Geplaatst op: 03-01-2022
Auteur: Redactie
NRIT Media

Goede zomer lichtpuntje voor recreatiesector Utrechtse Heuvelrug

Goede zomer lichtpuntje voor recreatiesector Utrechtse Heuvelrug

Net als vorig jaar beleefde de toeristische sector op de Heuvelrug in 2021 een moeilijk jaar. Dat blijkt uit een inventarisatie van Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug & Vallei. Door de beperkende maatregelen rond het coronavirus zaten grote delen van de recreatiesector lange tijd op slot. Een lichtpuntje was de zomerperiode, waarin zowel de verblijfsrecreatie als het dag-aanbod en het zakelijk toerisme op de Utrechtse Heuvelrug en in de Gelderse Vallei konden rekenen op veel bezoek.Met ruim 11.000 banen en een grote bijdrage aan voorzieningen, leefbaarheid en sociale cohesie is de recreatiesector van groot belang voor de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei. Na de stad Utrecht is de Utrechtse Heuvelrug de grootste toeristische bestemming in de provincie Utrecht, samen met Amersfoort zijn beide gebieden goed voor 80% van de totale provinciale gastvrijheidssector. Met 2 miljoen overnachtingen in hotels, op campings en in vakantieparken vindt ruim 60% van het verblijfsbezoek op de Heuvelrug plaats.

Jaar van uitersten

Volgens Michiel van der Schaaf, directeur bij RBT Heuvelrug en Vallei, was 2021 een jaar van uitersten. "Vanaf eind mei kon de sector eindelijk weer geleidelijk open en de ruimte die de Heuvelrug biedt kwam daarbij extra goed van pas. Meer Nederlanders dichtbij huis betekende vanaf juni veel boekingen bij de campings en vakantieparken in onze regio. En de minder warme zomer zorgde ervoor dat bewoners en bezoekers er meer dan gemiddeld op uit gingen. Ondanks beperkende maatregelen was dat goed nieuws voor musea, attracties, horeca, cultuur, erfgoed en ander dag-aanbod. Het zakelijk toerisme leefde na een lange periode van sluiting rond de zomer gelukkig ook weer wat op.” Om bewoners en bezoekers in deze bijzondere omstandigheden toch te laten genieten van de regio, stonden campagnes en andere activiteiten van het RBT dit jaar voor een groot deel in het teken van herstel. "Samen met onze 600 regiopartners, de aangesloten gemeentes en de provincie hebben we er dit jaar alles aan gedaan om de gastvrijheidssector zo goed mogelijk te laten opveren. Vooral door goede samenwerking hebben we er met elkaar in deze uitzonderlijke periode uitgehaald wat er in zat.”

Recreatie draagt bij aan fijne leefomgeving

Door de oplopende druk op de ziekenhuizen bleek het herstel echter minder duurzaam dan verwacht en moest ook de recreatiesector vanaf november weer grotendeels op slot. Een domper, vindt Van der Schaaf. "Natuurlijk zijn we ontzettend blij dat veel partijen zich deze zomer wat hebben kunnen herstellen. We merken een enorme veerkracht bij ondernemers en als RBT blijven we de sector waar mogelijk ondersteunen door steeds aandacht te besteden aan wat er wél kan. Maar we moeten ook reëel zijn: door de nieuwe lockdown missen veel ondernemers een groot deel van de winteromzet en raken reserves uitgeput. Dat geeft zorgen of de recreatiesector, als één van de grootste bedrijfstakken in onze regio, voor de toekomst behouden kan blijven.”

Toch zit de RBT-directeur niet bij de pakken neer. "Als we willen dat de gastvrijheidseconomie ook na corona blijft bijdragen aan een fijne leefomgeving, dan moeten we juist nu koers bepalen. Daarom hebben we dit jaar gewerkt aan een meerjarige agenda om de recreatiesector te laten herstellen en verder te versterken, met aandacht voor actuele onderwerpen als natuurbescherming, verduurzaming, het beter benutten van de ruimte die er is en het verbinden van onze vitale stads- en dorpskernen met bezoekers en buitengebieden. Onze ambitie is dat in 2030 iedere bewoner van de Heuvelrug direct of indirect profiteert van een evenwichtige, robuuste en verantwoorde bezoekerseconomie.”

