Geplaatst op: 09-03-2022
Auteur: redactie
NRIT Media

Center Parcs maakt aanbod in restaurants nog duurzamer en gezonder

Center Parcs en Albron leggen duurzame ambities vast in CSR Charter

Center Parcs maakt aanbod in restaurants nog duurzamer en gezonder

Center Parcs spant zich in voor een nog gezonder en duurzamer aanbod op de menukaart in haar restaurants en van de voedingsmiddelen in de Food Stores en de personeelsrestaurants. Samen met haar horecapartner in Nederland en België, Albron, heeft Center Parcs deze ambitie vastgelegd in een CSR Charter. Deze stap leidt tot minder voedselverspilling en een groter aanbod in ecologische-, vegetarische-, veganistische en lokale voedingswaren. Zowel medewerkers als gasten van Center Parcs profiteren hierdoor van meer keuze op het gebied van lekker en gezond eten.  

 

Het Charter sluit aan bij de ambitie van Center Parcs om een nieuwe standaard te zetten in de recreatiesector. Door de introductie van restaurants met meer verantwoorde keuzes en nieuwe vormen van beleving, wil het bedrijf een omgeving creëren waarin gasten kunnen genieten van gastvrijheid en eten en drinken van hoge kwaliteit. Bovendien past verduurzaming bij het groene karakter van Center Parcs en haar Market Dome, het groene hart van elk park. Sinds de bouw van de eerste Market Dome in 1986 biedt de centrale ontmoetingsplek ruimte aan vele subtropische planten, bomen en dieren. De Market Dome staat symbool voor een prettig klimaat voor mens en dier en voor een omgeving waar flora en fauna opnieuw ruimte krijgen, nadat ze op hun eigen plek in de wereld niet verder konden leven.

 

Sterke focus op innovatie en duurzaamheid

Met het CSR Charter, dat vandaag is ondertekend door Erwin Dezeure, CSR Director van Center Parcs Europe, en Jan Willem Hilbron, Algemeen Directeur Albron, is een nieuwe mijlpaal bereikt. "Aandacht voor duurzaamheid en het verkleinen van onze ecologische voetafdruk zijn belangrijke pijlers van Center Parcs”, vertelt Erwin Dezeure. "Het is hiervoor noodzakelijk om te blijven innoveren op het vlak van food en catering. Bovendien spelen we graag in op de veranderende behoeften van onze klanten, die we graag naast lekkernijen nog meer gezonde, vegetarische en vegan opties bieden. Met de ondertekening van het CSR Charter zetten we een nieuwe stap voorwaarts in het bereiken van onze doelstelling om Center Parcs nóg duurzamer en gezonder te maken.”

 

Samenwerking met Albron

Horecapartner Albron ondersteunt Center Parcs bij de verduurzaming van de voedselketen in Nederland en verschillende parken in België. Als onderdeel van het strategische partnership met Center Parcs is Albron sinds 2010 verantwoordelijk voor het beheer van de restaurants en Food Stores in de parken van Center Parcs in deze landen. "Center Parcs en Albron delen dezelfde ambities op het gebied van innovatie en het vergroten van de gastbeleving”, vertelt Jan Willem Hilbron. "Als onderdeel van het CSR Charter gaan we ons nog sterker richten op het verduurzamen van onze Food en Restaurant-concepten, met een sterke focus op streekgebonden en provinciale producten. Tegelijkertijd gaan we er alles aan doen om onze processen te verduurzamen, onder meer door het scheiden van afval, het verduurzamen van onze verpakkingen en het beperken van voedselverspilling.”

 

CSR Charter

Center Parcs heeft zich in het Charter in heel Europa verbonden aan zeven doelstellingen, gericht op duurzaamheid en gezondheid. Met behulp van Albron leidt dit in Nederland en België tot de volgende acties:

