Geplaatst op: 12-04-2022
Auteur: Marc Gerlings

Utrechtse Heuvelrug en Gelderse Vallei bieden meerjarige agenda

Utrechtse Heuvelrug en Gelderse Vallei bieden meerjarige agenda
Michiel van der Schaaf presenteert de agenda. Foto: RBT Heuvelrug en Vallei.
Met een netwerkbijeenkomst waar een honderdtal relaties van Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug & Vallei op donderdag 7 april jl. bijeenkwamen, startte het toeristische seizoen. Een  herstart met veel nieuwe plannen na twee moeilijke jaren. 

Herstart na corona

"Nu corona eindelijk op zijn retour lijkt, is het van belang dat de recreatieve vraag zich zo snel en duurzaam mogelijk herstelt”, zegt Michiel van der Schaaf, directeur RBT Heuvelrug & Vallei. "Het begin van het nieuwe seizoen willen we daarom benutten als herstart. Samen met onze 600 aangesloten regiopartners starten we dit voorjaar onze marketingcampagnes en andere activiteiten weer op en tegelijkertijd ontwikkelen we plannen om te zorgen dat recreatie en toerisme ook op langere termijn blijven bijdragen aan werkgelegenheid, voorzieningen en sociale cohesie.” 

Na twee moeizame jaren door corona wil de recreatiesector weer op volle toeren draaien, zodat de gastvrijheidseconomie in de toekomst op een goede manier kan blijven bijdragen aan een fijne leefomgeving op de Heuvelrug.

Met ruim 11.000 banen en een grote en groeiende bijdrage aan vitale en leefbare dorpen en steden in de regio, is de recreatiesector van groot belang voor de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei. Recreatie en toerisme worden steeds belangrijker voor het in stand houden van winkels, horeca, cultuur en erfgoed.

Kennismaking met Rhenen

De deelnemers aan de netwerkbijeenkomst werden onder meer geïnformeerd over het nieuwe marketingprogramma rond de Grebbelinie, het benutten van hun partnership met RBT Heuvelrug & Vallei en het toeristisch aanbod van Rhenen. Hiervoor was er een rondleiding door Stadsmuseum Rhenen georganiseerd en kon men inschepen voor een rondvaart met Safarischip De Blauwe Bever. 

Het hoofprogramma in de Cunerakerk werd geopend door burgemeester Hans van der Pas van Rhenen, waarna directeur Maike Woldring vertelde over de aantrekkingskracht van het stadsmuseum en de kansen die het museumprogramma biedt voor toerisme in de komende jaren. Tot slot nam Michiel van der Schaaf de aanwezigen mee in de plannen van het RBT voor 2022 en de passage van La Vuelta Holanda in augustus.

Agenda Bestemming Heuvelrug

Voorafgaand aan de afsluitende netwerkborrel werd ook de Agenda Bestemming Heuvelrug 2022-2025 toegelicht als nieuwe strategie voor de gebiedsmarketing van de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei na corona. 

"Als we willen dat de gastvrijheidseconomie ook in de toekomst op een goede manier blijft bijdragen aan een fijne leefomgeving, dan moeten we nu koers bepalen”, lichtte RBT-directeur Van der Schaaf daar over toe. "Daarom hebben we met marktpartijen en overheden afgelopen periode gewerkt aan een meerjarige agenda. We willen daarmee enerzijds de recreatiesector laten herstellen en verder versterken, en anderzijds kwetsbare plekken beschermen.”

Meer informatie is te lezen op agenda2022-2025.opdeheuvelrug.nl.
Trefwoorden: Heuvelrug, vallei, toerisme, recreatie, beleid, agenda

CELTH
 





||| Nieuws |||

29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...
08/02/24
Bewonerscampagne Amsterdam laat bijzondere gezichten zien
Woensdag 24 januari lanceerde amsterdam&partners de nieuwe bewonerscampagne ‘Amsterdam verruimt je blik’, een campagne die het gevoel van trots bij Amsterdammers vergroot door de rijkdom aan perspectieven en initiatieven van Amsterdammers in beeld te brengen.
06/02/24
Ludieke zomercampagne Visit Zuid-Limburg: Don’t Vlaai Away
Don’t Vlaai Away is de ludieke aftrap van de zomercampagne van Visit Zuid-Limburg. De Limburgse DMO wil hiermee Nederlanders verleiden hun vakantie in eigen land te vieren en is een knipoog naar de Europese erkenning van de Limburgse vlaai als beschermd streekproduct.
01/02/24
Brabant zet vol in op bezinningstoerisme met Ons Kloosterpad
De toekomst van Ons Kloosterpad in de provincie Noord-Brabant is veiliggesteld. De provincie Noord-Brabant, Vereniging Samenwerkende Kloosters en Visit Brabant hebben daartoe een overeenkomst gesloten.
01/02/24
Apollo zet webportaal op voor reisagenten
Nu gaat de touroperator ook live met Apollo Partner Web die het mogelijk maakt voor lokale reisbureaus en agenten om klanten direct in te boeken.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...