Geplaatst op: 16-12-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Eindelijk....toerisme krijgt volwaardige plek in economisch beleid

Eindelijk....toerisme krijgt volwaardige plek in economisch beleid

Nederland krijgt na een ellenlange formatie een nieuwe regering. Het coalitieakkoord ‘Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst’ biedt voor de vrijetijdssector heel wat aanknopingspunten. Belangrijkste feit is wel dat toerisme een volwaardige plek krijgt in het economisch beleid. De regering gaat de culturele sector extra ondersteunen, er gaan miljarden naar het landelijk gebied, maar de uitstoot van de luchtvaart komt onder het vergrootglas.

Toerisme

Grote winst voor de vrijetijdssector is de erkenning van het belang van de sector. De nieuwe regering stelt dat bedrijven en ondernemers onmisbaar zijn voor Nederland en het vergroten van het toekomstig verdienvermogen. Alleen op die manier is er voldoende geld voor investeringen in welvaart en publieke voorzieningen. "We willen een economie die werkt voor mensen”, staat er letterlijk en dat sluit heel goed aan bij de visie van de vrijetijdssector met toerisme als middel voor welvaart en welzijn voor alle Nederlanders en niet als uiteindelijk doel. 

In het regeerakkoord staat dat toerisme een volwaardige plek krijgt in het economisch beleid, waarbij ingezet wordt op spreiding. Herre Dijkema (Toerisme VAN) reageert namens de Nederlandse DMO’s enthousiast: "YESSS! Net het nieuwe regeerakkoord doorgenomen en daar lees ik dat toerisme een volwaardige plek krijgt in het economische beleid van het kabinet. Ik zou bijna zeggen: eindelijk.....! Samen met de collega's ga ik graag met het kabinet aan de slag om de woorden van het regeerakkoord om te zetten in daden.” Jos Vranken van NBTC spreekt over een mooie en zeer terechte uitkomst: "We kijken uit naar concretiseringen en samenwerking met het nieuwe kabinet.” 

Kees van Wijk spreekt namens Gastvrij Nederland van een eerste goede stap: "Die volwaardige plek heeft toerisme nu absoluut niet, maar heeft het wel verdiend én is keihard nodig." Want de ondernemers uit de brede gastvrijheidssector zijn niet alleen verantwoordelijk voor 91,2 miljard aan omzet en ruim 800.000 banen, het belang van toerisme en recreatie is veel breder. Zo vergroot het de kwaliteit van leven, maakt het mensen gezonder en gelukkiger en verbindt het groepen mensen. De sector draagt bij aan het succes van andere sectoren (inkomen en werkgelegenheid toeleveranciers) en aan het vestigingsklimaat. Ondernemers scheppen banen in regio’s waar (van oudsher) minder werk is. De aanwezigheid van (zakelijke) toeristen en recreanten is essentieel voor winkels en voor openbare voorzieningen. 

Door de coronacrisis heeft de samenleving – en zeker ook de gastvrijheidssector sector – economische averij opgelopen. "Maar ook in sociaal en welzijnsopzicht heeft deze crisis een forse impact op de bevolking", stelt Van Wijk. "Er is dus heel wat reparatiewerk nodig. De sector biedt aan mee te werken, maar vraagt van de Rijksoverheid een integrale beleidsaanpak en gecommitteerd partnerschap."  

Een volwaardige plek in het economische beleid moet zich wat Gastvrij Nederland betreft vertalen in een minister van Toerisme. Iemand die de tijd, aandacht en de financiële middelen heeft om met de sector te werken aan herstel van die sector. Volgens Van Wijk is de basis in dit coalitieakkoord gelegd, maar is concrete uitwerking nog wel nodig. "Wij zien uit naar de samenwerking met dit nieuwe kabinet”, besluit van Wijk.

Verder zet de nieuwe coalitie in op bruisende winkelstraten voor de leefbaarheid van dorpen en steden. Samenwerking tussen retail, horeca en cultuur wordt in die gebieden gestimuleerd. Daarnaast wordt vermenging van functies toegestaan door het reguleren van blurring. 

Cultuur

Het nieuwe kabinet gaat structureel 200 miljoen euro investeren in de creatieve en culturele sector. Daarbij is er ook aandacht voor het verbeteren van de arbeidsmarktpositie, komt er een herstelplan voor de sector en is er aandacht voor het toegankelijk maken van cultuur voor iedereen onder andere door een goede regionale spreiding en extra investeringen in cultuurparticipatie.  