  1. Meer duurzaam eten aanbieden: er ligt een sterke focus op producten uit de streek. Albron werkt samen met tal van lokale partners en voldoet aan alle Europese regelgeving inzake dierenwelzijn. Zo gebruikt ze uitsluitend vrije uitloop-eieren en wordt uitsluitend vis van het keurmerk ‘Good Fish Foundation’ aangeboden. In alle restaurants staan talrijke vegetarische en/of vegan maaltijden op het menu en 80 procent van de groente en fruit heeft het keurmerk ‘On the way to Planet Proof’. Ook het aanbod van foodproducten in de Market Dome van Center Parcs wordt steeds ‘groener’.
  2. Afval beperken: in de restaurants zijn sorteerfaciliteiten beschikbaar om de doelstelling van 70 procent afvalscheiding te realiseren. Ook wordt ingezet op recycling en worden sinaasappelschillen, oud frituurvet en koffiedrab afzonderlijk ingezameld om als grondstof te gebruiken voor nieuwe producten, zoals zeep en biodiesel. Via een biovergister wordt ander organisch afval omgezet in energie, waarmee bijvoorbeeld extra warmte van de Market Dome wordt gegenereerd. Door de samenwerking met ‘Too Good to Go’ worden dagelijks pakketten met overtollige producten aangeboden aan consumenten, waardoor elke maand minstens 1.000 kg CO2 bespaard wordt.
  3. Verbod op wegwerpplastic: er is een verbod op het gebruik van wegwerpplastics, zoals plastic rietjes, roerstaafjes, bekers en zakjes. Daarnaast wordt al het overige plastic afval gesorteerd met als doel dit te recyclen.
  4. Stimuleren van vitaliteit: Klanten krijgen meer keuze uit gezonde en vegetarische alternatieven. Ook is er veel aandacht voor het verminderen van het zout-, suiker- en vetgehalte in maaltijden en foodproducten, en bevatten vrijwel alle dranken voor kinderen 0 procent toegevoegde suiker. Daarnaast levert Albron een bijdrage aan de vitaliteit van medewerkers door dezelfde opties aan te bieden in personeelsrestaurants.
  5. Bewustwording van gasten en medewerkers: Albron werkt mee aan de organisatie van een jaarlijkse sportdag voor medewerkers en events als Earth Hour, Biodiversity Day en World Cleanup Day.
  6. Het ondersteunen van partnerships: Albron ondersteunt partnerships van Center Parcs met organisaties als het Wereld Natuur Fonds, Stichting de Opkikker en Beyond the Moon.
  7. Green Key-criteria: Albron voldoet aan de Green Key-criteria en doet er alles aan deze te behouden.
Trefwoorden: duurzaam, gezond, CSR Charter

||| Blogs |||

01/12/22
Drie “misverstanden” op weg naar klimaatneutraal toerisme
Dat de toeristische sector voor een enorme verduurzamingsopgave staat moge inmiddels duidelijk zijn ...
12/07/22
Het roer om!?
Het roer om!?
12/07/22 · Duurzaam toerisme · Guido Aerts | Lees meer
Minstens sinds de start van de pandemie maar zeker sinds het ingaan van de versoepelingen is de zoge...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/01/23
Kampeerauto van het jaar 2023 bekend!
Nederlandse camperaars hebben als Kampeerauto’s van het jaar 2023 gekozen voor de Tonke EQV, de Affinity Duo, de Knaus Tourer Van 500 MQ en de Frankia Neo-i. Dat zijn respectievelijk een camperbusje, een buscamper, een half integraal en een integraalcamper.
17/01/23
Exclusief voor leden
Hoe komen we tot een eerlijke prijs voor reizen
Het grote probleem voor de reisbranche is dat vliegreizen relatief goedkoop zijn. Er zit geen belasting op kerosine en de maatschappelijke schade komt niet in de ticketprijs tot uitdrukking. Kan een werkelijke prijs voor vliegen helpen? Elske Doets (Doets Reizen), Stef Driessen (ABN-AMRO), Paul Peeters (BUas), Fenny Koppen (Riksja) en Florian Reuter (Impact Institute) gingen in debat over true pricing.
22/12/22
Kennis over de fietser gekoppeld aan Leisure Leefstijlen
Dankzij bundeling en verrijking van onderzoek weten we veel over de recreatieve fietser. Om deze kennis verder uit te breiden liet het Fietsplatform De Afdeling Onderzoek beschikbare gegevens koppelen aan de Leisure Leefstijlen. Dit model deelt Nederlanders in zeven groepen (kleuren) in op basis van hun vrijetijdsmotieven en -gedrag.
22/12/22
Rotterdam The Hague Airport blijft binnen geluidsruimte
Rotterdam The Hague Airport is dit gebruiksjaar (1 november 2021 tot en met 31 oktober 2022) binnen de vergunde geluidsruimte gebleven.
05/12/22
Eén Europees luchtruim zorgt voor minder CO2-uitstoot
De KLM steunt de plannen voor één Europees luchtruim het zogenaamde Single European Sky 2+. Daardoor zijn directere vluchtroutes mogelijk en wordt zowel brandstof als CO2 bespaard.
21/11/22
Exclusief voor leden
Booking.com verbetert Duurzaam Reizen-programma met footprint over luchtvaart
Booking.com voegt productfuncties toe aan het Duurzaam Reizen-programma. Het programma is een jaar geleden gestart zodat consumenten bewustere keuzes kunnen maken voor hun reis. Onder meer is een filter toegevoegd over de belasting van vliegreizen naar het vakantiehuis. Als vernieuwing zijn ook drie niveaus gemaakt in het programma.
02/11/22
KHN slaat handen ineen met Too Good to Go om voedselverspilling in de horeca te voorkomen
Ondernemers die aangesloten zijn bij Koninklijke Horeca Nederland (KHN) worden sinds deze maand acti...
28/10/22
RIU Hotels & Resorts gaat voor kooivrij inkoopbeleid kippeneieren
RIU Hotels & Resorts, een hotel-brand van TUI met het hoofdkantoor in het Spaanse Mallorca, wil eind 2025 een volledig kooivrij inkoopbeleid voor alle soorten kippeneieren die door RIU hotels over de hele wereld worden gebruikt. RIU Hotels & Resorts heeft 100 accommodaties in meer dan 20 landen.