Geplaatst op: 14-04-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Meer vakantieplannen, binnenland minder in trek

Meer vakantieplannen, binnenland minder in trek
Afbeelding van Pexels via Pixabay

Minder Nederlanders hebben dit jaar binnenlandse vakantieplannen. Het buitenland is meer in trek en dat stuwt de vakantiedeelname van 70% vorig jaar naar naar 80% in 2022. Nederland mag dit jaar op meer buitenlandse gasten rekenen maar het pré-coronaniveau wordt nog niet behaald. Het inkomend toerisme is door de oorlog in Oekraïne daarnaast door veel onzekerheden omgeven. Er hangen nog veel vakantieplannen boven de markt omdat veel Europeanen hun vakantie nog moeten boeken. Dit blijkt uit de nieuwe resultaten van de Internationale Vakantiemonitor van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). Met deze monitor meet NBTC sinds de start van de coronapandemie de impact van corona en, vanaf deze meting, de oorlog in Oekraïne op het reissentiment. 

Jos Vranken, directeur NBTC is voorzichtig optimistisch. "Maar de consument heeft corona nog niet volledig achter zich gelaten en er zijn nieuwe onzekerheden bij gekomen. De oorlog in Oekraïne, de dalende koopkracht en het dalende consumentenvertrouwen. Deze lijken momenteel een beperkte impact op reisintenties en boekingen te hebben, maar dat kan bij aanhoudende onzekerheid veranderen.”

Vakanties in eigen land dalen dit jaar

De resultaten uit de Vakantiemonitor laten zien dat minder Nederlanders de voorkeur geven aan een vakantie in eigen land (29%), in vergelijking met vorig jaar (39%). Dit geldt ook voor Duitsers (resp. 32% vs. 43%) en Britten (resp. 39% vs. 47%). Voor de meeste landen zijn vakanties naar Europese bestemmingen in trek. 

Jos Vranken: "De behoefte om op vakantie te gaan naar het buitenland is groot. Vakanties in eigen land worden als gevolg van de toegenomen mogelijkheden om zonder veel belemmeringen naar het buitenland te reizen minder populair.” NBTC schetste eerder dit jaar de verwachtingen voor het verblijfstoerisme voor het hele jaar vanuit twee scenario’s: stabilisatie versus een daling van zo’n 7%. "Op basis van de nieuwe resultaten van de Vakantiemonitor gaan we er vanuit dat het binnenlands toerisme daalt, doordat Nederlanders meer naar het buitenland op vakantie gaan. Dit betekent dat er bijna 24 miljoen Nederlandse verblijfsgasten een vakantie in eigen land ondernemen. In 2021 waren dat er 25,5 miljoen.”

Meer internationale gasten

"Daarnaast verwachten we dit jaar meer internationale gasten te verwelkomen. Daarvoor lopen de prognoses uiteen tussen de +48% en +90%”, zegt Vranken. Voor corona werd Nederland jaarlijks door 20 miljoen buitenlandse gasten bezocht. Daar waren er vorig jaar nog maar 6,3 miljoen van over. "Op basis van deze meting van de monitor lijkt dit richting bovenkant van de bandbreedte te bewegen. Onzekerheid rond de oorlog in Oekraïne en negatieve effecten op prijspeil en koopkracht moeten dan niet verder toenemen. De terugkeer van internationale gasten is welkom en bemoedigend, maar zelfs de bovenkant van de prognose ligt onder het niveau van voor de pandemie. Van volledig herstel is dan ook nog geen sprake.”, licht Jos Vranken toe. 

