Geplaatst op: 08-12-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Toeristisch imago Groningen sterk verbeterd

Toeristisch imago Groningen sterk verbeterd
Afbeelding van Rudy and Peter Skitterians via Pixabay

Tussen 2019 en 2021 is de waardering van het toeristisch aanbod van de provincie Groningen sterk gestegen. Wel zijn er grote verschillen in beeldvorming tussen bezoekers en niet-bezoekers. Het blijft daarom een uitdaging voor Groningen om ervoor te zorgen dat mensen een bezoek aan de provincie brengen. Dat blijkt uit onderzoek naar het toeristisch-recreatieve imago van provincie Groningen door ingenieursadviesbureau Sweco.

Positief is dat meer bezoekers en niet-bezoekers Groningen beschouwen als interessante toeristische bestemming en de associaties met onder meer de landschappelijke waarden is behoorlijk sterker geworden. Daar staat tegenover dat de – meer negatieve – associatie met aardbevingen duidelijk minder sterk is. Grote uitdaging is dat nog steeds veel Nederlanders Groningen te ver weg vinden  liggen en krijgen andere regio’s de voorkeur. Is men echter eenmaal in Groningen geweest, dan is de kans zeer groot dat men terug komt. 

Bezoekers veel positiever dan niet-bezoekers

De provincie Groningen wordt door bezoekers veel hoger (7,8) gewaardeerd dan door niet-bezoekers (6,4). Dat verschil wordt nog groter als wordt gevraagd of Groningen een aantrekkelijke vakantiebestemming is. Waar driekwart van de bezoekers aangeeft het eens te zijn met deze stelling, is bij niet-bezoekers slechts een derde het hiermee eens. Bezoekers associëren Groningen eerder met rust en ruimte, natuur en landschap en gezelligheid. Niet-bezoekers denken bij provincie Groningen snel aan een verre, noordelijke provincie, aardbevingen en aardgas en de Martinitoren. Overigens groeide tussen 2019 en 2021 het aandeel bezoekers dat Groningen een interessante vakantiebestemming vond van 64% naar 74%. 

Het imago-onderzoek

De provincie Groningen laat sinds 2004 onderzoek uitvoeren naar het toeristisch imago van de provincie. Voor dit onderzoek worden twee groepen bevraagd: Nederlanders die de afgelopen drie jaar in de provincie Groningen zijn geweest voor vakantie of een weekendje weg (de bezoekers) en Nederlanders die Groningen de voorbije drie jaar niet bezochten (de niet-bezoekers). Het laatste onderzoek is uitgevoerd in september 2021. Er deden iets meer dan duizend Nederlanders mee via een internetpanel. Sweco deed vergelijkbare onderzoeken in 2004, 2011, 2016 en 2019. Hierdoor zijn de trends in de ontwikkeling van het toeristisch imago goed te zien.

Groningen interessante vakantiebestemming

Conclusie van het recente onderzoek: er is sprake van een hogere waardering. Het toeristisch aanbod wordt hoger gewaardeerd dan in de voorgaande jaren. Zowel onder bezoekers als niet-bezoekers. Vooral het aanbod van cultuur, dorpen, natuur en landschap worden veel hoger gewaardeerd. Ook de fiets- en wandelroutes in de provincie zijn nog meer in trek. Daarnaast noemt bijna driekwart van de bezoekers (74%) Groningen als interessante vakantiebestemming, tegenover 64% in 2019 en 59% in 2016. Van de ondervraagden die Groningen de voorbije drie jaar niet bezochten vindt 35% Groningen een interessante optie, tegenover 24% in 2019 en 22% in 2016.

Hoge waardering voor ruimte

Er zijn geen specifieke vragen over corona opgenomen in het onderzoek. Toch is de impact van de coronapandemie en de maatregelen terug te zien in de resultaten. Evenementen worden minder aangedragen als reden om naar Groningen te komen, terwijl de associatie met Groningen in combinatie met rust en ruimte, fietsen, natuur en landschap een hogere waardering krijgt. Dit aanbod past goed in de anderhalvemetersamenleving. Ook valt een grotere spreiding van bezoekers over de provincie op. De meeste bezoekers overnachtten in de stad Groningen, maar meer dan voorheen verspreidden de toeristen zich over het Ommeland. 

Stad Groningen belangrijkste bezoekreden

De belangrijkste (potentie?le) bezoekreden blijft voor zowel voor bezoekers als niet- bezoekers de stad Groningen. Deze bezoekreden wordt door circa twee derde van beide groepen aangekruist. Redenen die bezoekers belangrijker vinden dan niet-bezoekers, zijn onder andere wandelen en fietsen. De grootste verschillen in het voordeel van de niet- bezoekers, zijn de Waddenzee (22%), natuur en landschap (19%) en nieuwsgierigheid (9%).

Grote toeristische potentie

De provincie ziet kansen voor de Groningse vrijetijdseconomie. Met name als belangrijke toeristische bestemming voor bezoekers met bovengemiddelde interesse voor de combinatie van cultuur, erfgoed en bijzondere landschappen. Gedeputeerde Mirjam Wulfse: "De resultaten van dit onderzoek maken duidelijk dat ons toeristisch aanbod in 2021 beter aansluit bij de wensen en behoeften dan in de voorgaande jaren. En dat Groningen steeds meer wordt gezien als een aantrekkelijke bestemming. Deze onderzoeksresultaten zijn een mooie opsteker en aanmoediging voor onze vrijetijdseconomie. Het is tijd om de toeristische potentie van onze prachtige provincie te gaan verzilveren."

Link: https://www.provinciegroningen.nl/fileadmin/user_upload/Documenten/Beleid_en_documenten/Documentenzoeker/Werken_en_ondernemen/Toerisme/Het_imago_van_toeristisch_Groningen_2021.pdf
Trefwoorden: onderzoek, imago, provincies, Groningen

CELTH
 






||| Nieuws |||

17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...
08/02/24
Bewonerscampagne Amsterdam laat bijzondere gezichten zien
Woensdag 24 januari lanceerde amsterdam&partners de nieuwe bewonerscampagne ‘Amsterdam verruimt je blik’, een campagne die het gevoel van trots bij Amsterdammers vergroot door de rijkdom aan perspectieven en initiatieven van Amsterdammers in beeld te brengen.

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...