Geplaatst op: 24-03-2022
Auteur: Redactie
NRIT Media

Consumptie huishoudens groeit met ruim 11 procent in januari

Consumptie huishoudens groeit met ruim 11 procent in januari

In januari 2022 hebben consumenten 11,1 procent meer besteed dan in januari 2021, meldt het CBS. Ze gaven vooral meer uit aan diensten en duurzame goederen. In vergelijking met januari 2020 besteedden consumenten 2,9 procent minder in januari 2022. De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Volgens de CBS Consumptieradar waren de omstandigheden voor de consumptie in maart minder gunstig dan in januari.


Consument besteedt meer aan diensten en duurzame goederen

Consumenten hebben in januari, voor prijsveranderingen gecorrigeerd, 12,4 procent meer uitgegeven aan diensten, zoals telefoon- en internetabonnementen, verzekeringen, een bezoek aan de kapper, een restaurant of een voetbalwedstrijd, dan in januari 2021. De horeca, pretparken, theaters, bioscopen en dierentuinen waren tot en met 25 januari weliswaar dicht, maar in januari 2021 waren deze bedrijven de hele maand dicht. De consumptie van diensten was in januari 2022 nog wel 5,8 procent lager dan in januari 2020. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen door huishoudens uit.

In januari hebben consumenten 27,8 procent meer besteed aan duurzame goederen dan in januari 2021. Vooral aan kleding, schoenen, woninginrichtingsartikelen en elektrische apparatuur hebben ze meer uitgegeven. Van 19 december 2021 tot en met 14 januari 2022 waren de meeste niet-essentiële winkels dicht. Vanaf medio januari mochten de niet-essentiële winkels tot 17 uur open zijn. Daarmee waren de coronamaatregelen minder streng dan een jaar eerder, toen winkels de hele maand gesloten waren. 

Ook was er toen nog geen click & collect; in tegenstelling tot in januari 2021 was het in januari 2022 mogelijk producten online te bestellen en vervolgens op te halen in de winkel. In januari 2022 waren de bestedingen aan duurzame goederen 2,9 procent lager dan in januari 2020.

Gecorrigeerd voor prijsveranderingen hebben consumenten 0,7 procent meer gespendeerd aan overige goederen, zoals gas, elektriciteit, motorbrandstoffen en persoonlijke verzorgingsproducten dan in januari 2021. Consumenten verbruikten minder energie en gaven minder uit aan motorbrandstoffen, maar aan persoonlijke verzorgingsproducten werd meer besteed dan een jaar eerder. Ten slotte hebben consumenten 0,8 procent minder besteed aan voedings- en genotmiddelen dan in januari 2021. 

Twee weken geleden meldde het CBS dat het verkoopvolume van de detailhandel in januari bijna 14 procent groter was dan in januari 2020. Het volume van de non-foodsector groeide met 53 procent en dat van de foodsector kromp met bijna 4 procent. Deze cijfers zijn ook gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen.


Omstandigheden consumptie in maart minder gunstig

Het CBS publiceert elke maand ook over de omstandigheden voor de consumptie in de consumptieradar. De consumptie door huishoudens hangt onder meer samen met de verwachtingen van consumenten, de situatie op de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van hun vermogen. De indicatoren in de radar hangen goed samen met de consumptie door huishoudens, maar een verbetering van de omstandigheden betekent niet per se een hogere groei van de consumptie.

Volgens de consumptieradar waren de omstandigheden voor de consumptie in maart minder gunstig dan in januari. Dit komt vooral doordat consumenten pessimistischer waren over hun financiële toekomst en doordat de stijging van de beurskoersen minder groot was.

Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/consumptieradar, https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/12/consumptie-huishoudens-groeit-met-ruim-11-procent-in-januari
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: Cnsumptie huishoudens

CELTH
 





||| Nieuws |||

26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
18/03/24
Exclusief voor leden
VN stelt standaard vast om duurzaamheid van toerisme te meten
De Verenigde Naties hebben een een nieuwe wereldwijde standaard goedgekeurd om de duurzaamheid van toerisme te meten. Alle 193 leden hebben ingestemd het het zogenaamde Statistical Framework for Measuring the Sustainability of Tourism (MST).
14/03/24
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen.
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen. De platformen scoren een gemiddelde NPS van +63. De Net Promoter Score is een maatstaf voor het meten van klanttevredenheid. Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86) en Trivago de laagste (+44).
12/03/24
Inflatie daalt langzaam met een lichtpuntje voor horeca
Toch is de inflatie voor de consument nog steeds aan de hoge kant. Voor bedrijven in de vrijetijdseconomie is er een lichtpuntje. De prijzen voor onder meer groenten en vlees stijgen minder hard dan het gemiddelde inflatiecijfer.
05/03/24
Ruim 60% van de Nederlandse camperaars boekt overnachtingsplekken
Door toenemende drukte op camperlocaties is er een grote toename van het vooraf boeken van een overnachtingsplek voor camperaars om er zeker van te zijn dat er een plek is.
05/03/24
Exclusief voor leden
Transitie op het bord naar vegetarisch
De Nederlander verandert in zijn eetgewoonten. Je zal steeds meer vegetariërs en vooral flexitariërs tegenkomen. Iet s om mee rekening te houden in de horeca van hotels, attracties en andere leisure omgevingen. 25% van alle hoofdmaaltijden is vegetarisch meldt CBS na onderzoek in samenwerking met RIVM en Voedingscentrum.
29/02/24
Exclusief voor leden
Biedt LEV de oplossingen in het nieuwe reizen?
Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) maken tegenwoordig een steeds groter deel uit van het straatbeeld. Denk aan e-scooters, e-steps, e-bikes en micro-auto's. Deze voertuigen bieden kansen voor de verduurzaming van mobiliteit: ze zijn nagenoeg emissievrij en vragen minder (parkeer)ruimte. 18 partners gaan alle voordelen opzoeken in het LEVERAGE project.
27/02/24
Exclusief voor leden
Verkoop fietsen voor 80% e-bike
De e-bike verandert de fietsmarkt radicaal. De fietsverkopers ronden voor het eerst de kaap van 80% ...

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...