Link: https://magazine.opdeheuvelrug.nl/jaarverslag-2021/
Trefwoorden: Terugblik, gastvrijheidseconomie, recreatie

||| Blogs |||

12/09/22
Janken om personeel
De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie ...
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
18/03/21
Het ontwikkelen van recreatiebedrijven begint met het eind voor ogen
Overheden buitelen over elkaar rondom het thema: vitale verblijfsrecreatie. Terecht, want een sterke verblijfsrecreatie draagt bij aan de leefbaarheid in een stad, dorp of gemeente. Goed dat overheden daar op letten. In onze optiek hebben veel gemeenten echter weinig oog voor het sturen op nieuwe concepten die gebaseerd zijn op toeristisch-recreatieve exploitatie.
18/03/21
Ken jij al een recreatief boetiek park?
In deze blog aandacht voor een nieuwe nichemarkt die we zien in de verblijfsrecreatie en die in de branding naar de gast voor een nieuw onderscheidend merk zou kunnen zorgen. We zien dit als een mooie tegenhanger van veel grootschalige ontwikkelingen in de verblijfsrecreatie.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

03/10/22
4 SEO tips voor je vakantiewoningwebsite
Er zijn tal van tools die je kunt gebruiken om snel en eenvoudig je eigen website te bouwen. Als je dat eenmaal hebt gedaan, is het tijd om je website te optimaliseren voor zoekmachines. Eventueel kun je hiervoor een SEO bureau inzetten, maar het is ook mogelijk zelf de volgende tips toe te passen. Zo kun je je vakantiewoningwebsite verbeteren voor de zoekmachines!
30/09/22
Boekingen verblijfsrecreatie: matige zomer, goed jaar
Voor de Nederlandse verblijfsrecreatie is het zomerseizoen 2022 licht teleurstellend verlopen. Omzet...
30/09/22
Provincie Utrecht aan de slag met leidraad duurzame vrijetijdseconomie
De provincie Utrecht wil dat de sector voor toerisme en recreatie, oftewel de vrijetijdseconomie, versneld duurzamer wordt. Utrecht is een van de opstellers van een speciale leidraad die de sector hierbij moet helpen.
29/09/22
Wat leverde het rondetafelgesprek van de Tweede Kamer over het opkopen van vakantieparken op?
Woensdag 28 september organiseerde de Tweede Kamer een rondetafelgesprek over het opkopen van vakantieparken. In dat gesprek gingen Kamerleden in gesprek met de onderzoekers, sector, overheid en huurders. Wat gaf dat voor een beeld?
26/09/22
Inkomen Nederlanders in tweede kwartaal 2022 procent gestegen
Het voorjaar was goed voor de toerisme- en gastvrijheidssector. Daarbij helpt dat in het tweede kwartaal Nederlanders een procent meer inkomen in de portemonnee hadden.
20/09/22
Voortzetting samenwerking bij de opening van een LEGOLAND® Resort in Charleroi, België
Toonaangevende attractie-operator Merlin Entertainments Group, SOGEPA, SFPI en SORESIC hebben Heads ...
20/09/22
Ginder: Trendbreuk nodig in aanpak vitale vakantieparken
Voor de zomer werd het landelijk congres vitale vakantieparken georganiseerd. NRIT deed verslag van het congres in een serie artikelen. Adviesbureau Ginder (voorheen ZKA) heeft deze zomer alle input uit het congres laten bezinken en stelt in een openbaar advies dat er een trendbreuk nodig is in de aanpak vitale vakantieparken.
19/09/22
Exclusief voor leden
Kohnenhof vanaf 14 november open voor verblijf
EuroParcs stelt zijn nieuwe park Kohnenhof in Luxemburg open voor verblijf vanaf 14 november 2022. Op dit moment wordt nog hard gewerkt aan de renovatie.