Geplaatst op: 04-01-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Elbers vs Ten Brink over de toekomst van vliegen

Elbers vs Ten Brink over de toekomst van vliegen
Afbeelding van A Beijeman via Pixabay

De afgelopen periode verschenen twee opmerkelijke interviews van Captains of Industry in de AD. Opmerkelijk want Pieter Elbers van KLM en Mattijs ten Brink van Sunweb kijken diametraal anders naar de toekomst van vliegen. Waar ten Brink verwacht dat we juist minder gaan vliegen voor het klimaat denkt Elbers dat niets zo flexibel en snel is als vliegen.

Trein kan vliegtuig niet verslaan

Elbers ziet niets in de plannen van de Europese Unie en nationale regeringen om op de middellange afstand de trein het te prefereren vervoermiddel te maken. "Wat Europa wil, vergt een enorme investering in infrastructuur”, stelt hij. "Dat verdien je alleen terug als er genoeg reizigers zullen zijn.” Bovendien blijft de reistijd per trein significant groter dan met het vliegtuig. "Ik ben geen tegenstander van de trein, maar het moet een adequaat alternatief zijn. Ik neem de trein als ik naar Brussel ga. Parijs? Dat vlieg ik. Londen? Vliegtuig. Ik ben één keer met de Eurostar naar Londen geweest. Duurde lang. Vierenhalf uur.’’

Luchtvaart kan duurzamer

De KLM-topman ziet veel meer heil in het verduurzamen van de luchtvaart. "Ik ga als KLM niet minder vliegen en in een hoekje zitten wachten tot het beter wordt. KLM is graag onderdeel bij de mondiale zoektocht naar een oplossing om de luchtvaart te verduurzamen.” Dat kan door de vorming van 1 Europees luchtruim, nieuwe zuinige vliegtuigen en een groter aandeel biobrandstof.”

Radicale verandering noodzakelijk

Mark ten Brink van Sunweb ziet het helemaal anders. Vooral klimaat en duurzaamheid maken volgens Ten Brink een radicale verandering in reisgedrag en vakantiegevoel onvermijdelijk. "We staan op een keerpunt. En als ik me daarin niet vergis, dan moet dat keerpunt er zo snel mogelijk komen. Dat zeg ik zowel als Mattijs, als baas van Sunweb. Het aantal vliegkilometers moet hoe dan ook omlaag.” Deze visie is bijzonder, zeker omdat ten Brink eerder bij luchtvaartmaatschappij Transavia aan het roer stond. Hij ziet dat initiatieven als biobrandstof en elektrisch vliegen belangrijk zijn maar verwacht dat deze generatie volledig schoon vliegen niet meer gaat meemaken: "De enige oplossing is minder vliegen.”

Aanbieders aan zet

Ten Brink ziet dat er nu maar een kleine groep mensen bereid is het gedrag aan te passen. En dus moeten de aanbieders de rest in beweging krijgen. "In ons aanbod zullen we steeds minder vliegvakanties opnemen, en meer reizen met bus, trein, auto of fiets; minder ver weg en kleinschaliger”, stelt hij. Ten Brink is verder voorstander van een vrijwillig persoonlijk CO2-budget. Als dat onvoldoende gebeurt kan de overheid daarin sturen. "Laat die ene vliegvakantie per jaar ongemoeid, maar ontmoedig die tweede en derde stedentrip, of het zes keer naar het vakantiehuis gaan.”

Vakantie wordt duurder

Verder vindt ten Brink dat de verplichte vakantieperiodes op de helling moeten en de vakantieperiodes veel meer over het jaar uitgesmeerd moeten worden. Om de coronaverliezen op te vangen zullen vakanties in de toekomst duurder worden en omdat reizigers steeds later boeken zullen last-minutes verdwijnen. 


De interviews in het AD zijn hier terug te lezen: Pieter Elbers en Mattijs ten Brink

Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, luchtvaart, vliegen

||| Blogs |||

28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/05/22
Exclusief voor leden
Nederland bouwt paviljoen bij wereldtentoonstelling 2025 in Osaka
Nederland doet mee aan de wereldtentoonstelling Expo 2025 in Osaka. Dat heeft de ministerraad op voorstel van minister Schreinemacher voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking besloten.
20/05/22
Aegean Airlines komt naar Eindhoven Airport
Eindhoven Airport ziet op 23 juni het eerste toestel van de Griekse luchtvaartmaatschappij Aegean Airlines landen.
20/05/22
Consumentenvertrouwen mei extreem laag net als de koopbereidheid
Consumenten bleven in mei 2022 nagenoeg even negatief als in april, toen het consumentenvertrouwen n...
20/05/22
Lichtplan Arnhem zet gevels beter in het licht
Bezoekers die 's avonds je stad binnenkomen wil je ook een aantrekkelijk stadbeeld bieden. Arnhem ma...
20/05/22
Dutch Water Week opening in Scheepvaartmuseum
De opening van de Dutch Water Week 2022 vindt plaats naast het Scheepvaartmuseum. Onder meer de optimisten liggen dan klaar om kinderen te laten kennismaken met watersport.
19/05/22
easyJet herstelt snel van pandemie
Deze zomer vliegt easyJet bijna weer op pré-coronaniveau. De ticketverkoop loopt als een speer, de omzet groeit spectaculair vanuit een diep dal en het verlies loopt scherp terug. Ook rond duurzaamheid maakt de luchtvaartmaatschappij stappen.
19/05/22
Popsector heeft meer hersteltijd nodig
De Nederlandse popsector heeft meer hersteltijd nodig dan andere culturele deesectoren om van de pandemie te herstellen. Wat is er nodig voor een florerende popcultuur?
19/05/22
Crossing Border maakt weer stap naar België
Het Nederlandse literatuur- en muziekfestival Crossing Border keert na acht jaar terug in Antwerpen.