Geplaatst op: 11-01-2022
Auteur: Klaas van Erp
Maas RBM
Publicatie: R&T 2021-6

Mooie toekomst tegemoet

Groei bestedingen in eigen land in 2022?

Mooie toekomst tegemoet
Nederlanders (her)ontdekken eigen land.

In de ruim 40 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren, aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, zijn de voortuitzichten voor de recreatie en watersport niet altijd even rooskleurig geweest. Voor 2022 ziet het er anders uit.

De makelaars en taxateurs van Maas zien thans een goede ontwikkeling in de exploitaties van watersport- en verblijfsrecreatiebedrijven. De omzet en resultaten in 2020 laten een behoorlijke plus zien ten opzichte van 2019 en 2021 is nog wat beter. Veel hiervan is toe te schrijven aan de toename van de recreatieve bestedingen door de Nederlanders zelf. Veel Nederlanders zijn in eigen land gebleven door de COVID19 regels en de reisbeperkingen.

De vraag is uiteraard of deze trend zich gaat voortzetten komende jaren. De verwachting is van wel. Zeker als overheden onduidelijke COVID19 regels en reisbeperkingen blijven opleggen. Daarbij komt dat de verwachting is dat vliegen duurder gaat worden door het inkrimpen van de vliegtuigvloot bij de verschillende maatschappijen maar ook omdat veel Nederlanders hun eigen land weer hebben (her)ontdekt en tot de conclusie komen dat Nederland de moeite waard is! Ook de hoge brandstofprijzen zullen mensen doen besluiten om het dichter bij huis te gaan zoeken.

Al met al ontwikkelingen die de watersport en de verblijfsrecreatie in de kaart spelen, met één positief item: de herontdekking van Nederland! En het weer? Tja het weer …

Ook eens praten over de markt?
Mail of bel ons: info@maasrbm.nl/ Klaas van Erp 06-53424147
Maas recreatie bedrijfsmakelaardij
www.maasrbm.nl

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, watersport, verkoop, aankoop, bedrijven

||| Blogs |||

08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
18/03/21
Het ontwikkelen van recreatiebedrijven begint met het eind voor ogen
Overheden buitelen over elkaar rondom het thema: vitale verblijfsrecreatie. Terecht, want een sterke verblijfsrecreatie draagt bij aan de leefbaarheid in een stad, dorp of gemeente. Goed dat overheden daar op letten. In onze optiek hebben veel gemeenten echter weinig oog voor het sturen op nieuwe concepten die gebaseerd zijn op toeristisch-recreatieve exploitatie.
18/03/21
Ken jij al een recreatief boetiek park?
In deze blog aandacht voor een nieuwe nichemarkt die we zien in de verblijfsrecreatie en die in de branding naar de gast voor een nieuw onderscheidend merk zou kunnen zorgen. We zien dit als een mooie tegenhanger van veel grootschalige ontwikkelingen in de verblijfsrecreatie.
09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/01/22
Exclusief voor leden
Airbnb start campagne jaar leven in Sambuca
Airbnb is op zoek naar de ideale kandidaat die gratis een jaar in een door een ontwerper opgeknapte, traditionele Italiaanse woning wil wonen om gasten te ontvangen. Het traditionele huis staat in het Siciliaanse dorp Sambuca dat al bekendheid kreeg door een opvallende campagne om het dorp te verjongen.
12/01/22
Goede start voor Nederlandse verblijfsrecreatie
Naast het buitenland boeken Nederlanders ook massaal een binnenlandse vakantie. Dat ziet Stratech op basis van haar reserveringssysteem dat bij veel vakantieparken in gebruik is.
12/01/22
Genomineerden Foodservice Award 2022
De genomineerden voor de ‘Foodservice Award 2022’ verkiezing zijn bekend. Twintig foodservice bedrijven maken kans op een (categorie)prijs. Tijdens deze bijzondere editie, waarbij de meeste deelnemers (gedeeltelijk) gesloten zijn geweest, is er meer dan 21.000 keer gestemd.
12/01/22
Twee investeerders steken geld in Europese expansie JetCamp
Met 2 nieuwe investeerders aan boord is JetCamp het nieuwe jaar goed begonnen. Het boekingsplatform voor campings en vakantieparken wil daarmee versneld groeien in de Europese campingmarkt van 5 miljard Euro. Investeerders zijn de Falkensteiner Michaeler Tourism Group (FMTG) onder leiding van Otmar Michaeler en Cunningham Holding, het investeringsvehicle van Jan-Peter Cruiming.
11/01/22
Marieken Nieuwdorp voorzitter KMVK
Stichting Keurmerk Milieu, Veiligheid en Kwaliteit (KMVK), heeft sinds 1 januari 2022 een nieuwe voorzitter. Marieken Nieuwdorp (64) is door het Algemeen Bestuur van deze stichting gekozen als opvolger van Derk Jan Verstand.
03/01/22
Goede zomer lichtpuntje voor recreatiesector Utrechtse Heuvelrug
Net als vorig jaar beleefde de toeristische sector op de Heuvelrug in 2021 een moeilijk jaar. Dat bl...
30/12/21
Respons van vrijetijdsbedrijven op sociale media weer lager
Hoe reageren vrijetijdsbedrijven op vragen van consumenten op sociale media? De Breda University of Applied Sciences nam de proef op de som.
28/12/21
Kwart meer boekingsomzet voor vakantieparken
Het jaar is bijna ten einde. Hoe hebben de Nederlandse vakantieparken het gedaan? Dat kunnen we destilleren uit de benchmark van Stratech waar meer dan 100 bedrijven hun boekingen verwerken