Geplaatst op: 25-01-2022
Auteur: Marc Gerlings

Doe je het goed of niet goed met klimaatdoelstellingen? Science bepaalt je targets beter

Doe je het goed of niet goed met klimaatdoelstellingen? Science bepaalt je targets beter
Meerdere bedrijven en instellingen in toerisme hebben zich verbonden aan de klimaatdoelstellingen uit het akkoord van Parijs. De vraag is wanneer doe je het dan goed. Maria van der Heijden, Directeur-bestuurder van MVO Nederland wijst op het invoeren van science based targets.

"Bedrijven werken mee aan het behalen van maatschappelijke doelen, en maken duidelijk hoe ze dat precies doen. Daarvoor moet je doelen die een bedrijf zichzelf stelt naast ‘Parijs’ leggen, en dat is wat SBT (Science Based Targets) doet. Van buiten naar binnen. In plaats van binnen naar buiten zoals veel bedrijven dat nog doen."

"En als je zegt dat je je aan het akkoord van Parijs committeert, ben je voorgoed klaar met de discussie over doelstellingen. Bovendien zijn er heldere protocollen en afspraken over wat wel en niet meetelt, en hoe je je uitstoot en de reducties moet berekenen. Een bedrijf kan zich dus richten op het halen van het doel, in plaats van op het overtuigen van management, medewerkers, aandeelhouders en anderen die ook een mening willen hebben over klimaatdoelstellingen."

Hoe kom je los van vrijblijvendheid?

"Kortom, SBT maakt een einde aan de vrijblijvendheid. Voor scope 1 en 2 móet je in lijn blijven met de 1,5-graad doelstelling, voor scope 3 mag ‘ well below 2 degrees ’ ook. In de praktijk betekent dat mikken op maximaal 1,75 graden opwarming."

Hoe breng je het naar buiten?

Het zou nog beter zijn als er een duidelijke rapportageverplichting aan de SBT's gekoppeld zou zijn, en het zou ook mooi zijn als er voor alle sectoren kant-en-klare aanpakken en tools waren, maar tot toe zijn de Science Based Targets het beste wat we hebben.

Trefwoorden: management, klimaat, doelen, Parijs

CELTH
 






||| Nieuws |||

23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...