Geplaatst op: 07-12-2021
Auteur: Marc Gerlings

Drie merken in koffie- en chocolade gaan samen

Drie merken in koffie- en chocolade gaan samen
Peter van Eijl en Alexander de Ronde Bresser. Foto: Caféco
Koffie- en chocoladeformules zijn als paddenstoelen in het straatbeeld van de steden omhoog geschoten. Nu gaan 3 merken samen verder. Franchisegevers van de koffie- en lunchformules Doppio Espresso (25 vestigingen), Chocolate Company (19 vestigingen) en Barista Café (23 vestigingen) gaan samen verder onder de naam Caféco. 

De consument merkt weinig van de consolidatie, de zaken behouden hun eigen naam, de bekende gezichten en uitstraling. Achter de schermen wordt het verschil gemaakt in efficiëntie, capaciteit en expertise, zodat groei voor de formules optimaal behaald wordt, melden de ondernemers van de merken. Al voor de coronacrisis had Peter van Eijl, oprichter en eigenaar van Doppio Espresso, een visie van meer samenwerking in de markt van daghorecaformules. Aan de voorkant zijn de formules verschillend en onderscheidend, aan de achterkant werken ze min of meer hetzelfde. De samenwerking is een bijzondere ontwikkeling in de gefragmenteerde markt. Dit is niet het eindstation, het nieuwe Caféco ziet kansen voor meer samenwerkingen in de toekomst. Alexander de Ronde Bresser neemt zijn ervaring als directeur bij Chocolate Company mee naar Caféco. De Ronde Bresser: "Deze stap is voor alle betrokkenen echt een win-win situatie. Het zijn drie mooie merken die ieder een eigen karakter en positie in de markt hebben opgebouwd, daar gaan we op voortbouwen.”

Eerste prioriteit is het verbeteren van de dienstverlening aan franchisenemers en vestigingsmanagers. Zij profiteren van de veranderingen achter de schermen, zodat ze zich nog beter kunnen richten op hun ondernemerschap en gastvrijheid.

Joure is de thuisbasis van Caféco. Het nieuwe team wordt grotendeels ingevuld door huidige medewerkers van de drie formules waardoor kennis en ervaring behouden en versterkt wordt. Er vallen geen gedwongen ontslagen, melden de ondernemers. 

De ambities zijn groot. Nu het fundament van een franchiseformulehuis stevig wordt neergezet, verwacht het management verdere consolidatie en versnelling van de organische groei in binnen- en buitenland. 

Topics:Horeca, Leisure
Trefwoorden: koffie, chocolade, retail, horeca

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
13/12/19
Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?
Nederland heeft 2 miljoen mensen met een beperking. Wat doet de vrijetijdssector om ook deze gasten een warm welkom te heten?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/06/22
5 grote religieuze erfgoedlocaties in Limburg altijd te zien door 360 graden tours
Dmo Visit Zuid-Limburg heeft in samenwerking met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed vijf iconische religieuze erfgoed locaties in Zuid-Limburg ontsloten middels 360-graden- en audiotours. Het gaat om bekende grote locaties.
20/06/22
Exclusief voor leden
Avonturenhuis Zeewolde officieel open
Zaterdagmiddag 18 juni opende Scouting op spectaculaire wijze het Avonturenhuis op Scoutinglandgoed Zeewolde. Een lintje knippen past niet zo bij Scouting. Daarom werd er met zo’n 170 scouts uit het hele land en vele partners een enorme kettingreactie gebouwd op het terrein.
20/06/22
Exclusief voor leden
Snel meer groen in de Kalverstraat
Zaterdag 18 juni markeerde de start van een groen samenwerking: de Kalverstraat en de kersverse Groenburgemeester van Amsterdam, Isa Hoes, slaan de handen ineen. Een quick fix om snel meer groen in de drukke Kalverstraat te plaatsen.
17/06/22
Exclusief voor leden
12.000 leerlingen leveren innovatieve ideeën voor Van Gogh Museum
Ruim 12.000 leerlingen van ongeveer 250 scholen zijn door Van Gogh Museum en ASML uitgedaagd om binnen Vakkanjers hun talenten en technologische vaardigheden te ontdekken én in te zetten in de praktijk. Het leverde veel innovatieve en verrassende projecten op.
17/06/22
Exclusief voor leden
Recreatiesector Wijdemeren strijdt met succes over toeristenbelasting- en beleidsverandering
De Wijdemeerse recreatiesector en de gemeente gaan een nieuw convenant (water)toeristenbelasting sluiten. Het convenant komt na protest van HISWA-RECRON, Watersportverbond en Ondernemend Wijdemeren over eerdere plannen om tot een verhoging van de belasting.
16/06/22
Toeristisch aanbod Groningen beter zichtbaar met afspraken over content en regie merk
Marketing Groningen, provincie Groningen en de marketingorganisaties uit de regio’s gaan intensiever samenwerken om het aanbod beter te presenteren voor bezoekers en inwoners. De afspraken over die samenwerking zijn vandaag 16 juni vastgelegd in het convenant 'Regionale Digitale Ontsluiting'.
16/06/22
Van feestgrot naar een feest met 3D grotschilderingen
De alom bekende feestgrot in Valkenburg, bestaat niet meer. Daar waar vele bruidsparen hun huwelijk ...
15/06/22
Exclusief voor leden
Eerste OIKOS prijs voor een museum naar het Thermenmuseum
Het Thermenmuseum mocht op vrijdag 10 juni de OIKOS-publieksprijs in ontvangst nemen. Een onderscheiding die normaliter alleen aan classici en historici wordt uitgereikt die op voortreffelijke wijze de Oudheid onder de aandacht van een groot publiek hebben gebracht.