Geplaatst op: 17-02-2022
Auteur: Marc Gerlings

Sprong vooruit online +40% voor Visit Zuid-Limburg

"De recente cijfers zijn een gevolg van de in 2020 volledig vernieuwde website"

Sprong vooruit online +40% voor Visit Zuid-Limburg
Online succes voor Visit Zuid-Limburg na investeringen in 2020.
Met een stijging van 40% aan bezoekers en 10 miljoen bezochte pagina’s in 2021 bewijst visitzuidlimburg.nl dat de ingeslagen weg loont. De coronapandemie leidde tot veel vragen bij recreanten en die zochten dat online op. Visit Zuid-Limburg wijst voor het online succes naar de doorontwikkeling en bereiken van de nieuwe geïnteresseerden voor Zuid-Limburg.

De voornaamste stijging was te zien in het organische verkeer met een groei van 50% naar 2,2 miljoen. Dat zijn bezoekers die de website uit zichzelf - en dus gratis - vinden; niet via online campagnes of social media. 

Routes geliefd en betere filters

Door heel Nederland is er een grote vraag naar routes. Dat is ook te zien in de online cijfers van Zuid-Limburg. Het aantal bekeken routes steeg met 75% naar ruim 2,3 miljoen, ook in het voordeel van aangesloten partners. Het optimaliseren van de vindbaarheid van aangesloten partners kreeg in 2021 maximaal aandacht, meldt de DMO. Net als de doorverwijzing vanuit de social media kanalen naar visitzuidlimburg.nl. Dat en meer leidde tot de groeicijfers. Dat leidt ook tot een missie voor dit jaar en verder bij de DMO. "Een solide basis voor de toekomst om de website verder te perfectioneren."

Na het onovertroffen 2020 op het gebied van populariteit van (wandel-)routes bleek dit onderdeel in 2021 nog meer in trek te zijn. Het aantal bekeken routes op visitzuidlimburg.nl is in 2021 met 75% gestegen naar ruim 2,3 miljoen. Nieuwe filteropties - op thema, lengte en toegankelijkheid van routes zoals ‘rolstoelvriendelijk’ - zijn gretig gebruikt en wierpen hun vruchten af. Net als het stimuleren van de zichtbaarheid van aangesloten partners door sinds 2021 op de routepagina’s deze partners - gelegen op of in de buurt van de route - automatisch te tonen en vice versa.

Waar komt de stijging vandaan?

Visit Zuid-Limburg grijpt terug naar de twee jaar geleden uitgebrachte visie voor het huidige online succes. 'De recente cijfers zijn een gevolg van de in 2020 volledig vernieuwde website, ontwikkeld in aansluiting op de Visie Vrijetijdseconomie ‘Bestemming Zuid-Limburg 2030’ in opdracht van de Zuid-Limburgse gemeenten. Hierin staan ‘de grote verhalen van Zuid-Limburg’ centraal. Met als doel zowel gasten als inwoners met deze verhalen te raken en te verbinden. Daarom baseert Visit Zuid-Limburg haar website op kwalitatieve inhoud over al het unieke dat de regio te bieden heeft. Aangevuld met verbeteringen op het gebied van zoekmachine-optimalisatie en gedegen zoekwoordenonderzoek als onderdeel van de strategie.'

Om de vindbaarheid van aangesloten partners te optimaliseren is in 2021 de Visit Zuid-Limburg databank ‘Zoek in heel Zuid-Limburg’  uitgebreid en verbeterd.  Per categorie kan er nu nog gemakkelijker gefilterd worden op relevante thema’s, locaties en kenmerken. Via deze databank verzamelt 10% van de gebruikers ‘favorieten’ via de nieuwe favorietenfunctie, die vooral wordt gebruikt voor het liken en delen van routes.

Voor partners extra ontwikkelingen

Voor iedereen die het maar gebruiken wil, lanceerde Visit Zuid-Limburg de ‘Online Wegwijzer Zuid-Limburg’, een nieuwe techniek oftewel ‘widget’ die in 2021 gratis ter beschikking werd gesteld en waarmee partners via de aanbieders van deze techniek eenvoudig vindbaar zijn.
In de herfst en winter van 2021 vernieuwde Visit Zuid-Limburg de Engels- Frans- en Duitstalige websites met onder meer een uitgebreide zoekfunctie. Vanaf december is ook de informatie van aangesloten partners goed zichtbaar en vindbaar op de meertalige websites zoals routes, bezienswaardigheden, restaurants en hotels.

Social Media in de lift

Via Facebook en Instagram bereikte de DMO in 2021 dubbel zoveel bezoekers op visitzuidlimburg.nl. Tegen de trend in groeide het aantal ‘vind ik leuks’ en volgers van @visitzuidlimburg op Facebook. Het bereik via Instagram @visitzuidlimburg steeg explosief in 2021 met bijna 300% naar net geen 500.000. Dit is het aantal unieke accounts dat een van de Visit Zuid-Limburg instagram berichten ten minste 1 keer zag. Tenslotte is de hashtag #visitzuidlimburg na afgelopen jaar al bijna 80.000 maal gebruikt.

2021 conversie naar geïnteresseerden

Waar in 2020 door corona veel verkeer op zoek was naar ‘vakantie in eigen land’, ging in 2021 ook weer de aandacht uit naar vakanties in het buitenland. Daarom stak Visit Zuid-Limburg in 2021 veel energie in het bereiken van ‘nieuwe’ Zuid-Limburg geïnteresseerden. In 2022 gaat de organisatie zich richten op het behouden van deze doelgroepen en juist daar haar focus op leggen in haar marketingcampagnes. Hoofdzakelijk door in te spelen op trends en ontwikkelingen en in te zetten op het verhogen van video en reels op social media. Maar ook door resultaten te analyseren om vervolgens de website te kunnen verbeteren. In 2022 staan onder meer de optimalisatie van routes en digitale toegankelijkheid op het programma.

Opvallende feiten over 2021:

> ‘Overnachten’ is een van de meest populaire onderdelen op visitzuidlimburg.nl. Het totale aantal bekeken pagina’s is hier gestegen met 73% en de paginaweergaven van bij Visit Zuid-Limburg aangesloten accommodaties stegen met 70% naar 1 miljoen.
> Uit het hoge aantal bezoeken op de ‘Take-away-wandelingen’-pagina bleek de grote interesse in deze vorm van wandelen tijdens de lockdowns.
> De pagina met fietsoplaadpunten in Zuid-Limburg is goed gevonden.
> Het aantal consumenten-nieuwsbrief inschrijvingen via de website, is in het afgelopen jaar organisch gestegen met 44%. Dat onze online nieuwsbrief vervolgens goed is gelezen door deze nieuwe Zuid-Limburg geïnteresseerden, blijkt onder andere uit het feit dat de kliks naar visitzuidlimburg.nl uit deze mailings met 37% stegen.
 
Trefwoorden: Limburg, DMO, online, social, marketing

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...