Geplaatst op: 07-04-2022
Auteur: Marc Gerlings
NRIT
Publicatie: R&T 2022-1

Eden Hotels haalt investeerder binnen voor Europese groei

Interview met Léon Dijkstra

Eden Hotels haalt investeerder binnen voor Europese groei
Het Babylon Hotel in Den Haag is ook onderdeel van Eden Hotels.

KSL Capital Partners heeft een meerderheidsbelang verworven in het Nederlandse Eden Hotels. Léon Dijkstra blijft algemeen directeur. De gezamenlijke ambitie is om Eden Hotels verder uit te bouwen van een Nederlands tot een Europees hotelbedrijf. Daarom stelden we Léon Dijkstra kritische vragen over de toekomstplannen.

Eden Hotels bestaat uit 14 hotels in Nederlandse stadscentra met bijna 2.000 hotelkamers, waarvan het merendeel zich in Amsterdam bevindt (6). Het exploiteert bekende hotellocaties zoals het bijna 400 kamers tellende Eden Hotel Amsterdam en het Hard Rock Hotel Amsterdam American. Het bedrijf bestaat 75 jaar. Op dit moment heeft het bedrijf meer dan 500 mensen in dienst in de hotels en het centrale kantoor.

Het toetreden van KSL als partner geeft Eden toegang tot de internationale kennis en ervaring van KSL binnen de internationale gastvrijheidsindustrie. Die omvat meer dan 30 jaar ervaring in verschillende reis- en vrijetijdsbedrijven. Tevens geeft het toegang tot de financiële middelen van KSL om zowel in de bestaande portefeuille verder te investeren, als ook om het Eden-platform uit te bouwen tot een Europese speler door de acquisities van hotels in stadscentra in andere Nederlandse en Europese bestemmingen.

"Ondernemen in deze tijd gaf mij juist veel energie, omdat het extra beroep doet op creativiteit en inventiviteit.”

Léon Dijkstra, aandeelhouder en CEO: "We zijn erg enthousiast om samen te werken met KSL. Dit is een geweldig nieuw hoofdstuk voor Eden Hotels. We kijken ernaar uit om ons bedrijf verder te laten groeien binnen Europa. We zijn er sterk van overtuigd dat ons bedrijf, Eden Hotels, zal profiteren van de internationale expertise en ervaring van het KSL-team, terwijl we tegelijkertijd onze kernwaarden en DNA behouden”.

Martin Edsinger, Principal bij KSL Capital Partners, vult aan: "We zijn er bijzonder trots op nu partner te zijn van dit toonaangevende familiebedrijf. Eden heeft een prachtige groep hotels in Nederlandse stadscentra. We zien een geweldige mogelijkheid om de ‘Love City Life’-strategie van Eden verder te ontwikkelen en uit te breiden, zowel in Nederland als in Europa.”

Léon Dijkstra

Léon Dijkstra

Het is een bijzondere stap voor deze keten. Daarom vroegen we Léon Dijkstra naar de toekomstplannen.

Nu een investeringsmaatschappij instapt, wat is nu mogelijk dat eerst onmogelijk was?
"Het partnership met KSL maakt het mogelijk om de investeringen in onze huidige hotel portfolio uit te voeren en om kansen te benutten die gaan komen. Financiële slagkracht is een belangrijk competitief voordeel. Daarnaast is KSL expert in de hotellerie en zullen we gebruik kunnen maken van hun uitgebreide ervaring en expertise.”

Op hoeveel vestigingen mikt Eden in de komende 5 jaar?
"We gaan onze organisatie bouwen op een ambitie om te groeien tot 40 à 60 hotels in Europa. De focus richt zich op omliggende landen. De mogelijkheden die zich voordoen zullen worden beoordeeld. Onzeker is waar we de eerste buitenlandstap zullen maken.”

Amsterdam is het epicentrum voor Eden. Het is ook de stad die als het om hotels gaat het hardst is getroffen door de pandemie. Is het geld nodig voor de cashflow of voor investeringen voor de toekomst?
"Zonder KSL zouden we als Eden gezond de crisis door gekomen zijn, mede met hulp door de overheid en banken. Er zou echter weinig tot geen cash over zijn om onze ambities te realiseren. Dus het partnership met KSL is gericht op het versneld uitvoeren van het huidige wensenlijstje en het realiseren van genoemde ambities.”

"We gaan onze organisatie bouwen op een ambitie om te groeien tot 40 à 60 hotels in Europa”

Kennis is macht. Wat brengt KSL in dat het verschil kan maken in de Nederlandse en daarna Europese gastvrijheidsindustrie?
"KSL investeert enkel in de toeristische industrie en is daarin de grootste ter wereld. Zij kennen de branche door en door en op basis van die kennis maken zij investeringsbeslissingen. Die kennis gaat ons helpen te kiezen uit de kansen die komen gaan.”