Luchtvaart

De uitstoot van de luchtvaart wordt een groot aandachtspunt van het nieuwe kabinet. Die gaan ze fors omlaag brengen. Zo wordt ingezet op het verduurzamen van vliegtuigbrandstoffen en moet Nederland koploper worden in de productie van synthetische kerosine. Een EU-belasting op kerosine wordt ondersteund. Er komen ook emissieplafonds per luchthaven en de vliegticketbelasting wordt verhoogd waarbij de opbrengst deels gebruikt wordt voor de verduurzaming van de luchtvaart en vermindering van leefomgevingseffecten. Die belasting moet 400 miljoen euro per jaar gaan opbrengen. Verder liggen de negatieve effecten van de luchtvaart op mens, milieu en natuur onder de loep. In 2022 valt het besluit over Lelystad Airport waarbij ook gekeken wordt naar de laagvliegroutes. Andere landen moeten zo snel mogelijk qua kosten en reistijd goed bereikbaar worden met de trein. 

Natuur

Om de natuur in Nederland in goede staat te brengen kiest de nieuwe regering voor een brede aanpak die zich richt op de verscheidenheid aan gebieden. Die aanpak richt zich niet alleen op stikstof, maar ook op de (Europese) normen en opgaven van de waterkwaliteit, bodem, klimaat en biodiversiteit. Een gedifferentieerde aanpak zal leiden tot grote aanpassingen in het landelijk gebied. Daartoe krijgen landbouw en natuur een Nationaal Programma Landelijke Gebied waarvoor in een transitiefonds tot 2035 cumulatief 25 miljard euro wordt gestoken. 

Sport

De aandacht voor sport en bewegen is matig. Letterlijk staat in het coalitieakkoord: "We stimuleren sport en bewegen in het kader van het bevorderen van de gezondheid. Bij de sportvereniging begint een gezond leven. Daarom helpen we sportverenigingen om straks klaar te staan Nederlanders weer aan het sporten te krijgen.” Het Preventieakkoord is hierbij leidend. Voor sportstimulering is de komende periode elk jaar 25 miljoen extra beschikbaar. Relatief weinig in het kader van de miljarden waarmee in andere sectoren wordt gestrooid. De Nederlandse Sportraad reageert teleurgesteld, voorzitter Michael van Praag: "De vrijblijvendheid moet eraf. De toenemende bewegingsarmoede in Nederland leidt tot chronische ziekten en verzwakt ons immuunsysteem. Sport en bewegen zijn hard nodig, juist nu, nu corona onze gezondheid bedreigt. Helaas heeft het nieuwe kabinet hier onvoldoende aandacht voor”. Waar het nieuwe kabinet 25 miljoen wil investeren is volgens de Sportraad 485 miljoen euro nodig. 

Recreatie en evenementen

Teleurstellend is dat de woordjes recreatie en evenementen niet 1x genoemd worden in het coalitieakkoord. Bij de paragraaf over de versnelling van de woningbouw hadden we toch ook aandacht voor recreatie in de woonomgeving verwacht. Dat de zwaar getroffen evenementensector niet 1x wordt genoemd is heel teleurstellend. 

Link: https://www.kabinetsformatie2021.nl/documenten/publicaties/2021/12/15/coalitieakkoord-omzien-naar-elkaar-vooruitkijken-naar-de-toekomst
Trefwoorden: beleid, regeerakkoord, toerisme, luchtvaart, natuur, sport, recreatie, cultuur

CELTH
 





||| Nieuws |||

20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...
08/02/24
Bewonerscampagne Amsterdam laat bijzondere gezichten zien
Woensdag 24 januari lanceerde amsterdam&partners de nieuwe bewonerscampagne ‘Amsterdam verruimt je blik’, een campagne die het gevoel van trots bij Amsterdammers vergroot door de rijkdom aan perspectieven en initiatieven van Amsterdammers in beeld te brengen.
06/02/24
Ludieke zomercampagne Visit Zuid-Limburg: Don’t Vlaai Away
Don’t Vlaai Away is de ludieke aftrap van de zomercampagne van Visit Zuid-Limburg. De Limburgse DMO wil hiermee Nederlanders verleiden hun vakantie in eigen land te vieren en is een knipoog naar de Europese erkenning van de Limburgse vlaai als beschermd streekproduct.
01/02/24
Brabant zet vol in op bezinningstoerisme met Ons Kloosterpad
De toekomst van Ons Kloosterpad in de provincie Noord-Brabant is veiliggesteld. De provincie Noord-Brabant, Vereniging Samenwerkende Kloosters en Visit Brabant hebben daartoe een overeenkomst gesloten.
01/02/24
Apollo zet webportaal op voor reisagenten
Nu gaat de touroperator ook live met Apollo Partner Web die het mogelijk maakt voor lokale reisbureaus en agenten om klanten direct in te boeken.
31/01/24
Exclusief voor leden
Boekingen mei- en zomervakantie +30% bij Sunweb
Januari en februari zijn misschien wel de grauwste maanden van het jaar maar het boekingsseizoen is volop in beweging. Touroperator Sunweb meldt op basis van onderzoek dat ruim 1 op de 5 personen begint hun vakantiegeluk al bij het zoeken naar de reisbestemming.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...