Twee op de vijf mensen met vakantieplannen moet nog boeken

In vergelijking met de vorige meting in dezelfde periode vorig jaar, is – naast de vakantieplannen – ook het aantal vakantieboekingen toegenomen. Jos Vranken: "Ook al zijn er meer boekingen, toch geeft nog gemiddeld 40 procent van de inwoners uit alle landen aan nog te moeten boeken. Dit geldt met name voor inwoners uit Frankrijk (45%), Duitsland (42%) en Nederland (41%). Het is nog onzeker of de inwoners met vakantieplannen ook daadwerkelijk boeken. Van deze inwoners is wel gemiddeld twee derde zich aan het oriënteren. Om deze ‘zwevende boekers’ over de streep te trekken is het van belang om hun twijfels weg te nemen, bijvoorbeeld via flexibele annuleringsvoorwaarden en door de nadruk te leggen op het veilig en vertrouwd naar en in Nederland te kunnen reizen.”

Voorkeur voor vliegvakanties neemt toe onder Nederlanders 

Uit de Vakantiemonitor blijkt dat meer Nederlanders een vakantie met het vliegtuig overwegen (52%) in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (41%), mede als gevolg van de toename van vakanties naar Europese bestemmingen. Jos Vranken: "Dit is desalniettemin een opvallend percentage in vergelijking met andere landen. Daar is het aandeel vliegen nagenoeg hetzelfde gebleven. Terwijl in sommige landen het aandeel Europese bestemmingen ook is toegenomen.”

Trefwoorden: toerisme, inkomend toerism, binnenlands toerisme, vakanties, vakantieplannen

||| Blogs |||

28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
30/03/21
Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke pa...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

30/06/22
Anouk van Eekelen - Actieagenda en de boost voor bestemming Nederland
Er is een herijkte actieagenda. Vakgenoten kennen de term maar wat valt er onder en wat doe je ermee? We vroegen experts in de gastvrijheidseconomie naar hun mening en deelname. Anouk van Eekelen beet het spits af bij de uitzending ‘Actieagenda en de boost voor bestemming Nederland’.
23/06/22
MarkertingOost lanceert De Hanze Podcast
Podacasts zijn hot. Dat ziet ook MarketingOost die een korte cursus Hanzesteden in een vierdelige podcast heef gegoten.
23/06/22
 Maastricht Marketing samen met hoteliers op zoek naar fijnproevers
Maastricht Marketing initieert als eerste destinatiemanagement-organisatie in Nederland een samenwerking met hoteliers die zich collectief committeren aan een gezamenlijke communicatie-aanpak voor specifieke doelgroepen.
16/06/22
Toeristisch aanbod Groningen beter zichtbaar met afspraken over content en regie merk
Marketing Groningen, provincie Groningen en de marketingorganisaties uit de regio’s gaan intensiever samenwerken om het aanbod beter te presenteren voor bezoekers en inwoners. De afspraken over die samenwerking zijn vandaag 16 juni vastgelegd in het convenant 'Regionale Digitale Ontsluiting'.
14/06/22
Eerste Vakantiekrant Zuid-Limburg uit
De eerste editie van ‘Vakantiekrant Zuid-Limburg’ is een feit. Het is een uitbreiding op het bestaande communicatieaanbod van dmo Visit Zuid-Limburg. De vraag aan deze dmo, waarom nog een krant uitbrengen?
10/06/22
Nieuwe experience voor Zuid-Limburg
Visit Zuid-Limburg heeft deze week de nieuwe Visit Zuid-Limburg Experience Sittard-Geleen geopend. Deze is gelegen in het Kritzraedthuis in historisch Sittard.
10/06/22
Hoogste mural van Nederland staat in Den Haag
Den Haag is een kunstwerk rijker en het is meteen de hoogste mural van Nederland. Op 9 juni werd de muurschildering onthuld door popband DI-RECT en de Directeur van Cultuur, Gerben Hagenaars.
03/06/22
Maastricht in spotlight organisatoren
Van 13 tot en met 16 juni 2023 verwelkomt beurscomplex MECC Maastricht het bekende evenement in de Europese Exhibitions industry, de UFI European Conference. Ruim 300 organisatoren beleven in een vakevenement, het complex en de stad Maastricht. Een enorme kans voor stad en regio om evenementen en beurzen naar zich toe te halen.