Geplaatst op: 16-12-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Eindelijk....toerisme krijgt volwaardige plek in economisch beleid

Eindelijk....toerisme krijgt volwaardige plek in economisch beleid

Nederland krijgt na een ellenlange formatie een nieuwe regering. Het coalitieakkoord ‘Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst’ biedt voor de vrijetijdssector heel wat aanknopingspunten. Belangrijkste feit is wel dat toerisme een volwaardige plek krijgt in het economisch beleid. De regering gaat de culturele sector extra ondersteunen, er gaan miljarden naar het landelijk gebied, maar de uitstoot van de luchtvaart komt onder het vergrootglas.

Toerisme

Grote winst voor de vrijetijdssector is de erkenning van het belang van de sector. De nieuwe regering stelt dat bedrijven en ondernemers onmisbaar zijn voor Nederland en het vergroten van het toekomstig verdienvermogen. Alleen op die manier is er voldoende geld voor investeringen in welvaart en publieke voorzieningen. "We willen een economie die werkt voor mensen”, staat er letterlijk en dat sluit heel goed aan bij de visie van de vrijetijdssector met toerisme als middel voor welvaart en welzijn voor alle Nederlanders en niet als uiteindelijk doel. 

In het regeerakkoord staat dat toerisme een volwaardige plek krijgt in het economisch beleid, waarbij ingezet wordt op spreiding. Herre Dijkema (Toerisme VAN) reageert namens de Nederlandse DMO’s enthousiast: "YESSS! Net het nieuwe regeerakkoord doorgenomen en daar lees ik dat toerisme een volwaardige plek krijgt in het economische beleid van het kabinet. Ik zou bijna zeggen: eindelijk.....! Samen met de collega's ga ik graag met het kabinet aan de slag om de woorden van het regeerakkoord om te zetten in daden.” Jos Vranken van NBTC spreekt over een mooie en zeer terechte uitkomst: "We kijken uit naar concretiseringen en samenwerking met het nieuwe kabinet.” 

Kees van Wijk spreekt namens Gastvrij Nederland van een eerste goede stap: "Die volwaardige plek heeft toerisme nu absoluut niet, maar heeft het wel verdiend én is keihard nodig." Want de ondernemers uit de brede gastvrijheidssector zijn niet alleen verantwoordelijk voor 91,2 miljard aan omzet en ruim 800.000 banen, het belang van toerisme en recreatie is veel breder. Zo vergroot het de kwaliteit van leven, maakt het mensen gezonder en gelukkiger en verbindt het groepen mensen. De sector draagt bij aan het succes van andere sectoren (inkomen en werkgelegenheid toeleveranciers) en aan het vestigingsklimaat. Ondernemers scheppen banen in regio’s waar (van oudsher) minder werk is. De aanwezigheid van (zakelijke) toeristen en recreanten is essentieel voor winkels en voor openbare voorzieningen. 

Door de coronacrisis heeft de samenleving – en zeker ook de gastvrijheidssector sector – economische averij opgelopen. "Maar ook in sociaal en welzijnsopzicht heeft deze crisis een forse impact op de bevolking", stelt Van Wijk. "Er is dus heel wat reparatiewerk nodig. De sector biedt aan mee te werken, maar vraagt van de Rijksoverheid een integrale beleidsaanpak en gecommitteerd partnerschap."  

Een volwaardige plek in het economische beleid moet zich wat Gastvrij Nederland betreft vertalen in een minister van Toerisme. Iemand die de tijd, aandacht en de financiële middelen heeft om met de sector te werken aan herstel van die sector. Volgens Van Wijk is de basis in dit coalitieakkoord gelegd, maar is concrete uitwerking nog wel nodig. "Wij zien uit naar de samenwerking met dit nieuwe kabinet”, besluit van Wijk.

Verder zet de nieuwe coalitie in op bruisende winkelstraten voor de leefbaarheid van dorpen en steden. Samenwerking tussen retail, horeca en cultuur wordt in die gebieden gestimuleerd. Daarnaast wordt vermenging van functies toegestaan door het reguleren van blurring. 

Cultuur

Het nieuwe kabinet gaat structureel 200 miljoen euro investeren in de creatieve en culturele sector. Daarbij is er ook aandacht voor het verbeteren van de arbeidsmarktpositie, komt er een herstelplan voor de sector en is er aandacht voor het toegankelijk maken van cultuur voor iedereen onder andere door een goede regionale spreiding en extra investeringen in cultuurparticipatie.  

Luchtvaart

De uitstoot van de luchtvaart wordt een groot aandachtspunt van het nieuwe kabinet. Die gaan ze fors omlaag brengen. Zo wordt ingezet op het verduurzamen van vliegtuigbrandstoffen en moet Nederland koploper worden in de productie van synthetische kerosine. Een EU-belasting op kerosine wordt ondersteund. Er komen ook emissieplafonds per luchthaven en de vliegticketbelasting wordt verhoogd waarbij de opbrengst deels gebruikt wordt voor de verduurzaming van de luchtvaart en vermindering van leefomgevingseffecten. Die belasting moet 400 miljoen euro per jaar gaan opbrengen. Verder liggen de negatieve effecten van de luchtvaart op mens, milieu en natuur onder de loep. In 2022 valt het besluit over Lelystad Airport waarbij ook gekeken wordt naar de laagvliegroutes. Andere landen moeten zo snel mogelijk qua kosten en reistijd goed bereikbaar worden met de trein. 

