Geplaatst op: 31-03-2022
Auteur: redactie
NRIT Media

KLM en Thalys maken trein aantrekkelijker voor intercontinentale en Europese transferpassagiers

KLM en Thalys maken trein aantrekkelijker voor intercontinentale en Europese transferpassagiers

KLM en Thalys hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor het doorontwikkelen van het Air/Rail-product, zodat het aantrekkelijker wordt voor klanten om hier gebruik van te maken. Doel is om het aantal klanten dat met de trein van Brussel naar Schiphol (v.v.) reist om daar over te stappen op een KLM-vlucht, te vergroten.

 

KLM biedt al langer de mogelijkheid om het traject Brussel-Schiphol met de hogesnelheidstrein Thalys af te leggen om vervolgens over te stappen op het vliegtuig (en vice versa). 

 

Alleen het boekbaar maken van de trein is echter niet genoeg om te voldoen aan de behoeften van transferpassagiers. Het overgrote deel van de overstappende reizigers maakt nog steeds gebruik van de Air/Air-verbinding. Daarom is het nodig om nu de volgende stap te zetten en Air/Rail verder te ontwikkelen. Hiermee geven we invulling aan de Actieagenda Trein en Luchtvaart, zoals opgesteld met partners in 2020.

 

Wat gaan KLM en Thalys doen?

Er is een aantal voorwaarden voor een succesvolle vervanging gedefinieerd, die zowel door de trein- als luchtvaartsector worden onderschreven:

  1. Internationale treinen moeten stoppen op Schiphol;     
  2. De aankomst en vertrektijden van Air/Rail sluiten op elkaar aan;
  3. De IT-systemen van luchtvaart- en spoorwegmaatschappijen moeten met elkaar        kunnen communiceren (onder andere voor check-in, boarden, omboeken passagier bij verstoringen, enzovoorts).
  4. Daarnaast zijn een integrale bagageoplossing in de trein in de vorm van een beveiligd compartiment en een efficiënt bagageoverslagpunt op Schiphol noodzakelijk voor een snelle en comfortabele transfer;
  5. Voor passagiers die per spoor op Schiphol aankomen is er een aparte doorstroomroute naar de gate.

 

In het geval van Schiphol-Brussel voldoet Thalys al aan de eerste twee voorwaarden. Voor punt drie, het met elkaar communiceren van IT-systemen, hebben KLM en Thalys een ‘workaround’ oplossing gevonden. De stoelen die KLM inkoopt op Thalys-treinen, worden handmatig in het IT-systeem van KLM geladen. Hierdoor ontvangen klanten die met de trein reizen en onder deze oplossing vallen dezelfde service en communicatie als degenen die voor het vliegtuig kiezen.

 

Dit betekent dat klanten al op station Brussel-Zuid in kunnen checken voor de gehele reis en ook instapkaarten krijgen voor het gehele traject, zowel het gedeelte per trein als per vliegtuig. KLM zorgt ervoor dat klanten bij verstoringen worden geïnformeerd en omgeboekt, ongeacht of die de trein of het vliegtuig betreffen. Ook ontvangen zij van KLM informatie over de voorbereiding van de reis en over transfers. Deze tijdelijke oplossing zullen KLM en Thalys evalueren met onze internationale klanten.

 

Verder is het belangrijk dat reizigers hun ruimbagage al op het station kunnen inchecken en laten doorlabelen naar de eindbestemming. Daarnaast hebben zij idealiter een aparte doorstroom op Schiphol, zodat ze snel kunnen overstappen. Dit alles is nu nog niet het geval. Over de invulling van deze voorwaarden is KLM nog in gesprek met de betrokken partijen.

Trefwoorden: intercontinentale treinreizen, transfer

CELTH
 






||| Nieuws |||

23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.
12/04/24
Bas Maes gedeputeerde Brabant voor vrijetijdseconomie
Bas Maes (SP) is benoemd als gedeputeerde voor de provincie Noord-Brabant. Bas Maes zal zich voor de komende 3 jaar van deze bestuursperiode inzetten voor de portefeuille Energie, Cultuur, Sport, Erfgoed en voor de Vrijetijdseconomie.
11/04/24
Marieke Braber spreker workshop Vakantieparken en trends
Jos van der Sterren heeft bij zijn workshop over vakantieparken een stevige side-kick naast zich in de vorm van Marieke Braber. Het is weer een sterke aanvulling in het programma van Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
09/04/24
Campagne Varen doe je samen afgetrapt
Tijdens de Veiligheidsdag aan de Eem heeft gedeputeerde Rob van Muilekom voor de provincie Utrecht d...
05/04/24
Ambitie Utrechts Landschap 10.000 bomen planten
Om de natuur te versterken wil natuur- en beheerorganisatie Utrechts Landschap komend jaar ruim tien...
03/04/24
Exclusief voor leden
Welke bekers mogen op festivals?
Het festivalseizoen is weer begonnen. Met Pasen stonden vele tienduizenden festivalliefhebbers weer in de tent of op de festivalweide. Vaak met een drankje in de hand. Maar hoe zit het ook alweer met die drinkbekers? Is wegwerpplastic helemaal in de ban of zit het genuanceerder?

||| Agenda |||

06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...