Geplaatst op: 04-01-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Elbers vs Ten Brink over de toekomst van vliegen

Elbers vs Ten Brink over de toekomst van vliegen
Afbeelding van A Beijeman via Pixabay

De afgelopen periode verschenen twee opmerkelijke interviews van Captains of Industry in de AD. Opmerkelijk want Pieter Elbers van KLM en Mattijs ten Brink van Sunweb kijken diametraal anders naar de toekomst van vliegen. Waar ten Brink verwacht dat we juist minder gaan vliegen voor het klimaat denkt Elbers dat niets zo flexibel en snel is als vliegen.

Trein kan vliegtuig niet verslaan

Elbers ziet niets in de plannen van de Europese Unie en nationale regeringen om op de middellange afstand de trein het te prefereren vervoermiddel te maken. "Wat Europa wil, vergt een enorme investering in infrastructuur”, stelt hij. "Dat verdien je alleen terug als er genoeg reizigers zullen zijn.” Bovendien blijft de reistijd per trein significant groter dan met het vliegtuig. "Ik ben geen tegenstander van de trein, maar het moet een adequaat alternatief zijn. Ik neem de trein als ik naar Brussel ga. Parijs? Dat vlieg ik. Londen? Vliegtuig. Ik ben één keer met de Eurostar naar Londen geweest. Duurde lang. Vierenhalf uur.’’

Luchtvaart kan duurzamer

De KLM-topman ziet veel meer heil in het verduurzamen van de luchtvaart. "Ik ga als KLM niet minder vliegen en in een hoekje zitten wachten tot het beter wordt. KLM is graag onderdeel bij de mondiale zoektocht naar een oplossing om de luchtvaart te verduurzamen.” Dat kan door de vorming van 1 Europees luchtruim, nieuwe zuinige vliegtuigen en een groter aandeel biobrandstof.”

Radicale verandering noodzakelijk

Mark ten Brink van Sunweb ziet het helemaal anders. Vooral klimaat en duurzaamheid maken volgens Ten Brink een radicale verandering in reisgedrag en vakantiegevoel onvermijdelijk. "We staan op een keerpunt. En als ik me daarin niet vergis, dan moet dat keerpunt er zo snel mogelijk komen. Dat zeg ik zowel als Mattijs, als baas van Sunweb. Het aantal vliegkilometers moet hoe dan ook omlaag.” Deze visie is bijzonder, zeker omdat ten Brink eerder bij luchtvaartmaatschappij Transavia aan het roer stond. Hij ziet dat initiatieven als biobrandstof en elektrisch vliegen belangrijk zijn maar verwacht dat deze generatie volledig schoon vliegen niet meer gaat meemaken: "De enige oplossing is minder vliegen.”

Aanbieders aan zet

Ten Brink ziet dat er nu maar een kleine groep mensen bereid is het gedrag aan te passen. En dus moeten de aanbieders de rest in beweging krijgen. "In ons aanbod zullen we steeds minder vliegvakanties opnemen, en meer reizen met bus, trein, auto of fiets; minder ver weg en kleinschaliger”, stelt hij. Ten Brink is verder voorstander van een vrijwillig persoonlijk CO2-budget. Als dat onvoldoende gebeurt kan de overheid daarin sturen. "Laat die ene vliegvakantie per jaar ongemoeid, maar ontmoedig die tweede en derde stedentrip, of het zes keer naar het vakantiehuis gaan.”

Vakantie wordt duurder

Verder vindt ten Brink dat de verplichte vakantieperiodes op de helling moeten en de vakantieperiodes veel meer over het jaar uitgesmeerd moeten worden. Om de coronaverliezen op te vangen zullen vakanties in de toekomst duurder worden en omdat reizigers steeds later boeken zullen last-minutes verdwijnen. 


De interviews in het AD zijn hier terug te lezen: Pieter Elbers en Mattijs ten Brink

Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, luchtvaart, vliegen

||| Blogs |||

12/07/22
Het roer om!?
Het roer om!?
12/07/22 · Duurzaam toerisme · Guido Aerts | Lees meer
Minstens sinds de start van de pandemie maar zeker sinds het ingaan van de versoepelingen is de zoge...
28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/08/22
Hoe positioneer je je regio als wijnbestemming?
Dmo Visit Zuid-Limburg positioneert de regio graag als wijngebied. Dat doet het met routes maar om de beleving van wijn naar een hoger niveau te brengen gebeurt dat ook door lichte ondersteuning in pr van het tijdelijk Wijnrestaurant op het Land.
19/08/22
Exclusief voor leden
Hiswa te Water 2022 biedt grote diversiteit
Directeur Arjen Rahusen van de Hiswa te Water is trots dat de beurs van dit jaar alle records van de voorgaande edities in Lelystad zal verbreken. "Na twee verloren Corona jaren is het fijn dat de bedrijven in de watersport zich loyaal hebben getoond en massaal op de beurs hebben ingeschreven."
19/08/22
Inflatie raakt consument steeds harder
De Nederlandse economie is sterk uit de coronacrisis gekomen bleek twee dagen geleden uit CBS-cijfers over het eerste halfjaar maar CPB waarschuwt nu voor hoge inflatie en dat kan van invloed zijn op de aanschaf van reizen en dagjes uit.
18/08/22
Recreatiegebied Park Vliegbasis Soesterberg internationaal in beeld door Vuelta
Op zaterdag 20 augustus komt La Vuelta (Ronde van Spanje) naar Utrecht. Het wielerpeloton doorkruist het Utrechtse landschap en een tussensprint ligt precies op de oude vliegbasis Soesterberg.
18/08/22
Noord-Holland zoekt projecten voor Circulaire Innovatie Top 20
Provincie Noord-Holland zoekt circulaire innovaties voor de eerste editie van de Noord-Hollandse Circulaire Innovatie Top 20.
17/08/22
38% Ondernemers ervaart belemmering door personeelstekort
Ondernemer zijn is al een intensieve klus maar door het personeelstekort stijgen de zorgen bij deze mensen die zo belangrijk zijn voor de economie. Extra reden tot zorg, de kosten stijgen.
16/08/22
Arcadia trekt meer bezoeken dan verwacht (800.000)
Gisteravond werd de eerste editie van de triënnale Arcadia afgesloten tijdens een drukbezochte slotperformance van het wandelende bos, Bosk. 800.000 bezoeken trok deze culturele honderddaagse.
16/08/22
Exclusief voor leden
Luchthaven Eindhoven kan door met vliegverkeer ook bij dichte mist
Luchthaven Eindhoven kon bij dichte mist niet door met de dagelijkse operatie door het ontbreken van hogere categorie Instrument Landing System.