Geplaatst op: 16-12-2021
Auteur: Marc Gerlings

Europa wil meer toezicht op sterke online platforms

Europa wil meer toezicht op sterke online platforms
Europa wil betere bescherming van de online consument.
Het Europees Parlement heeft groen licht gegeven voor onderhandelingen met de lidstaten over regels om de activiteiten van grote onlineplatforms in de EU te reguleren. Daarmee wordt het toezicht op platforms sterk vergroot en dat kan leiden tot forse boetes.

De voorgestelde wet inzake digitale markten voorziet in een zwarte lijst met bepaalde praktijken van grote platforms. De wet moet de Europese Commissie in staat stellen toezicht op de markt uit te oefenen en overtredingen te bestraffen.

Rapporteur Andreas Schwab (Europese Volkspartij, Duitsland): "De goedkeuring van het onderhandelingsmandaat voor de wet digitale diensten zendt een sterk signaal uit: het Europees Parlement neemt stelling in tegen oneerlijke handelsprakijken die worden gebezigd door de digitale reuzen. We zullen ervoor zorgen dat digitale markten open en concurrerend zijn. Dit is goed voor consumenten, goed voor bedrijven en goed voor digitale innovatie. Onze boodschap is helder: de EU zal de regels van de sociale markteconomie ook afdwingen in het digitale domein, en dit betekent dat wetgevers de regels van de mededinging bepalen, niet digitale reuzen”. >>>
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: platform, beleid, Europa, online, marketing, sales

||| Blogs |||

13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
30/03/21
Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke pa...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

11/01/22
Europa-Park lanceert eigen streaming platform VEEJOY
Gisteren sloot Europa-Park de poorten voor het winterseizoen, maar vanaf nu zijn de verhalen van Dui...
04/01/22
Vier organisaties samen in Apeldoorn Partners
Op 1 januari 2022 zijn het Toeristisch Platform Apeldoorn, Congresstad Apeldoorn en Apeldoorn Marketing gefuseerd. Samen met Centrummanagement Apeldoorn vormen zij de nieuwe organisatie verantwoordelijk voor het vermarkten en ontwikkelen van Apeldoorn.
24/12/21
Winterlandschap onderdeel themajaar Ode aan het Landschap
Van de Noordkop tot aan het Gooi kan deze winter genoten worden van het Noord-Hollandse winterlandschap. Ode aan het Winterlandschap is onderdeel van het nationale themajaar Ode aan het Landschap 2021-2022.
20/12/21
Vliegbasis Soesterberg bijzonder decor voor Vuelta 2022
In Madrid is het parcours van de Vuelta 2022 bekend gemaakt. De 77e editie van de Spaanse wielerronde start vrijdag 19 augustus met een tijdrit door Utrecht en de dag erna zal er een etappe dwars door onze regio gaan. Voormalig vliegbasis Soesterberg is het decor van een tussensprint. Aan het publieksprogramma wordt nog gewerkt.
16/12/21
Bioscopenketen Pathé springt in op kans vervroegde kerstvakantie
De meeste scholen sluiten vrijdag 17 december het jaar af. Na de persconferentie over de coronamaatregelen van afgelopen dinsdag werd duidelijk dat de scholen bijna een week langer met kersvakantie gaan. Pathé ziet daarin een kans en schakelde snel extra programmering in voor films in de vroege ochtend en overdag.
16/12/21
Exclusief voor leden
Europa wil meer toezicht op sterke online platforms
Het Europees Parlement heeft groen licht gegeven voor onderhandelingen met de lidstaten over regels om de activiteiten van grote onlineplatforms in de EU te reguleren. Daarmee wordt het toezicht op platforms sterk vergroot en dat kan leiden tot forse boetes.
16/12/21
Eindelijk....toerisme krijgt volwaardige plek in economisch beleid
Nederland krijgt na een ellenlange formatie een nieuwe regering. Het coalitieakkoord ‘Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst’ biedt voor de vrijetijdssector heel wat aanknopingspunten. Belangrijkste feit is wel dat toerisme een volwaardige plek krijgt in het economisch beleid. De regering gaat de culturele sector extra ondersteunen, er gaan miljarden naar het landelijk gebied, maar de uitstoot van de luchtvaart komt onder het vergrootglas.
14/12/21
Humoristische all inclusive campagne Terschelling wint Best Digital Marketing Campaign
De satirische online promotiecampagne ‘Terschelling All-Inclusive’ heeft verrassend de X. Festival Award gewonnen in de categorie ‘Best Digital Marketing Campaign’. Het bleef de favoriete Visit Greenland en VisitDenmark voor.