Geplaatst op: 22-12-2021
Auteur: Marc Gerlings

Vliegtickets duurder? Begrip maar consument wil niet meer betalen

Vliegtickets duurder? Begrip maar consument wil niet meer betalen
Is er een kantelpunt bereikt bij de consument over duurdere vliegtickets? De vliegtaks is van invloed op de prijsperceptie. Meer dan driekwart van de Nederlandse reizigers begrijpt het als vliegtickets duurder worden, maar nog niet eens de helft is zonder meer bereid meer te betalen. 

Dat blijkt uit onderzoek van Vliegtickets.nl onder 1414 reizigers. Van de ondervraagden zegt 77% het begrijpelijk te vinden als de prijs van een vliegticket in 2022 zou stijgen, 69% begrijpt het wanneer de vliegtaks omhoog gaat. Op de vraag of men bereid is om ook meer te betalen voor vliegtickets, antwoordt slechts 47% volmondig ja. Bijna 40% van de deelnemers heeft nog twijfels. 13% van de ondervraagden is niet bereid om meer te betalen en kiest bij voorkeur voor een ander vervoermiddel naar de gewenste bestemming of blijft dichter bij huis.

Duurzaamheid scoort goed

Toch zijn er bepaalde redenen waarbij mensen bereid zijn om meer te betalen voor een vliegticket, zoals duurzaamheid & milieu (72%), veiligheid & gezondheid aan boord (50,4%) en de financiële situatie van luchtvaartmaatschappijen (27%). 

Vliegvertrouwen 2022

83,8% van alle ondervraagden heeft er alle vertrouwen in om in 2022 weer een vliegreis zullen maken. 14,3% weet het nog niet zeker en 1,9% ziet ervan af.

Van alle ondervraagden, vindt 48% dat er een minimumtarief voor vliegtickets ingevoerd moet worden. Tot slot zegt 76% te overwegen om vanaf een andere luchthaven te vertrekken, als dat goedkoper blijkt.
Trefwoorden: vliegen, ticket, prijs, toerisme

||| Blogs |||

13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...
25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/01/22
Beekdaelen-fietsroute het populairst in 2021
In januari is het traditiegetrouw tijd om terug te kijken naar de resultaten van het afgelopen jaar....
17/01/22
Libelle Zomerweek verhuist dit jaar naar Expo Haarlemmermeer
Libelle Zomerweek, al 25 jaar het grootste buitenevenement voor vrouwen, gaat verhuizen naar Expo Ha...
17/01/22
Vroegboekpiek: vijf keer zoveel vroegboekingen dan in 2021
Met de Omikron-variant en een hoog aantal besmettingen in Nederland is het vroegboekseizoen nog niet...
17/01/22
Exclusief voor leden
EZ over regie nemen voor circulaire economie
De overheid moet regie nemen’ een veelgehoorde zin op televisie, in de krant en op sociale media. ...
17/01/22
Exclusief voor leden
Leisurelands beleeft relatief goed jaar 2021
In 2021 bezochten ruim 3,6 miljoen bezoekers de recreatiegebieden van beheerder Leisurelands. Iets minder dan in 2020, toen de teller 4 miljoen bezoekers uitkwam. De daling in bezoekersaantallen is het gevolg van een zomer met aanzienlijk minder zonnige dagen dan in 2020. Toch is Leisurelands blij dat ze in deze tijd van veel binnen zitten een veilige uitvlucht kan bieden aan bezoekers uit de regio.
16/01/22
ING: 2022 nog zwaar jaar voor de horeca
Hoe is het de Nederlandse horeca in 2021 vergaan en wat is het perspectief? ING gaat in haar nieuwste sectorupdate daarop in.
16/01/22
Onderzoek naar belevingswaarde van bomen met Virtual Reality
Wat is volgens de Nederlander de meest attractieve boom voor de leefomgeving? Wageningen Universiteit onderzocht dat met Virtual Reality.
16/01/22
Bioscopen verliezen meer dan helft van bezoek
Bioscopen hebben een historisch slecht jaar achter de rug. Nog slechter dan het al dramatische 2020. Hoe zien de cijfers eruit en hoe reageert de branche?