Geplaatst op: 08-03-2022
Auteur: Marc Gerlings

Meer vrouwelijke ondernemers maar nog veel ongelijkheid

Internationale vrouwendag

Meer vrouwelijke ondernemers maar nog veel ongelijkheid
Het aantal vrouwelijke ondernemers in Nederland stijgt fors, van 441.734 in 2013 tot 715.383 in 2022, een toename van 62%. Dat lijkt mooi maar: "Er is echt nog werk aan de winkel als we streven naar gelijkheid tussen mannen en vrouwen," meldt Josette Dijkhuizen. Ze legt uit waarom.

Het aandeel vrouwen op het totaal aantal ondernemers stijgt veel minder hard, van 51 vrouwen op 100 mannen in 2013 (34%) tot 59 op 100 in 2022 (37%). Dit blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel.

Dr. Josette Dijkhuizen, gespecialiseerd in ondernemersvraagstukken, laat op Internationale Vrouwendag 2022 haar licht schijnen op vrouwelijk ondernemerschap: "Het verschil met mannen is kleiner geworden en het aandeel vrouwen in topfuncties is langzaam gestegen, blijkt uit de laatste Emancipatiemonitor uit 2020. Aan de andere kant, het verschil in uurloon van vrouwen en mannen is gelijk gebleven en nog steeds nemen vrouwen het leeuwendeel van de (mantel)zorgtaken op zich. Er is dus echt nog werk aan de winkel als we streven naar gelijkheid tussen mannen en vrouwen."

Overigens wordt de veronderstelling dat vrouwen meer parttime gaan ondernemen als ze kinderen krijgen, niet bevestigd door de KVK-data. Er zijn over de gehele linie wel meer vrouwen dan mannen die parttime ondernemen (het percentage vrouwelijke parttime ondernemers is ruwweg 10% hoger), maar er is geen duidelijke stijging te zien vanaf 30 jaar.

De KVK-cijfers onderschrijven ook niet de conclusie uit een recent ABN AMRO-onderzoek dat vrouwen vaker en eerder stoppen met hun onderneming dan mannen. De verhouding stoppers per 100 starters tussen mannen en vrouwen geeft door de tijd heen een vergelijkbaar beeld te zien. Gemiddeld stoppen zelfs iets meer mannen dan vrouwen.

Sociaal ondernemerschap

Volgens Dijkhuizen blijven vrouwen op het gebied van ondernemerschap de komende jaren in opmars. "De toename gaat zich de komende jaren nog verder ontwikkelen, verwacht ik. Zeker met het oog op het toenemend belang van sociaal ondernemerschap en het groeiend aantal sociale ondernemers in Nederland."

Dijkhuizen stelt dat er voldoende aangrijppunten zijn om vrouwelijk ondernemerschap te stimuleren. "Vrouwen en mannen zijn gelijkwaardig maar verschillend. Ze hebben verschillende bedrijven, doen dingen op een andere manier en communiceren vaak wat anders. Die diversiteit kunnen we stimuleren en omarmen zodat ondernemers hun eigenheid goed kunnen inzetten."

Sectoren

Uit de KVK-cijfers blijkt dat de meesten vrouwelijke ondernemers zijn te vinden in ‘zakelijke diensten’ (24% in 2021) en ‘gezondheid’ (19%). ‘Persoonlijke dienstverlening’ (12%) is met enige afstand derde. 
"Nog steeds is het beeld dat vrouwelijke ondernemers vooral werkzaam zijn in de sector persoonlijke dienstverlening, zoals schoonheidsverzorging en haarverzorging, maar dat moeten we toch echt nuanceren", stelt Dijkhuizen. "Van alle ondernemers in deze sector is weliswaar het overgrote deel vrouw, maar binnen de gehele groep vrouwelijke ondernemers is maar 12% van hen in deze sector actief."

Advies aan onderneemsters: kijk breder dan vrouwelijk rolmodel

Dijkhuizen heeft tenslotte nog enkele adviezen aan vrouwen die graag willen gaan ondernemen: ‘Laat je niet beperken door het feit dat je wellicht geen vrouwelijk rolmodel hebt of door het adagium dat vrouwen geen toegang hebben tot kapitaal. Veel bedrijven starten met zeer beperkt budget en kijk naar de kansen, die zijn er! Als we blijven benadrukken dat vrouwen geen of beperkt toegang hebben tot kapitaal dan werkt dat mogelijk als een te grote belemmering om te starten. Dat wil niet zeggen dat die barrière er niet is, die is er wel degelijk, maar laten we veel meer inzetten op de kansen die er wel zijn. Tenslotte heeft niet iedere starter een ton nodig om een begin te maken."

Wil je als vrouw weten hoe je aan kapitaal komt voor een onderneming? We vroegen KVK om extra advies en dat vind je hier: Financiering voor start-ups van vrouwen.
Trefwoorden: ondernemen, bedrijf, vrouw

CELTH
 





||| Nieuws |||

20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...
08/02/24
Bewonerscampagne Amsterdam laat bijzondere gezichten zien
Woensdag 24 januari lanceerde amsterdam&partners de nieuwe bewonerscampagne ‘Amsterdam verruimt je blik’, een campagne die het gevoel van trots bij Amsterdammers vergroot door de rijkdom aan perspectieven en initiatieven van Amsterdammers in beeld te brengen.
06/02/24
Ludieke zomercampagne Visit Zuid-Limburg: Don’t Vlaai Away
Don’t Vlaai Away is de ludieke aftrap van de zomercampagne van Visit Zuid-Limburg. De Limburgse DMO wil hiermee Nederlanders verleiden hun vakantie in eigen land te vieren en is een knipoog naar de Europese erkenning van de Limburgse vlaai als beschermd streekproduct.
01/02/24
Brabant zet vol in op bezinningstoerisme met Ons Kloosterpad
De toekomst van Ons Kloosterpad in de provincie Noord-Brabant is veiliggesteld. De provincie Noord-Brabant, Vereniging Samenwerkende Kloosters en Visit Brabant hebben daartoe een overeenkomst gesloten.
01/02/24
Apollo zet webportaal op voor reisagenten
Nu gaat de touroperator ook live met Apollo Partner Web die het mogelijk maakt voor lokale reisbureaus en agenten om klanten direct in te boeken.
31/01/24
Exclusief voor leden
Boekingen mei- en zomervakantie +30% bij Sunweb
Januari en februari zijn misschien wel de grauwste maanden van het jaar maar het boekingsseizoen is volop in beweging. Touroperator Sunweb meldt op basis van onderzoek dat ruim 1 op de 5 personen begint hun vakantiegeluk al bij het zoeken naar de reisbestemming.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...