Natuur

Om de natuur in Nederland in goede staat te brengen kiest de nieuwe regering voor een brede aanpak die zich richt op de verscheidenheid aan gebieden. Die aanpak richt zich niet alleen op stikstof, maar ook op de (Europese) normen en opgaven van de waterkwaliteit, bodem, klimaat en biodiversiteit. Een gedifferentieerde aanpak zal leiden tot grote aanpassingen in het landelijk gebied. Daartoe krijgen landbouw en natuur een Nationaal Programma Landelijke Gebied waarvoor in een transitiefonds tot 2035 cumulatief 25 miljard euro wordt gestoken. 

Sport

De aandacht voor sport en bewegen is matig. Letterlijk staat in het coalitieakkoord: "We stimuleren sport en bewegen in het kader van het bevorderen van de gezondheid. Bij de sportvereniging begint een gezond leven. Daarom helpen we sportverenigingen om straks klaar te staan Nederlanders weer aan het sporten te krijgen.” Het Preventieakkoord is hierbij leidend. Voor sportstimulering is de komende periode elk jaar 25 miljoen extra beschikbaar. Relatief weinig in het kader van de miljarden waarmee in andere sectoren wordt gestrooid. De Nederlandse Sportraad reageert teleurgesteld, voorzitter Michael van Praag: "De vrijblijvendheid moet eraf. De toenemende bewegingsarmoede in Nederland leidt tot chronische ziekten en verzwakt ons immuunsysteem. Sport en bewegen zijn hard nodig, juist nu, nu corona onze gezondheid bedreigt. Helaas heeft het nieuwe kabinet hier onvoldoende aandacht voor”. Waar het nieuwe kabinet 25 miljoen wil investeren is volgens de Sportraad 485 miljoen euro nodig. 

Recreatie en evenementen

Teleurstellend is dat de woordjes recreatie en evenementen niet 1x genoemd worden in het coalitieakkoord. Bij de paragraaf over de versnelling van de woningbouw hadden we toch ook aandacht voor recreatie in de woonomgeving verwacht. Dat de zwaar getroffen evenementensector niet 1x wordt genoemd is heel teleurstellend. 

Link: https://www.kabinetsformatie2021.nl/documenten/publicaties/2021/12/15/coalitieakkoord-omzien-naar-elkaar-vooruitkijken-naar-de-toekomst
Trefwoorden: beleid, regeerakkoord, toerisme, luchtvaart, natuur, sport, recreatie, cultuur

||| Blogs |||

13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
30/03/21
Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke pa...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

11/01/22
Europa-Park lanceert eigen streaming platform VEEJOY
Gisteren sloot Europa-Park de poorten voor het winterseizoen, maar vanaf nu zijn de verhalen van Dui...
04/01/22
Vier organisaties samen in Apeldoorn Partners
Op 1 januari 2022 zijn het Toeristisch Platform Apeldoorn, Congresstad Apeldoorn en Apeldoorn Marketing gefuseerd. Samen met Centrummanagement Apeldoorn vormen zij de nieuwe organisatie verantwoordelijk voor het vermarkten en ontwikkelen van Apeldoorn.
24/12/21
Winterlandschap onderdeel themajaar Ode aan het Landschap
Van de Noordkop tot aan het Gooi kan deze winter genoten worden van het Noord-Hollandse winterlandschap. Ode aan het Winterlandschap is onderdeel van het nationale themajaar Ode aan het Landschap 2021-2022.
20/12/21
Vliegbasis Soesterberg bijzonder decor voor Vuelta 2022
In Madrid is het parcours van de Vuelta 2022 bekend gemaakt. De 77e editie van de Spaanse wielerronde start vrijdag 19 augustus met een tijdrit door Utrecht en de dag erna zal er een etappe dwars door onze regio gaan. Voormalig vliegbasis Soesterberg is het decor van een tussensprint. Aan het publieksprogramma wordt nog gewerkt.
16/12/21
Bioscopenketen Pathé springt in op kans vervroegde kerstvakantie
De meeste scholen sluiten vrijdag 17 december het jaar af. Na de persconferentie over de coronamaatregelen van afgelopen dinsdag werd duidelijk dat de scholen bijna een week langer met kersvakantie gaan. Pathé ziet daarin een kans en schakelde snel extra programmering in voor films in de vroege ochtend en overdag.
16/12/21
Exclusief voor leden
Europa wil meer toezicht op sterke online platforms
Het Europees Parlement heeft groen licht gegeven voor onderhandelingen met de lidstaten over regels om de activiteiten van grote onlineplatforms in de EU te reguleren. Daarmee wordt het toezicht op platforms sterk vergroot en dat kan leiden tot forse boetes.
16/12/21
Eindelijk....toerisme krijgt volwaardige plek in economisch beleid
Nederland krijgt na een ellenlange formatie een nieuwe regering. Het coalitieakkoord ‘Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst’ biedt voor de vrijetijdssector heel wat aanknopingspunten. Belangrijkste feit is wel dat toerisme een volwaardige plek krijgt in het economisch beleid. De regering gaat de culturele sector extra ondersteunen, er gaan miljarden naar het landelijk gebied, maar de uitstoot van de luchtvaart komt onder het vergrootglas.
14/12/21
Humoristische all inclusive campagne Terschelling wint Best Digital Marketing Campaign
De satirische online promotiecampagne ‘Terschelling All-Inclusive’ heeft verrassend de X. Festival Award gewonnen in de categorie ‘Best Digital Marketing Campaign’. Het bleef de favoriete Visit Greenland en VisitDenmark voor.