Eden wil graag zijn kernwaarden behouden maar er komt ook een Amerikaanse manager over (Drew Heimbrock). Zal Eden toch een andere kant opgaan?
"De kernwaarden zijn de basis waarom KSL in Eden heeft geïnvesteerd. Er is ons alles aan gelegen deze kernwaarden te bewaken, ook als we gaan groeien. Een Amerikaanse collega helpt om de kernwaarden verder te ontwikkelen en voor te sorteren op onze reis Europa in.”

De pandemie duurt waarschijnlijk nog een paar jaar. Waarom is de hotelmarkt dan toch interessant om te ontwikkelen?
"Voor de pandemie zat de hotelmarkt vanuit investeringsperspectief op slot. In een onzekere tijd moet je zo goed mogelijk kunnen inschatten wat er gaat gebeuren. Juist dan hebben kennis en ervaring een meerwaarde. Ons bedrijf heeft een langetermijnperspectief, waar crises onderdeel van zijn. We zijn goed bekend met de goede en ook de slechte tijden in de hotellerie en beschouwen dat feitelijk als normaal.”

De pandemie maakt het ondernemen met hotels erg moeilijk. Dan is er vast ook een persoonlijke motivatie om creatief en ondernemend te blijven. Wat vormt die motivatie?
"Een crisis is vanuit professioneel perspectief heel interessant, ondanks dat de down-side beangstigend is. Deze crisis is een daadwerkelijke duurzaamheidtest. En dan is het goed om te zien dat ons fundament ijzersterk is. Mijn werk en ondernemen in deze tijd gaf mij juist veel energie, omdat het een extra beroep doet op creativiteit en inventiviteit.”

De strategie tot nu toe is om te kiezen voor Nederlandse steden met de communicatieboodschap ‘Love City Life’. Blijft dat of gaat Eden ook naar het landelijk gebied?
"Love City Life is wat we doen en blijven doen!”

De ervaring in leisure met investeringsmaatschappijen is dat er snel waarde wordt toegevoegd en dan wordt het merk of aandeel doorverkocht. Is dat ook het doel van KSL?
"KSL investeert alleen in de toeristische industrie. Zij snappen dat de waarde van een onderneming een combinatie is van blije collega’s en tevreden gasten. In tegenstelling tot vele andere investeringsmaatschappijen investeren zij daadwerkelijk in de business en het menselijke kapitaal.”

Het Hard Rock Hotel Amsterdam American.

Het Hard Rock Hotel Amsterdam American.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, investeringen

CELTH
 






||| Nieuws |||

15/04/24
Minke Rabaut in workshop 3ST
Minke Rabaut van Impuls Zeeland is toegevoegd aan de workshop 3ST tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024, op 18 april in Vlissingen
15/04/24
Uitstoot industrie omlaag maar luchtvaart omhoog
In 2023 was de uitstoot van de Nederlandse bedrijven binnen het Europese Emissiehandelssysteem (EU ETS) 13,2% lager dan in 2022. In tegenstelling tot de luchtvaart die noteerde een stijging van 11%.
15/04/24
Inchecken met betaalpas in buurtbus
In- en uitchecken met de betaalpas nu ook mogelijk in alle buurtbussen van vervoerder Arriva.
15/04/24
Exclusief voor leden
Hilton beste werkplek voor vrouwen in de Nederlandse hotelbranche
Hotel- en resortketen Hilton heeft de zesde positie behaald op de Great Place to Work for Women-lijst, samengesteld door de organisatie Great Place to Work. Hiermee is het hotel de hoogst genoteerde werkplek voor vrouwen binnen de Nederlandse hotelbranche.
15/04/24
Resort Lexmond van TopParken officieel geopend
Zaterdag 13 april vond de officiële opening van Resort Lexmond van TopParken plaats. Het vakantiepa...
12/04/24
Bas Maes gedeputeerde Brabant voor vrijetijdseconomie
Bas Maes (SP) is benoemd als gedeputeerde voor de provincie Noord-Brabant. Bas Maes zal zich voor de komende 3 jaar van deze bestuursperiode inzetten voor de portefeuille Energie, Cultuur, Sport, Erfgoed en voor de Vrijetijdseconomie.
12/04/24
DierenPark Amersfoort opent grootste zonnecarport van de gemeente
Zonnecarport geopend met 522 zonnepanelen bovenop de parkeergarage van Dierenpark Amersfoort. De groene stroom levert op zonnige dagen het gehele stroomgebruik van het park.
12/04/24
Exclusief voor leden
Ierse succesroute bestaat tien jaar Wild Atlantic Way
Ierlands populaire toeristische route de Wild Atlantic Way is een echt succesverhaal in de toeristische sector. Opvallend, de route viert nu pas zijn tiende verjaardag.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...