector", zegt Dan Fenton, directeur van Global Tourism and Destination Development Services, JLL Hotels & Hospitality toe. "Onze industrie moet een leidende rol spelen in vrijwel alle indicatoren die deel uitmaken van de index."


Volgens het innovatieve rapport variëren de niveaus van "gereedheid" op een schaal van opkomende tot gevestigde toeristische centra met verschillende infrastructuurniveaus. Het gaat verder met het uitleggen van de huidige kansen en uitdagingen waarmee steden worden geconfronteerd en biedt aanbevelingen voor het opbouwen en onderhouden van toeristische activiteiten. Hoewel de vijf typologieën verschillende benaderingen van ontwikkeling zullen vereisen, is geen enkele typologie beter dan de andere, en ze zullen allemaal proactiviteit vereisen bij strategische planning en implementatie op bestemmingsniveau:

  • Dawning Developers, zoals New Delhi en Riyadh, zijn steden met een opkomende toeristische infrastructuur, een tragere groei van het toerisme en een lagere bezoekersconcentratie. Dergelijke bestemmingen hebben vaak een schone lei bij het plannen van toeristische ontwikkeling op de lange termijn met veel kansen in het verschiet.
  • Opkomende Performers, zoals Dubrovnik en Buenos Aires, zijn steden die een groeiend toeristisch momentum ervaren, mogelijk gemaakt door een opkomende toeristische infrastructuur, en die enorme kansen bieden voor strategische ontwikkeling. Bestemmingen in deze categorie kunnen echter te maken krijgen met druk en uitdagingen, zoals overbevolking.
  • Balanced Dynamics, zoals Auckland en Vancouver, zijn steden met een gevestigde toeristische infrastructuur en potentieel voor verdere groei van reizen en toerisme, zowel in het vrijetijds- als het zakelijke segment, terwijl schaal en concentratie in evenwicht zijn.
  • Mature Performers, zoals Miami, Berlijn en Hong Kong, zijn steden met een sterke dynamiek van vrijetijds- en/of zakenreizen en een gevestigde toeristische infrastructuur. Aangezien deze bestemmingen de groei van Travel & Tourism verder willen stimuleren, moeten ze proactief rekening houden met potentiële druk en mogelijkheden voor diversificatie om spanningen die verband houden met bezoekersvolumes te voorkomen.
  • Managing Momentum, zoals Amsterdam, Londen en Las Vegas, zijn steden met een historisch hoog groeimomentum, ondersteund door een gevestigde toeristische infrastructuur. Bestemmingen binnen deze typologie hebben meer kans dan 'Mature Performers' om al het stadium te hebben bereikt waarin ze de druk voelen om schaal en concentratie in evenwicht te brengen terwijl ze blijven profiteren van reizen en toerisme.

De paraatheidscategorieën zijn bepaald door het analyseren van gegevens over 79 indicatoren binnen acht pijlers. Naast de zes pijlers die in het vorige rapport waren opgenomen, ¬– schaal, concentratie, vrije tijd, bedrijvigheid, stedelijke paraatheid en beleidsprioritering – zijn er twee nieuwe pijlers toegevoegd: milieugereedheid en veiligheid en beveiliging.

Deze toevoegingen zorgden voor een betere focus op duurzaamheid, sociale impact en veiligheid en beveiliging in combinatie met de meer conventionele indicatoren die de sector blijven aansturen.


De pandemie heeft aangetoond dat er dringend behoefte is aan een holistische kijk op de planning en het beheer van bestemmingen. Het belang van steden als aanjagers van succes kan niet worden onderschat, waardoor het een prioriteit is om ons opnieuw in te zetten voor de toekomst van bestemmingen.

Link: https://research.wttc.org/destination-2030-jll-wttc-report
Trefwoorden: Rapport destiantions 2030, wereldsteden, groei toerisme

||| Blogs |||

12/09/22
Janken om personeel
De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie ...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
14/10/21
Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever. - Marcel Baltus komt terecht in terminal 2 van Lisbon Airport en krijgt veel waardering voor Schiphol.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

05/10/22
Exclusief voor leden
Europa leert van lessen coronapandemie
In Nederland stijgt weer het aantal mensen met een coronabesmetting. Op Europees niveau wordt net ingezet op betere afstemming van procedures met de lidstaten. Europa wil via de in 2020 gestarte Gezondheidsunie laten zien dat het leert van de coronaperiode.
03/10/22
4 SEO tips voor je vakantiewoningwebsite
Er zijn tal van tools die je kunt gebruiken om snel en eenvoudig je eigen website te bouwen. Als je dat eenmaal hebt gedaan, is het tijd om je website te optimaliseren voor zoekmachines. Eventueel kun je hiervoor een SEO bureau inzetten, maar het is ook mogelijk zelf de volgende tips toe te passen. Zo kun je je vakantiewoningwebsite verbeteren voor de zoekmachines!
30/09/22
Topdrukte bij ECC door vluchtannuleringen
Het Europees Consumenten Centrum (ECC) kijkt terug op recorddrukte in de zomerperiode. De consumentenorganisatie ontving in de zomermaanden van dit jaar 63 procent meer hulpvragen van Nederlandse vliegpassagiers dan in dezelfde periode vorig jaar.
26/09/22
Exclusief voor leden
Lastige campagneboodschap: stuur geen app naar bestuurder
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat lanceert vandaag de campagne ‘Mij Nie Appen!’. Die moet het aantal verkeersslachtoffers en ongelukken tijdens het reizen door smartphonegebruik verminderen.
21/09/22
Transavia voegt vluchten Eindhoven - Bordeaux toe aan zomerprogramma 2023
Transavia vliegt in zomerseizoen 2023 tussen Eindhoven en de Franse stad Bordeaux.
21/09/22
TUI bijna weer op niveau van voor de pandemie, Nederland presteert prima
Hoe heeft TUI de afgelopen zomer gepresteerd? Het bedrijf komt met tussentijdse cijfers.
19/09/22
Exclusief voor leden
Gratis OV voor 66-jarige inwoners Utrecht met laag inkomen
Reizen naar een leuk uitje of familie kost geld. Door het koopkrachtverlies ontvlamt het debat om he...
19/09/22
Toeristische economie in 2021 nog lang niet op niveau
Hoe heeft in 2021, toen het herstel van de pandemie al inzette, de toeristische economie gepresteerd? Het CBS zocht het uit.