Geplaatst op: 24-03-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Spannende verhalenroutes als versneller van ontwikkelingen

Spannende verhalenroutes als versneller van ontwikkelingen

In de Brabantse Kempen zijn deze week vier spannende fietsroutes gepresenteerd. In elke route staat een sage of legende centraal. Zo is er een route rond Kabouterkoning Kyrie, de Witte Vos, de Gloeiige en de Dansende Katten. De opening van de routes is voor de lokale DMO’s geen eindpunt. Er zijn nog volop ideeën om de routes nog beleefbaarder te maken en ook ondernemers worden uitgedaagd aan te haken bij de thema’s. 

Bijzonder is de samenwerking tussen vier gemeenten die elk een eigen route hebben ontwikkeld maar deze ook als gezamenlijk product in de markt zetten. De routes zijn ontwikkeld in samenwerking met VisitBrabant Routebureau, Breda University of Applied Sciences (BUas) en de lokale toeristische marketingorganisaties en gemeenten. 

Regionaal denken vanuit je eigen gemeente centraal

Directeur Heleen Huisjes was heel erg enthousiast over het Kempische initiatief: "Jullie lopen hiermee echt voorop. Er is veel moed voor nodig om over je eigen gemeentegrens te kijken door samen op te trekken. Daarmee maak je het verhaal groter en zo trek je andere bezoekers.” Volgens Jim Steenbakkers van Visit Eersel staat regionaal denken vanuit je eigen gemeente hierbij centraal. "We hebben elk een eigen route ontwikkeld en gefinancierd maar wel met een gezamenlijke visie.” Doel van de vier DMO’s was om bezoekers langer vast te houden en op de routes meer beleving en kwaliteit te bieden. "We willen voor ondernemers ook veel afstapmomenten creëren. Zij kunnen aan ‘gewone’ producten, denk aan chocolaatjes of bier, meer waarde toekennen door ze in het verhaalthema te plaatsen.” 

SpannendeRoutes

Met verhalen mensen raken

De spannende fietsroutes lopen over de het bestaande knooppuntennetwerk maar voegen wel degelijk iets toe. Wethouder Kox van de gemeente Eersel: "We hebben heel veel mooie routes maar wilden ook iets dat mensen raakt.” Volgens lector Moniek Hover van de Breda University zit beleving zowel in mensen als locaties. "Verhalen zorgen voor de verbinding tussen mensen en de locaties.” Hover heeft samen met de lokale DMO’s de verhalen en de routes ontwikkeld. "Daarbij was het belangrijk het verhaal, de route en de ondernemerslocaties logisch met elkaar te verbinden.” Die ondernemerslocaties zijn belangrijk als startplek, voor eten en drinken, winkelen en aanvullende activiteiten. 

SpannendeRoutes


De routes zijn tussen de 22 en 30 kilometer lang en voor jong en oud geschikt. Bij alle startpunten van de routes staat een speciaal informatiepaneel met daarop het streekverhaal en de route. Op de route treedt de fietser in de voetsporen van een van de karakters uit deze spannende verhalen.  Toch zijn sommige routes minder interessant voor kinderen zoals het verhaal De Witte Vos over de smokkelroutes. Daarentegen is het sprookje van Kabouterkoning Kyrie weer heel erg op kinderen en vakantievierende gezinnen gericht. Deze laatste route heeft ook een kort rondje van 4,8 kilometer langs een al bestaande kabouterroute. 

Routes als aanjager voor nog veel meer ontwikkelingen

De nu gepresenteerde routes zijn geen eindpunt. De lokale DMO’s willen langs de routes nog heel wat ontwikkelen. Zo komen er langs de Kabouterkoning Kyrie-route nog verhalentafels en herkenbare belevingspunten. Ondernemers kunnen aanhaken met eigen ideeën en in de toekomst een kabouterkeurmerk krijgen. Voor de kinderen ligt er een kabouterpaspoort in het verschiet. In Bergeijk hebben ze rond de route van de Dansende Katten nog deze maand een brainstorm met ondernemers en willen ze op lelijke fabriekshallen langs de route levensgrote afbeeldingen van katten en heksen schilderen. Rond de route van de Gloeiige heeft de horeca van Vakantiepark Ter Spegelt al een Gloeiig biertje gebrouwen. Langs deze route komen levensgrote Art in Nature projecten en een levensgroot beeld van Sint Lucia. 


Link: https://partners.visitbrabant.com/over-ons/pers/streekverhalen-komen-tot-leven-met-vier-nieuwe-fietsroutes-in-de-kempen
Trefwoorden: dagrecreatie, routes, fietsroutes, fietsknooppuntroutes, noord-brabant, beleving, storytelling, dmo's

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...