Geplaatst op: 21-04-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Grote kansen voor toeristisch Zandvoort

Grote kansen voor toeristisch Zandvoort

Het toerisme naar Zandvoort kan vanwege de Formule 1 de komende jaren sterk groeien. Dat blijkt uit onderzoek van groepen studenten van de Breda University of Applied Sciences. Het inkomend toerisme kan tot wel 60% groeien en ook Nederlanders zijn na het zien van de beelden geïnteresseerd in een bezoek aan de badplaats. Overall kan het toerisme met 10% tot 50% toenemen. 

De Zandvoortse gemeenteraad stemde in 2015 in met de  terugkeer van de Formule 1. Inmiddels is de eerste editie van de Dutch Grand Prix geweest en laten recent gepubliceerde resultaten over de sociale en economische impact zien dat het event hoog is gewaardeerd en het event in de gemeente en regio ruim €22 miljoen aan extra bestedingen heeft opgeleverd. In lijn met de impact van het event in Zandvoort is ook op de langere termijn groei van het aantal toeristen te verwachten.

Onderzoek naar toeristische potentie

Studenten van de vierdejaars minor People and Goods on the Move van de studierichting Built Environment & Logistics, van de Breda University hebben onderzoek gedaan naar de toeristische potentie van de Dutch Grand Prix op Zandvoort, op de regio en op Nederland. Een groep heeft zich gericht op bezoekers uit Nederland naar Zandvoort. De andere groep heeft zich gericht op bezoekers uit het buitenland aan Zandvoort en de regio. Er kan worden geconcludeerd dat het aantal buitenlandse toeristen, in 2016 was dat circa 2,9 miljoen bezoekers, op termijn met 10% tot 50% kan toenemen. Ook vanuit Nederland zelf kan Zandvoort extra bezoekers verwachten. 65% van de ruim 500 Nederlandse respondenten gaf aan dat zij na het zien van de beelden uit Zandvoort voornemens zijn een bezoek aan de regio te brengen.

Wereldwijde impact

Het onderzoek had een hoge responswaarde. Anil van der Boom, student mobiliteit: "Het onderzoek leverde ruim 1.000 respondenten vanuit de hele wereld op. Dat heeft ons wel verbaasd, maar geeft aan dat de Dutch Grand Prix wereldwijd impact heeft gehad.” De studenten verstuurden in december een enquête onder Nederlandse en internationale volgers van de Formule 1 die in september de eerste editie van het event in Zandvoort hebben gezien. In beide onderzoeken geeft circa 65% van de respondenten aan de intentie te hebben naar Zandvoort te willen komen voor een bezoek. De afgelopen jaren werd een race in de Formule 1 gemiddeld door circa 87,4 miljoen mensen bekeken, zo blijkt uit cijfers van Liberty Media. Studente Leisure & Events management Sophie Terlien: "Als we dat op basis van ons onderzoek vertalen naar de impact voor bezoek aan Nederland, dan verwachten we ongeveer 250.000 tot mogelijk 1,5 miljoen extra bezoekers aan Zandvoort ervan uitgaand dat de deelnemers die de intentie hebben uitgesproken, ook komen.” Of ze ook daadwerkelijk komen, kan pas achteraf worden bezien. 

Of de groei ook tot stand kan worden gebracht is afhankelijk van veel factoren, bijvoorbeeld hoelang het event op de kalender blijft voor Zandvoort en hoe de Nederlandse sporters presenteren. Wel mag worden aangenomen dat een groei van het toerisme economische, maatschappelijke en sociale impact heeft, zoals eerder is aangetoond in onderzoek: "BUas proofs societal impact of Dutch Grand Prix.”

Trefwoorden: evenementen, sportevenementen, formule 1, kustgebieden, badplaatsen, toerisme

CELTH
 






||| Nieuws |||

24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...